Het andere Youtubers / Bloggerstopic #11

Wat een privilege hè, dat je hier zo openlijk je mening mag geven op het internet :blush:

9 likes

Zeker, daar moeten we ons ook allemaal heel goed bewust van zijn! :grinning:

Dat is ten eerste niet hetzelfde als “mega-privileged zijn omdat je kunt ademen”. En ten tweede gewoon waar :woman_shrugging:t3:

Ik zie ook niet in wat er overdreven “maatschappelijk correct” aan is om je ervan bewust te zijn dat je mogelijkheden hebt die anderen niet hebben, en te accepteren dat je daarmee privileged bent.

6 likes

Daar ben ik het helemaal mee eens. (Als het goed is, zei ik in mijn eerste post ook dat ik zo’n Instagram caption van Sanny over haar huis en LOA giftig vind.) :blush:

Edit: en verder vind ik het privileged ingewikkeld, inderdaad dat je dus blijkbaar privileged bent als je de mogelijkheid hebt om 40-60 uur in de supermarkt te werken om zo te sparen voor een huis. Wat dat betreft zou het praktisch zijn als we een soort meter zouden hebben om te zien hoe hoog je staat op de schaal van privileged-heid.

3 likes

Omdat het gros van de mensen in staat is om vakken te vullen.

Of ze daarvoor kiezen en of het een verstandige keuze is, is een tweede. Maar het kan.

‘Geloof’ jij in de Law of Attraction? (Anoniem)

• Ja
  • Nee
  • Ik heb deze poll gevisualiseerd

0 stemmers

Maar niet iedereen kan met vakkenvullen (of überhaupt met werken in welke vorm dan ook) sparen om een huis te kopen? Of negeer je dat deel van mijn zin gewoon doelbewust?

1 like

Nee, dat negeer ik zeker niet bewust. Maar als je 40-60 uur werkt dan zou je toch gewoon moeten kunnen sparen, ook al is een vakkenvullersloon schamel? Ik zie even niet wat ik over het hoofd zie.

Ja en die mensen waar jij aan refereert, die niet kunnen werken, hebben heel veel vrije tijd. Ook een privilege.

1 like

Het leven is geen bitterbal

21 likes

Dat je geen situatie kan voorstellen, waarin dit onmogelijk is, is een perfect voorbeeld van privilege. Ik kan tientallen voorbeelden bedenken waarin je hard werkt en toch geen huis kan kopen op je 21ste.

Om te beginnen met de meest voor de handliggende: de jongere die thuis flink mee moet betalen of eigen vaste lasten/huishouden heeft.

56 likes

Weet niet of het al geplaatst is hier, maar Jenny heeft de sleutels van haar ‘boshuis’!

6 likes

Het leven is geen ponykamp

10 likes

21 is ook nog eens echt piepjong wajo

1 like

Tuurlijk zijn er op iedere situatie dramatische uitzonderingen te bedenken. Ik trek het begrip privilege alleen niet zo ver door. Maar ik begrijp dat dat door (veel) mensen anders wordt gezien.

En for the record: ik heb een vaste baan en kan ook geen huis kopen hoor. En als je een van mijn vorige posts leest, weet je dat ook ik te maken heb met ingrijpende situaties in mijn leven. Dus ik hang echt niet de ‘het leven is maakbaar’-filosofie aan.

Maar als iemand (@Fishing in dit geval) bewust bepaalde keuzes maakt die niet per se heel leuk zijn (veel vakkenvullen), maar in the end wel wat opleveren (in haar geval dus een koophuis. Dat zal idd niet bij iedereen lukken. Je zult bv. maar in Amsterdam wonen.) dan mag zij daar toch trots op zijn dat ze dat voor elkaar heeft gekregen? Zelf, door hard te werken. Ik vind het gewoon jammer dat zo’n verhaal gelijk weer de kop in wordt gedrukt met een dooddoener als: ‘ja, maar jij kúnt vakkenvullen en sparen, realiseer je je wel hoe geprivilegieerd je bent?’ Je mag er niet trots op zijn en moet jezelf een soort ‘sorry dat ik besta’-houding aanmeten. Dat gaat mij te ver qua correctheid. En het is prima als we daarin van mening verschillen.

7 likes

Zij is nou een uitstekend voorbeeld van hoe je geprivilegieerd een huis kan kopen. 10k binnen harken, maar er niet voor hoeven werken.

4 likes

Ik zeg niks over @fishing. Tuurlijk mag je mega trots zijn als je met hard werk een huis koopt, maar de situatie die ik schets is zeker geen “dramatische uitzondering”.

13 likes

Maar het is echt ver overtrokken om te stellen dat je dan niet trots op jezelf mag zijn! Dat zegt niemand volgens mij. Ik vind in elk geval dat @Fishing zeker wel trots mag zijn dat ze met 21 een hypotheek had. Ik denk dat ik met dubbel zo oud nog geen eigen huis zal hebben :joy: het is zeker een prestatie. Wat we zeggen, althans ik, is dat je niet moet doen alsof je alles helemaal vanaf 0 bereikt. Dat is gewoon nooit zo, in welke vorm dan ook komen er dingen bij kijken waar je geluk mee moet hebben. Dat net de markt ook gunstig uitviel toen je zocht misschien, dat net het huis dat je wilde in de verkoop was gegaan, dat je niet net werkeloos bent geworden waardoor je spaargeld in het water valt*, wat dan ook! en dat geeft ook niet, daardoor is je prestatie niet ineens niks waard. Het is dus ook geen wedstrijd om de allergrootste pechvogel ter wereld te vinden en als díé dan een huis koopt of een marathon rent, dán pas is het bewonderenswaardig. Je kunt m.i. hartstikke blij met en trots zijn op wat je hebt, óók als je gewoon erkent dat je met bepaalde dingen geluk had.

*dit is wederom een metafoor, geen analyse van het huis van @Fishing !

3 likes

Nee ok, dan begrijpen we elkaar misschien verkeerd. Ik sloeg aan op de reactie van iemand die schreef: ‘Maar jij kunt tenminste vakkenvullen, dat kan niet iedereen.’ En dan zucht ik een x en denk ik: nee, als geboren bent zonder armen wordt vakkenvullen inderdaad knap lastig.

Als jouw argument was aangevoerd ‘je zit in een situatie waarin je blijkbaar geen/weinig vaste lasten hebt waardoor je zoveel kunt sparen en dat is een privilege’ dan had je mij niet gehoord.

@Shaaar bedoelde ik

En @EllaFitzgerald: natuurlijk! Je zult mij ook nooit horen zeggen dat al die externe factoren geen rol spelen. In iedere situatie spelen dingen mee waar je geen invloed op hebt en die in je voor- of nadeel kunnen werken. Dat is een beetje hoe leven werkt. Alleen noem ik het geen privilege en jij wel. Prima toch, ik denk dat onze visie hierop in de kern echt niet zoveel van elkaar verschilt.

Hoezo vind je dat? Ik vind het maar onzin wat je zegt.

1 like