Het andere Youtubers-/bloggerstopic #6

Ik ook. Samenwerken is iets anders dan iemands PA zijn in mijn ogen, heel lastig om dan te bepalen waar bepaalde grenzen liggen.

“Schat, ga jij even boodschappen doen? Dat hoort ook bij je taken!”

“Moppie, als PA moet je ervoor zorgen dat ik mijn werk optimaal kan doen, dus wil je me elke ochtend een uur masseren zodat ik ontspannen aan mijn werk kan beginnen?”

Lijkt mij heel ingewikkeld, ook dat je partner dan je loon betaalt…

Maar blijkbaar werkt het voor hen, en volgens mij hebben zij het echt heel goed samen, dat vind ik altijd wel heel leuk om te merken.

3 likes

Ze gaan dit keer gelukkig voor en andere inrichting.

3 likes

Ja dat dacht ik ook al. Niet zo raar barok enzo.

1 like

Wat is er met de onderlip van Jill aan de hand? En volgens mij is de spraytan uit de hand gelopen.

3 likes

Oooh, dat zag ik niet. :grimacing:

1 like

Is ze serieus met die huidskleur? Ze heeft precies dezelfde tint als die terracottapotten op de voorgrond.

44 likes

volgens mij is meer de photoshop uit de hand gelopen
daar is Jill een tijdje geleden opeens mee begonnen en ze is gewoon bijna onherkenbaar geworden, terwijl ze in filmpjes helemaal niet veel veranderd is

1 like

Ik wil hier even een tegen reactie op geven. Ja het is hartstikke knap dat iemand van mbo naar hbo en wo gaat en zelf alles bekostigen. Maar dat iemand meteen begonnen is op de uni, mama en papa alles betalen voor diegene en hij of zij een goed relevant cv heeft doet niks onder aan zijn kwaliteiten.
Een relevante bijbaan leer je meer van dan een horeca baan hoe lullig dat ook is en vind het raar dat dat zo als niets gezien wordt. Als ik mijn skills bekijk, en wat ik bereik heb en weet door die relevante bijbanen, dan is dat wel wat meer dan studenten die nooit iets anders dan studie gedaan hebben een niet relevant bijbaantje (dit is puur mijn ervaring overigens maar in principe doe je stages om te leren dus logisch dat je meer kennis hebt). Je leert meer binnen een bedrijf als werkstudent dan als afwasser of serveerster. Same voor een bestuursjaar. Super gezellig maar dat is ook het jaar waarin ik zoveel geleerd heb dat ik het iedereen aan kan raden. Want een waterstof auto bouw je niet zomaar en een team van 60 mensen aansturen is niet makkelijk om die auto te laten rijden. Zelfs als mama en papa alles betalen is een relevant cv gewoon hard werken en geen reden om het zo naar beneden te praten. Dat wilde ik even kwijt.

9 likes

Maar pak je dit niet te zwaar op? Niemand praat het naar beneden, maar let’s face it: als papa en mama niet bereid zijn mee te betalen kan een bestuursjaar of een relevant cv compleet onbereikbaar zijn. Een bestuursjaar kost hoe dan ook geld en een werkstudent verdient in de meerderheid van de gevallen niet wat je in een bijbaan bij elkaar kan knokken. Een relevant cv is altijd van waarde, maar niet voor iedereen toegankelijk. Je werkt er enorm hard voor als het kan, maar je hebt als je de steun van bijv. ouders hebt gewoon een behoorlijke voorsprong.

41 likes

Ik had het er gister met mijn vader over. Hij doet ook weleens de solicitaties voor waar hij werkt. En ik vroeg hem waar hij naar kijkt als iemand die net afgestudeerd is ergens komt solliciteren. En hij zei dat hij begreep dat de meeste die net afgestudeerd zijn niks of minimaal werkervaring hebben in het werkveld. Maar dat het voor hem wel belangrijk is dat je wel gewerkt hebt tijdens je studie en dat het er vooral om gaat hoe je bent tijdens het gesprek. Hij zei als ze een diploma hebben voor dat werkveld dat hij er dan vanuit gaat dat het wel goed zit met de kennissen en wat diegene bij kan leren. Dus ja het is altijd mooi meegenomen en ja je hebt meer kennis als je al ervaring in het werkveld hebt. Maar het is zeker niet zo dat als je dat niet hebt je geen kansen hebt. Het hangt van meer af.

8 likes

Ik ben het daar niet helemaal mee eens. Er werd gepraat over een persoon die een relevant cv heeft maar papa en mama alles betalen en een situatie zonder relevant cv die alles zelf bekostigt. Het laatste zou een bedrijf meer tegenop kijken en dat vind ik toch wel een relevant cv omlaag praten. Moet iemand met goed bedeelde ouders alle hulp dan afwijzen?
Er zijn gevallen waarbij een relevant cv creeeren lastiger is, dus mbo-hbo-wo traject. Maar in veel gevallen heb je de mogelijkheid om maximaal te lenen, avondje werken en een dagje in het weekend om een bestuursjaar is te bekostigen, en dan betaal je het jaar erop nog af.

@Booklover nee dat was niet denigrerend bedoelt! Maar doelde meer op de baantjes waar je niet zo veel leert!

Maar het is toch helemaal niet zo dat je bij dat soort baantjes niet veel leert. Ik heb nu een baan naast mijn studie in hetzelfde werkveld, dus ja ik leer meer qua kennis. Maar als ik kijk naar mijn vorige baantje dan heb ik daar zoveel geleerd qua sociale dingen. Ik heb daaar zo veel geleerd over leidinggeven, samenwerken, groepsdynamiek etc. En dat is nu veel minder bij mijn huidige baan. En dat stuk is voor mij net zo waardevol geweest.

6 likes

Je snapt toch ook wel dat je het bericht van @anon44204370 met een korreltje zout moet nemen en ze @Booklover een hart onder de riem probeert te steken. Zo zwart wit is het allemaal niet. Voor het ene bedrijf is het relevante cv wel belangrijk, het andere bedrijf kijkt meer naar levenservaring… Maar ik denk dat jij je misschien persoonlijk aangesproken voelt en daarom wat heftiger reageert? Kan er ook naast zitten natuurlijk.

13 likes

Iemand met goed bedeelde ouders hoeft niet alle hulp af te wijzen, maar het siert je dan wel om te bedenken dat je het gewoon niet helemaal zelf doet. Je staat gewoon al 10/0 voor als je steun hebt. Als je constant bezig bent met het boven water houden van je hoofd en hoe je wel en niet rondkomt is er amper ruimte om uberhaupt te denken aan een bestuursjaar.

Het is een enorme misvatting dat maximaal lenen een goede optie is als je ouders niet een beetje een fijne financiele positie hebben. Daarnaast ga je op de mbo-hbo-wo route door je maximaal aantal leenjaren heen (en ook bij enkel wo doen zijn er genoeg gevallen waarop het onbereikbaar is). Als je zeven jaar maximaal leent heb je een 70.000 schuld. Als je weet dat jouw ouders in de toekomst niet kunnen helpen is dat een enorme last op je schouders. Want je weet dat je die schuld later terug betaald in de comfort die je in de toekomst wilt (denk aan een huis). En een bestuursjaar kost ook de studievertraging die het oplevert, het collegegeld dat doorloopt, je kamer, je pak, je cobo’s. Daar werk je niet een dagje per weer tegenop. Het is hoe dan ook ontoegankelijk.

12 likes

Ik voel me niet persoonlijke aangevallen, want helaas zijn m’n mama en papa nergens partner om zo binnen te komen. Maar lees wel vaker dat er niet zo fijn gepraat wordt over de “relevante cv’s en ouders die veel betalen”, en vind dat daar best wat tegengas op gegeven mag worden. Vind het niet netjes iemand een riem onder het hart te steken door iets van iemand anders (met een korrel zout) minder relevant te laten lijken.

Er komen nu overigens ook andere reacties van dat de horeca baantjes ook relevant zijn want je leert veel etc. Dat geld even goed voor de typische cv’s met commissies waar je ook sociale aspecten leert. Iedereen heeft er een andere mening over, de clue is dat je iig dingen naast je studie moet doen, en zoals de meeste hier het niet leuk vinden als “horeca baantjes” op een bepaalde manier neer gezet worden (omdat het leerzaam is), zijn er weer anderen die dat vinden van commissies/bestuursjaren/baantjes waar je binnen komt door de connecties van je ouders.

5 likes

Maar dan is het een keuze die je maakt om geen studieschuld te willen of niet zo een erge studieschuld. Je vindt het de gevolgen niet waard, wat prima is, maar de kans heb je wel. Zat mensen die het wel doen, ook al is het niet verstandig. Je krijgt overigens echt dikke ras maanden van veel verenigingen die meer dan je collegegeld betalen. Overigens zijn er verschillende besturen. Je kan ook een bestuur dan van een niet-gezelligheidsvereniging wat niet zo duur is. Of een parttime bestuur. Bestuur van een zwemvereniging of weet ik het wat.

Het is ook helemaal prima dat mensen een voorsprong hebben door de financiële situatie, maar de gedane activiteiten maken het niet minder relevant. Het is niet minder waard dan als je er fulltime naast werkt en geen bestuursjaar doet. Dat is mijn punt.

Op mij kwamen jouw eerste berichten ook over alsof jij diegene die niet zo’n ‘relevante’ cv hebben naar beneden praat. Er is voor beide kanten wat te zeggen. Het gaat er vooral om dat je doet wat je kan doen.

5 likes

Naar beneden praten is een groot woord vind ik, maar is het niet gewoon een gegeven dat een relevant cv relevanter is dan een niet-relevant cv? Bedoel, de meeste mensen doen relevante activiteiten met een reden. Dit is overigens geen sarcastische vraag, ben er oprecht benieuwd naar want in mijn ietwat extreme omgeving is dat wel gewoon zo.

Ik denk dat wij het niet eens gaan worden. Het is uiteindelijk een keuze die je maakt, maar mijn hele punt is dat sommige studenten die keuze niet eens mee hoeven te nemen in hun overwegingen. Zij hebben het hoe dan ook makkelijker dan studenten die wel voor de keuze staan en die ongelijkheid zet zich in het verdere leven voort wanneer we relevante bijbanen structureel boven niet-relevante bijbanen plaatsen.

@ je bovenstaande bericht: voor mij is een relevant cv bij het aannemen van nieuwe (starters) collega’s niet altijd belangrijk. Deels omdat ik merk dat iemand zonder relevant cv op werkvloer op ongeveer dezelfde snelheid ontwikkeld én omdat ik uit mijn eigen studententijd weer dat een bestuursjaar of commissie niet per se aangeeft dat je veel geleerd hebt, kei gemotiveerd aan de slag ging etc (een deel doet het nog altijd enkel voor de ervaring). Deels omdat ik het verhaal dat iemand meebrengt belangrijker vind dat een cv.

Edit: en dat verhaal kan inderdaad zijn dat je ongelofelijk veel leerde van je bestuursjaar, maar ook dat je in je horeca ervaring leerde een team aan te sturen, maar ook hoe het was om voor een ziek familielid te zorgen.

7 likes

Jongens het ligt ook allemaal enorm aan waar je solliciteert. Toevallig sprak ik laatst nog de directeur van een hele leuke organisatie die zei dat ze snakte naar sollicitanten die niet het dertien in een dozijn cv van stage-buitenland-bestuur hadden maar (expliciet!!) bijv horecaervaring of een andere educatieve achtergrond. En bij een ander bedrijf zal je weer moeilijker binnenkomen zonder bestuurservaring omdat de baas bij Veritas Fides Gustibus badmintonvereniging lid was en die dingen heel belangrijk vindt. Cv opbouwen is belangrijk, maar het is nog veel belangrijker om je eigen weg te volgen en je eigen keuzes te maken en je daarbij niet met anderen te vergelijken. Als je jeuk krijgt van verenigingen (ik) moet je geen bestuursjaar doen en als je financieel krap zit (ik ook indertijd) moet je gewoon lekker werken waar je geld kan verdienen! Het wordt pas problematisch als je je cv opklopt met gebakken lucht omdat je denkt dat dat moet.

42 likes