Persoonlijk zie ik het meer als kritiek op werk, dan als kritiek op “het mens” Mascha. Zij heeft ervoor gekozen haar héle leven de filmen en online te zetten. Ik heb er bijvoorbeeld voor gekozen om op een redactie te werken. Als daar iets gebeurd wat iemand niet vindt kunnen dan wordt daar ook iets over gezegd. Dit gebeurd in mindere mate omdat er nou eenmaal minder mensen bij mij op kantoor werken en dus minder mensen met mij te maken hebben. Ik lees hier voornamelijk kritiek op Mascha haar vlogs. Dat deze saai zijn, de titel niet aantrekkelijk is of de outfits stom. Ditzelfde kritiek kan een filmmaker ook krijgen op zijn film (het verhaal, de naam en hoe de karakters gestyled zijn). Nu heb ik inderdaad hier ook wel eens lullige opmerkingen gelezen over Mascha persoonlijk, zoals gewicht. Maar zoals ik het hier zie wordt dat altijd snel de kop ingedrukt…
Natuurlijk is het niet leuk om kritiek te krijgen, maar hoge bomen vangen nou eenmaal veel wind en dat is ook een beetje hoe ik het bij vloggers zie.
Op je vraag waarom wij dit hier allemaal bespreken kan ik ook antwoord geven. Vroeger gebeurde dit namelijk in de comments, maar kritische comments werden eruit gefilterd en uiteindelijk verwijderd. Dat houdt dus in dat zij zelf in de hand heeft wat wel en niet gezegd kan worden. Sja, zo’n werkwijze krijgt als zelfsprekend (sla de geschiedenisboeken er maar op na) weerstand. Daarom is er hier een topic geopend om wel openlijk kritiek te kunnen uiten. En ja, waarom lezen de Privé etc? Waarom roddelen mensen over elkaar? Het is toch een bepaald soort entertainment.