Het andere Youtubers / Bloggerstopic #11

“Grappig” om dit topic te lezen en eerst te lezen over het zieke baby’tje van de ene blogger en daarna over “geluk maak je zelf” van een andere blogger. Zou die laatste zich nou geen seconde generen als ze over het verdrietige nieuws van haar “collega” hoort? Ik zou me kapot schamen.

In een niet nader te noemen podcast (:smirk:) ging het er over waarom grote succesvolle ondernemers vaak (vaker?) in complottheorieën geloven. De uitleg vond ik wel raak: ondernemers zijn gewend te denken in belangen. Als de ene ergens door lijdt, komt dat omdat een ander ergens wint. Oftewel: alles is reguleerbaar en pech en geluk en toeval bestaan niet.

Ik vind dat hele “law of attraction” daar ook wel in passen. En ik word er helemaal naar van.

27 likes

Heb ergens altijd het idee dat zulke influencers /bloggers niet zo collegiaal zijn, maar ja er zijn er nu ook zo enorm veel. Kan me voorstellen dat ze het ook niet wist.

1 like

Het gaat me er ook niet om of ze het wel of niet wist, het gaat me er meer om hoe zo iemand tragische dingen in iemand zijn/haar leven uitlegt als je zo vast houdt aan een bedenkelijk concept, waar je zelfs je businessplan van maakt. Dat is toch elke keer een realisatiemoment, lijkt mij.

1 like

Ik vind het een van de belangrijkste dingen in het leven om te accepteren dat in je leven slechte dingen zullen gebeuren zonder enige reden.

En dat hoe hard je ook werkt, het zich niet altijd uitbetaald. Voor elk succesverhaal zijn er 1000 onderuit gegaan. Je kan alles goed doen in het leven en alsnog verliezen. Je kan alles fucken in het leven en alsnog winnen.

Het leven is niet enorm maakbaar, maar je kan wel leren om dat te accepteren.

41 likes

Hahahahha jezus hoe dan, elkaar geen wortels aan de stekjes gunnen? :joy:

13 likes

Ben het met je eens dat haar uitspraak echt niet oké was hoor! Denk alleen dat het influencers niet zo boeit als ze iemand kwetsen, want ja, ze zijn immers ~ verantwoordelijk voor hun eigen geluk en succes ~

Mmm, ik snap wel wat je bedoeld hoor. Echter denk ik dat je wellicht overschat hoeveel mensen dezelfde kennis hebben als jij. Niet iedereen heeft geleerd wat positief zijn is of hoe je geluk kunt herkennen. De GGZ heeft het er maar druk mee, dus vanuit die kennis denk ik dat zo’n cursus handig kan zijn. En het is een laagdrempelige manier om wat te leren, dus wat mij betreft niet slecht of iets om voor te schamen.

3 likes

Mmm, ben ik het niet helemaal mee eens. Maar ieder zijn mening.

Nou ik snap wel waarom mensen denken dat je in een bevoorrechte positie niets mag zeggen op dit forum.

Er wordt namelijk soms keihard afgegeven op mensen in zo’n positie en gezegd/gesuggereerd dat ze niets te klagen hebben. Dus ja, ik snap wel dat het dan soms moeilijk is om je mening te geven als jij jezelf in de positie herkent. Want oh wee, als je dan je eigen ervaring of mening deelt, want wat heb jij nou te klagen? Je komt toch uit een goed nest?

4 likes

Nou ik moet de eerste LOA-aanhanger nog tegenkomen die schrijft “heb een miskraam gehad, bummer, heb niet goed genoeg gebabyvisualiseerd”

Is dit te grof? Dit is wel in essentie wat ze doen.

16 likes

Over dat stappenplan: In de psychologie bestaan er zeker stappenplannen die ze gebruiken om te achterhalen waarom iemand ongelukkig is en hoe ze dat kunnen veranderen. Dus ja, ik denk zeker dat het kan. Is ook gewoon een feit eigenlijk.

Maar de self fulfilling prophecy is een veel genuanceerder fenomeen dan de LOA (zou LOA niet eens een fenomeen moeten noemen want het is bullshit maar ok) waarvan ook nog steeds niet duidelijk is hoe dat precies werkt en onder welke omstandigheden. Daar wordt nog vet veel onderzoek naar gedaan. Psychologie is niet simpel als ‘gedraag je naar je eigen gedachten’, want wat mensen voelen, denken en doen is niet enkel toe te schrijven aan een zo’n fenomeen en een combinatie van honderd verschillende dingen en omstandigheden. En dat is al helemaal niet wat de LOA stelt. Dus die twee dingen in 1 zin noemen is echt een belediging voor psychologen haha.

6 likes

Weet ik niet of ze dat allemaal doen. Als dat voor hen de waarheid is zien ze dat misschien zo. Ik bekijk het zelf iets anders, maar ieder zijn ding.

Niemand zegt dat succesvolle mensen niet mogen klagen, mensen zeggen dat zulke mensen niet hun eigen geluksmodel op anderen moeten projecteren voor een dikke som geld.

Want wat voor Sanny werkt, werkt niet voor Ria uit Hengelo van 42 met een BMI van 28.

32 likes

Nou ja wat je al die LOA-preachers ziet doen is alle grootse goede dingen die ze overkomen toeschrijven aan de valse overtuiging dat zíj ze actief hebben aangetrokken.

Waarom vinden ze dan niet dat als ze iets objectief naars overkomt ze dat ook zelf hebben gedaan? :thinking:

3 likes

Nee uiteraard want iedereen mag een mening hebben. Maar als je iets inhoudelijks zegt en iemand reageert daar inhoudelijk op dan is dat een beetje een loos argument. Maar goed, maakt niet uit.

Je gelukkig voelen, is toch ook een chemisch proces? Sommige mensen hebben minder gevoelige receptoren in de hersenen en zijn daardoor minder goed in staat deze hormonen goed te voelen. Daar is geen cursus tegen bestand.

3 likes

Ik vind het altijd wel interessant. Want voor hun is de wereld dus eerlijk, je krijgt wat je verdient en stuurt dat.

Terwijl, als het leven eerlijk zou zijn, is dat dan geen veel ergere realiteit om te accepteren dan (mijn overtuiging) dat het leven oneerlijk en niet stuurbaar is?

Want ik snap dat mensen graag de illusie van controle willen, vandaar ook alle religies en nu dus al dit soort cursussen. Maar het is toch veel enger als alles in de wereld eerlijk is?

Je kind verliezen omdat het eerlijk is, betekent dat je het dus ergens verdiende. De plagen, de ziektes, alles zou dan verdiend zijn. Ik vind het veel geruststellender dat het leven gewoon een cru wijf is en dingen random vallen, als we zouden krijgen wat we verdienen was de aarde allang collectief naar de klote.

33 likes

Dat kan toch ook prima een doelgroep zijn? Volgens mij claimt ze nergens zware psychische problematiek op te lossen. Dat zou idd wel kwalijk zijn.

2 likes

Dit! Of zeggen dat je als ongeboren vrucht zelf gekozen hebt voor je ouders. Ja iemand die mishandeld of misbruikt wordt door zijn eigen ouders heeft daar echt voor gekozen.

12 likes