Het andere Youtubers-/bloggerstopic #5

Dat kan dat je het zuur vindt, ik vind berichten over een “ontplofte inbox” overdreven. Ze zit sowieso in m’n allergie zone, snap er echt niks van. Vroeger vond ik haar oprecht heel leuk.

1 like

Dat iets in jouw vriendenkring niet gebeurt betekent helaas niet dat het verder niet voorkomt. Bij Hogeschool Stenden kon je onder andere tegen betaling aan een diploma komen; https://www.ad.nl/binnenland/in-qatar-krijg-je-zo-een-nederlands-hbo-diploma~aa67f8f6/

Ik denk ook dat mensen niet heel open zullen zijn over eventuele schenkingen om het studietraject zo wat makkelijker te maken. Dus ik vind het ook niet gek dat mensen over het algemeen het idee hebben dat dit niet gebeurd.

1 like

@Santeria
Ik moet nu denken aan voorbeelden die ik ken in mijn omgeving van mensen die voor hun WO scripties het statistiek gedeelte voor geld uitbesteden. Ken zelfs iemand die dit voor zijn PhD heeft laten doen.

Is op een ander niveau dan een plekje op een opleiding kopen voor je kind, maar komt ook neer op ‘mogelijk gemaakt door geld’

1 like

@En_17_Anderen Ik bedoel met mijn verhaal ook niet dat het in Nederland veelvuldig voorkomt, maar wel dat het hier ook gewoon kan gebeuren.
@Santeria ik krijg overigens wel een beetje een nare nasmaak van jouw reactie. Je zegt dat mijn bericht ‘‘overigens’’ over een hbo opleiding gaat en het originele bericht over een universitaire opleiding. Dat geeft me een beetje het gevoel alsof het ‘‘maar’’ hbo is. Maar dit kan ik ook verkeerd begrijpen.

Ik denk alleen wel dat er in Nederland ook wel situaties zijn waarbij mensen onrechtmatig aan een plek bij een opleiding, een beter cijfer of iets anders studiegerelateerd kunnen komen. Al dan niet tegen betaling of een andere vergoeding. Dat iets niet in het nieuws komt betekent niet dat het niet kan of zal gebeuren.

Het lijkt mij dat ze dit zegt om aan te geven dat het wellicht niet te vergelijken is, omdat het gaat om verschillende vormen van onderwijs? Ik snap niet hoe je er in kunt lezen dat ze hbo minder vindt.

Nouja wat mij betreft is het even erg dat zoiets gebeurd, of dit nu op het hbo is of op het wo. Kreeg een beetje het idee dat mijn voorbeeld niet goed genoeg was omdat het om het hbo ging. Ik dacht dat de discussie meer ging over onrechtmatig aan een diploma/goed cijfer/studieplek komen in Nederland in het algemeen. En niet per se of dit nu op het hbo of wo gebeurde. Maar dat kan ik ook verkeerd hebben opgevat.

5 likes

Daarom gaf ik ook aan dat ik het verkeerd kan hebben opgevat! Ik bedoelde het niet naar, maar dat idee kreeg ik gewoon. Er is natuurlijk een verschil tussen hbo en wo, daarom zijn het ook twee verschillende studieniveau’s, maar ik geloof wel dat studiefraude op alle niveau’s voor kan komen. Er zijn natuurlijk op beide niveau’s opleidingen waar je wel en geen selectie voor hoeft te doen.

2 likes

Ik vind het nummer van Fabiola echt shocking sowieso is die hele meid shocking maar het is gewoon echt haatdragend en onnodig kwetsend naar mensen

3 likes

Over de omkoping in Amerika; volgens mij komt het wel voor dat rijke ouders een gebouw/vleugel voor een universiteit betalen en daardoor meer kans hebben dat hun kind wordt toegelaten. Maar de mensen die nu zijn aangeklaagd hebben andere mensen betaald om bepaalde testen (SAT?) voor hun kind te maken, of coaches van universiteitsteams omgekocht om hun kind aan te nemen als topatleet. In Amerika wordt je volgens mij makkelijker toegelaten als je uitblinkt in een sport, dus werd er net gedaan of een kind een fantastische roeier/voetballer was (compleet met neppe foto’s en prijzen).

Er zijn best wel wat college-youtubers waarbij hun hele kanaal draait om het feit dat ze studeren. Dorm tour, roommate q&a, sprink break, back to school, je kunt het behoorlijk uitmelken haha. Lijkt wel of het helemaal niet gaat om de opleiding die je krijgt maar om alles wat erbij komt. En ik vind het daar wel een beetje op lijken bij Olivia Jade. Ze is overigens al meerdere sponsoren kwijt en volgens geruchten ook al van de universiteit weggestuurd.

1 like

Laten we het hopen, zo kan je toch niet zijn? Zo racistisch discriminerend etc. Vind het sowieso belachelijk dat zij een podium krijgt.

1 like

ik kan echt niet lang naar zulke video’s kijken. Ik voel mijzelf dan altijd zo’n mislukking erna haha

1 like

Ik kwam per ongeluk via Safiya Nygaard (die ik ook niet kende maar ook heel grappig vind) terecht bij Jazzybum. Ik weet niet wat het is maar ik vind haar gewoon heel leuk praten(denk door het Engelse accent) en ook leuke video’s maken. Misschien ben ik wel late to the party maar hey, deze oma doet tenminste nog een beetje mee haha.

1 like

Ik ben ook zo jaloers haha ik vind hem zo leuk. Ik weet alleen nog niet of ik het een leuk nummer vind :thinking:

1 like

Ik werkte vroeger in een winkel en daar werkte ook een meisje dat eerst op het vwo was blijven zitten, toen eindexamendrama op de havo en vervolgens mocht ze van haar ouders naar het luzac. (Ouders behoorde tot de middenklasse en hadden al hun spaargeld uitgeven in de hoop dat ze nu wel zou slagen.) Het meisje was extreem lui, enorm grote bek en ik had het echt met haar ouders te doen. Ik vond het echt geldverspilling en zou het zelf nooit gedaan hebben. Ik zou een kind met een overgangsbewijs gewoon laten doorstromen naar het mbo. Ben ook wel benieuwd wat van haar geworden is maar ik weet haar achternaam niet meer. :stuck_out_tongue:

Ik vind de Ibiza vlogs van Enzo heel erg leuk om te kijken, maar ik vraag me wel af of die vriendinnen zich niet soms ergeren dat hij erbij is hahaha wat een geweld!

5 likes

Inderdaad zo ken ik het Luzac ook, net als Capabel daar koop je ook je diploma

Ik heb eindelijk mijn abonnement op Wil en Tien opgezegd. In hun laatste video volgen ze een yoga-routine en ik trek het gewoon niet meer. Altijd alles maar grappig vinden, die fake maniertjes, hun hele identiteit is terug te brengen op ‘moeder zijn’, elk gespreksonderwerp leidt uiteindelijk terug naar de kinderen :roll_eyes:

In deze video ging het na een paar minuten over scheten laten en hun bekkenbodemspieren. Ok dan :roll_eyes: Hilarisch.

Oja, en de hele video was natuurlijk spon voor hun sportoutfit.

9 likes

Jekan het vo-eindexamen prima in een maand voorbereiden, ook als je daarvoor weinig hebt opgelet. Het gaat uiteindelijk om een lijst eindtermen en vaardigheden die je moet berheersen als je het eindexamen wil maken en als je zo ver bent gekomen dat je het examen in mag (gehele schoolexamen afgesloten) heb je ergens toch wel een beetje opgelet. Zit puur in de motivatie.

Ik hoor iets te vaak verhalen van iets te verwende kindjes die het op die manier toch voor elkaar krijgen.

Nee, hij is met Bas naar Ibiza gevlogen om de vriendinnen van Bas en Martijn (en Martijn zelf) op te zoeken die er stage lopen. Dus hij is mee met twee koppels. In de vlog van vandaag waren ze gaan wandelen en is hij zijn drone kwijtgespeeld, en gingen ze zoeken.
Haha dan denk ik gewoon, moest mijn vriend me opzoeken op Ibiza, zou ik me niet bezig willen houden met drones zoeken en goeie beelden fixen!

True maar ik denk wel dat ze doorhem in de villa slapen bijvoorbeeld.

4 likes