Het andere Youtubers / Bloggerstopic #11

Waarom zou het een het ander uitsluiten? Natuurlijk mag je er trots op zijn als je met hard werken op je 21e een huis kunt kopen, dat is een bijzondere prestatie (ik ken iig niemand die dat heeft gedaan). Maar dat staat toch los van het feit dat er ook privilege bij komt kijken? Want zoals @Shaaar al zegt, er zijn enorm veel mensen die met een supermarktsalaris echt no way een huis kunnen kopen. En er zijn ook enorm veel mensen die met een veel hoger salaris geen huis kunnen kopen. Dus ja, dan ben je privileged als je dat wel kan. Dat is geen mening, dat is gewoon een feit.

Je mag me ook gewoon taggen hoor. En ik schreef niet dat niet iedereen kan vakkenvullen, ik schreef dat niet iedereen kan werken én kan sparen voor een huis. Dat laatste deel laat je steeds bewust weg lijkt het wel, waardoor wat ik eigenlijk zei ineens iets heel anders wordt.

10 likes

Is privileged zijn dan dus in dit geval hetzelfde als geluk hebben? Of bedoelen mensen daar sowieso hetzelfde mee?

In mijn beleving klinkt privileged meer zo van: “Ja, maar jou komt het gewoon allemaal maar aanwaaien, zonder dat je er iets voor hebt hoeven doen!”

En geluk hebben meer als: “Zo, wat tof dat dat toevallig lekker uit kwam voor jou!”

(Kan ook heel erg mijn interpretatie zijn, maar vind ‘geluk hebben’ op een of andere manier wat vriendelijker klinken en ‘privileged’ meer veroordelend.)

2 likes

Oh sorry, het niet-taggen was omdat ik in algemene zin doelde op waar ik op aansloeg en niet op jouw persoonlijk. Was niet vervelend bedoeld in ieder geval.

En ik dacht echt ergens te hebben gelezen (weer geen tag, omdat ik het oprecht niet weet) dat het ging om in staat te zijn tot vakkenvullen. Maar als het ging om in staat te zijn tot hard werken en sparen, dan was mijn reactie inderdaad te kort door de bocht.

1 like

Ik lees het nu als ‘dat de omstandigheden meewerken’.

2 likes

Maar jij hebt toch óók hard gewerkt om je diploma te halen ondanks de gunstige omstandigheden? Daar mag je zonder blaaskakerig over te doen toch wel gewoon trots op zijn? Dat er mensen zijn die het zwaarder hebben gehad, doet toch niks af aan jouw prestatie?

14 likes

Oké, heldere uitleg, thanks! Maar ik hoop wel dat je, naast je dankbaarheid ook trots bent over het aandeel wat jij zelf hebt gehad in je afstuderen, het vinden van je baan enzovoorts!

Wat @Amarens zegt inderdaad.

Wat mij betreft kunnen dankbaarheid en trots heel goed naast elkaar staan en is het niet of het een, of het ander.

4 likes

Het is genoeg om gewoon te beseffen dat ieder verhaal anders is, dat er altijd mensen zullen zijn die het op bepaalde vlakken in het leven moeilijker hebben.
Om de situatie aan te houden:

“Ik heb hard gewerkt om op mijn 21ste een huis te kopen.” = :+1:
“Hoezo heb jij nog geen huis gekocht op je 21ste? Je hebt vast niet hard genoeg gewerkt.” = :-1:

18 likes

“Koop mijn cursus van 1000 euro zodat jij ook een huis op je 21ste kun kopen”

:stuck_out_tongue:

11 likes

Daar zijn we het over eens, denk ik. :slight_smile:

In other news: Jennie heeft de sleutels van haar boshuis
!

4 likes

Verkregen met positief denken! (En 10.000 euros van je volgers).
Ben toch wel benieuwd naar de rest nu.

4 likes

Ik ben het grotendeels met je eens, het is makkelijker om het te hebben als je Sanny bent. Maar ook al heb je klotedingen meegemaakt, dan helpt een positieve mindset je wel. Het kan zijn dat je het niet kunt, en dat is natuurlijk verdrietig. Maar als je het door een cursus zou kunnen leren, kan dat je wel helpen te focussen op de goede dingen.

Ik ben het overigens niet met je eens dat een positieve mindset niet helpt bij alle dingen die je noemt. Ja, het maakt niet alles goed, maar het klinkt in sommige reacties echt alsof als je een ongelukkig leven hebt je daar niks aan moet doen (wat geen therapie is) want dat gaat toch niet helpen. Erin blijven hangen is ook niet fijn lijkt mij, dus waarom dan niet proberen het heft in eigen hand te nemen en zo’n cursus te proberen. Ik voel al die tegenargumenten niet zo.

8 likes

LOA heeft mij heel erg geholpen om uit een depressie te komen. Zat ook een groot stuk mindfulness bij. Maar dingen als een visionboard maken gaf mij weer een doel om dingen positief in te kunnen zien en ergens naar toe te werken.

Dus wat dat betreft geloof ik wel in LOA maar ik zie het meer als een middel om iets te bereiken waar je zelf alsnog voor moet werken. Bij LOA zeggen ze dat je iets in het universum moet gooien. Voor mij betekend dat ik iets hardop zeg tegen mijn vriend, vriendinnen of het opschrijf. Maar dat betekend voor mij omdat ik het heb gezegd ik er ook voor ga zorgen dat ik het voor elkaar krijg.

Het gedeelte LOA van ik plak een foto van geld op mijn visionboard en dan komt het magisch te voorschijn geloof ik ook niet in :sweat_smile:

20 likes

Even overkoepelend, sorry als het te meta wordt hoor.

Semantische gedachten over woord ‘priviledge’

Een tijdje geleden is me opgevallen dat het woord ‘privileged’ zelf, de discussie ook niet helpt. Het duidt aan dat jij privileges hebt ten opzichte van anderen, bijv. wit ten opzichte van zwart. En je merkt dat dat woord mensen snel stoort, omdat je dan (zoals hierboven een aantal keer gezegd) lijkt te zeggen dat die mensen geen handje hebben gehad in hun eigen ‘succes’. Daardoor schieten mensen snel in de verdediging, wat ik begrijp. Hierna is de discussie meestal over, echt zonde.

En eigenlijk is dat ook wat de standaard zou moeten zijn: niet gediscrimineerd worden, genoeg geld hebben, etc. Dus als ik mocht kiezen :stuck_out_tongue: zou het niet zo klinken alsof ‘niet-gepriviligeerd’ de standaard is en ‘geprivilegieerd’ daarboven staat (dat is voor beide partijen niet leuk) maar dat de (in onze versie) ‘privileged’ de standaard is en er een woord zou zijn om de niet-priviledged aan te duiden. Omdat het toch zorgt dat de privileged zich de problematiek meer aantrekken en het ook als hun probleem zien ipv in de verdediging gaan. Ik denk echt dat ik dit heel onduidelijk op heb geschreven hahah. Benieuwd of dit ergens op slaat.

5 likes

Je trekt allerlei dingen uit de posts die echt totaal niet gezegd zijn.
Als iemand een ongelukkig leven heeft (zoals jij benoemd) en die wil de cursus van Sanny gaan doen, go for it! Het punt wat gemaakt was dat het vreemd vanuit Sanny’s positie is om zo’n cursus aan te bieden (zonder duidelijke opleiding, vanuit een bevoorrechte positie). Als mensen er iets uithalen, prima, alleen maar fijn lijkt me.
Niemand zegt dat als je ongelukkig bent je er maar in moet blijven hangen. Ik weet ook niet of ik het een ‘positieve mindset’ zou noemen als wel een ‘schouders eronder’. Ik kan me namelijk wel voorstellen als je ontzettend veel verlies of tegenslag hebt meegemaakt, het lastig is heel positief te kijken op dat moment. Dan lijkt neutraal en het beste maken van de situatie waar je in zit een prettigere manier (maar dat is meer mijn visie erop).

2 likes

True.

26 likes

Ik in discussie op het internet:

afbeelding

61 likes

Ik kom ff m’n plasje doen.

Influencers die schermen met LOA vallen voor mij in 2 kampen:

• ze zijn toevallig 10 jaar geleden begonnen met bloggen/vloggen en waren dus early adopters, hebben het vervolgens volgehouden waardoor ze eigenlijk bij toeval nu relatief makkelijk geld verdienen en hun hele leven bij elkaar kunnen sponnen.
  • ze hebben een verdienmodel dat eigenlijk niet helemaal kosher* is (zie Annic, Boef et al) maar moeten toch op de een of andere manier verklaren dat ze riant leven. Dit is de groep die cursussen verkoopt met zichzelf als voorbeeld.

Mensen die daadwerkelijk hard werken en op die manier vermogen hebben verkregen hoor je er niet over.

*hier schaar ik onder: laffe coachingtrajecten, gebakken lucht in cursusvorm, Aliexpress shit met zieke inflatie verkopen, illegale activiteiten

14 likes

Als je zelf even naar een high-end coach gaat, dan kun je daarna je business beter verkopen en 10k vragen voor een heel traject. :sob::joy:

Edit:
I’m mocking it, maar ik moet toegeven dat ik de business instelling onder self-made coaches bij vlagen eerder geniaal vind. In Nederland durven zeggen dat je geld wil verdienen (en veel ook) is zo’n taboe heb ik het idee. Well, ik heb als vrouw net onderhandeld over mijn salaris en arbeidsvoorwaarden en ik ben fucking trots dat ik hardop heb durven uitspreken: ik zit hier voor persoonlijke groei en financiĂ«le vooruitgang, wat kun je mij bieden?

En ja, dat is me nu gelukt dankzij advies van bekenden en het forum, maar ik had er gerust een coach voor kunnen betalen (niet met facturen komen nu please) terwijl een ander dat misschien zou afdoen als ‘een laf coachingsproject’. Iemand anders zei trouwens vrij vroeg in deze langdurende discussie al dat elke cursus waardevol is, in de zin van: je haalt eruit wat erin zit voor jou.

4 likes

1 en 3 zijn toch hetzelfde?