Hier word ik een beetje pissig van. Het is zo makkelijk om te haten op je hulpverleners en alle schuld bij hen te leggen. Veel succes met hier een zaak van maken.
Wat ze erna zegt vind ik echter nog veel kwalijker. Ze zegt dat iedereen die in een psychose belandt een isoleercel in gaat voor een week, wtf?! Dit is sowieso niet het geval en ik vind het heel kut dat ze de ggz afschildert als een of andere mensonterende instelling. Ben na vijf minuten ook gestopt met kijken.
Ik vind Vonneke echt zo enorm trashy en dit bevestigd het maar weer. Kan die houding echt slecht hebben. Ook die gehele air van: aan mij ligt het niet.
Vind Anna btw ook echt een smakeloze sensatiezoeker. Als zij echt twee weken geleden een negen dagen durende psychose heeft gehad, vraag ik me echt af wat het nut is van het verhaal nu doen op camera. Want dit is imo niet echt behulpzaam voor Vonneke’s imago.
Ik ben weer mijn jaarlijks rondje Youtube filmpjes kijken waarin lucky bags worden geopend. Lucky bags zijn tassen die je koopt na de start van het nieuwe jaar met allemaal kleding voor een gereduceerde prijs. Dit is een makkelijke manier voor winkels om van hun oude collecties af te komen. Gewoon wat dingen in dezelfde maat of stijl in een fancy zak mikken en een prijsje erop plakken. Ik vind het vooral bijzonder dat sommige Youtubers dat ieder jaar doen, maar dan weer alles afzeiken of dat ze alleen opmerkingen maken hoeveel ze ‘bespaard’ hebben. Jas van 405050505 yen nu 3894499 yen maar je blijkt en de jas niet te passen en het is niet jouw kleur.
Ik heb er maar 1 gepost van allen die ik had bekeken omdat je toch meestal dan automatisch een waslijst aan de rechterkant krijgt
Ik moet heel eerlijk zeggen: ik heb meerdere ervaringen met de ggz (voornamelijk als naaste) en heb dat ook echt als mensonterend ervaren. Aan de individuele intenties twijfel ik niet, maar met het systeem als geheel en het zelfreflecterend vermogen van sommige instellingen is in mijn ogen echt iets behoorlijk mis. Ik vind de manier waarop ze het verteld een beetje bizar, maar dat neemt niet weg dat ze het niet zo ervaren kan hebben.
Lucky Bags zijn alleen handig als je de inhoud aan vrienden kan uitdelen en als je een bepaald lichaamstype hebt. Heb zelf van een vriendin een canvas tas uit een Lucky Bag van het Pokemon Center gekregen. Ding is superhandig en heeft korte handvaten. Verder viel de inhoud wel tegen, dus moest ik niks. Had er dus ook geen uren voor in de rij willen staan.
Mocht iemand ooit nog naar het Pokemon Center gaan, koop dan zo’n tas voor mij /einde schooiactie.
Vervelend dat je die ervaring hebt, dat wens je niemand toe.
Ik zeg overigens nergens dat zij het niet zo ervaren kan hebben, maar ik vind het voornamelijk erg kwalijk dat zij iets neerzet als feit wat in de werkelijkheid gewoon niet zo is (en dan doelde ik dus op het stukje over psychose/isoleer).
Ik heb niet de hele video gekeken dus misschien heb ik iets gemist, maar het kan toch zijn dat dat bij haar gebeurd is? Wij waren er allemaal niet bij neem ik aan?
Het gaat erom dat ze kennelijk stelt dat dit altijd bij een psychose gebeurt, war onwaar is.
Nou ze zegt wel, als Anna ernaar vraagt, dat dat de standaard is en dat ze pas anders werd behandeld toen ernaar buiten kwam dat ze bekend is. Echt heel kwalijk dat soort uitspraken.
Ook bijzonder dat als ze nog nooit een psychose heeft meegemaakt, twee weken met ontslag is en nu al weet hoe het altijd gaat.
Wel naar dat het zo slecht met haar ging dat ze in een separeercel moest. Dat gun je niemand.
Ja, maar dit is dus precies wat ik al aangeef in mijn posts hierboven. Natuurlijk was ik er niet bij om aan haar verhaal te twijfelen, dat doe ik ook nergens.
Zij zegt: ‘ik zat in een psychose, toen zat ik bijna een week in een isoleercel.’ Natuurlijk kan dat bij haar zijn gebeurd, en dat is ook niet waar ik aan twijfel.
Maar daarna zegt ze dat ze geen uitzondering op de regel was (dat in een psychose in de separeercel belanden). En dát is dus niet waar, en dat is wat ik kwalijk vind aan haar uitspraken. Er zitten hartstikke veel regels aan vast om iemand überhaupt te mogen separeren en dat doe je echt niet zomaar. Ter verduidelijking: ik heb op een afdeling gewerkt waarbij in het hele gebouw meerdere psychotische mensen zaten, waarvoor drie separeercellen beschikbaar waren. Die waren bijna nooit alledrie tegelijk bezet. Dus het is niet zo stellig als zij zegt.
Iemand die net van GGZ vandaan komt kun je denk ik niet aankijken op uitspraken die niet helemaal kloppen.
Maar ze is client he. Hoe moet zij weten dat haar zorg niet de standaard is. Ik hoop dat de zorg die mijn vriendinnetje kreeg geen protocol is, ik weet (doordat ik in een aanverwant vakgebied heb gestudeerd) dat het geen protocol is, maar een client heeft die kennis niet en kan alleen vanuit eigen ervaring vertellen. De enige manier om dat soort verhalen te vermijden is door collectief goede zorg te leveren. Tuurlijk is het een kwalijke uitspraak, maar ze doet hem vanuit haar plaats als client, dat vind ik niet verwijtbaar. Verwijtbaarder vind ik dat iemand die net twee weken geleden een psychose achter de rug heeft dit podium krijgt (edit) om er zonder begeleiding over te vertellen, terwijl ze de aandacht noemt als reden voor haar psychose.
Dat doen we toch ook niet? Ik ben het met je eens dat er misstanden zijn, maar ik vind het kwalijk om onwaarheden te verspreiden waardoor mensen misschien angstig voor de GGZ worden.
Ik zit de vlog van de huismuts te kijken en al die keren dat ik de video iets vooruitspoelde, vanwege de vele spon, kwam ik uit bij Rachel die ‘zó ontzettend leuk’ zegt.
Mooi, de GGZ is veelal een fabriek met mensen die protocollen afdraaien en niet verder kijken dan hun neus lang is. En (vaak) als het te moeilijk wordt gooien ze er een pilletje in of stoppen ze patiënten weg. Het is echt niet allemaal zoals het hoort, maar dat is in geen enkele instelling. En dat zeg ik als iemand die zelf in de zorg en welzijn branche heeft meegewerkt.
In het algemeen:
Ik vind het daarom eigenlijk niet okay dat andermans ervaringen met zulke instellingen worden afgedaan met: Het klopt niet want ik blablabla. Er zijn al zo veel mensen die het moeilijk vinden om over hun geestelijke toestand te praten en dan zou je dit ook nog eens moeten lezen over jezelf op het internet.
Ik ben het misschien niet altijd eens met hoe mensen over hun eigen ervaring spreken, maar ik ben blij dat het kan. Er is ongetwijfeld iemand die zich erin herkent en zich beter voelt omdat het nu bespreekbaar is. Laten we alsjeblieft niet andermans ervaring bagatelliseren. Ik heb die hele video zelf niet gezien want het zijn niet mijn type mensen, maar ik vind het wel tof dat ze het durven te bespreken.
Maar dat wordt ook niet ontkend toch? Ik vind alleen wel dat als het op de ggz aankomt de beeldvorming vaak heel ongenuanceerd is, oa door dit soort beweringen.
En @Shaaar hoewel ik het voor een groot deel met je eens ben vind ik niet dat de enige manier om dit soort verhalen te vermijden, collectief goede zorg is. Bij voorkeur wel, maar misschien was het in dit geval de beste zorg om haar af te zonderen. Wat best van alles kan zeggen over het systeem (te weinig mensen om afzondering te voorkomen bijv) maar dat is een veel te ingewikkelde discussie om in een filmpje over ‘gossip’ te gaan bespreken. Dus dat lijkt me dan in eerste instantie de remedie.
Het hele frame van ‘ze’ sluiten je gewoon op, doen maar wat, behandelen je niet goed (in dit geval: tenzij je bekend bent) vind ik echt stuitend. En n=1 zegt echt weinig vind ik, ik zou tegenover jouw verhaal een positieve ervaring kunnen zetten van een gezinslid dat herhaaldelijk opgenomen is geweest (althans, positief, hij is goed geholpen en er enorm van opgeknapt) , dus op welke conclusie kom je dan uit?
Zes dagen afzonderen is nooit de beste zorg. In mijn ogen zelfs geen zorg. Wellicht het best mogelijke met de middelen en de mankracht in die situatie (waardoor je het de betrokkenen niet kan aanrekenen), maar goede zorg is het niet. Het is mensonterend. Als iemand daarna iets zegt dat wellicht onjuist is, maar in haar eigen situatie wel zo was, kan je dat echt niet kwalijk nemen.
En elke persoon die slechte zorg ervaart is er een. En in het geval van de huidige ggz spreken we niet over één, maar eerder over tienzduizenden. Hoeveel positieve gevallen daar ook tegenover staan: als we negatieve niet representatieve ervaringen niet langer gedeeld willen zien moeten we goede zorg bieden. Niet de negatieve ervaringen bagatelliseren. En ik ben het met je eens dat dat een lastige discussie is (dus ook niet geschikt voor hier) vanwege zienswijzen, bezuinigingen, tekort aan middelen, teveel aan rapportage, tekort aan kennis ga zo maar door. Maar ik denk dat een client zijn of haar verhaal moet kunnen doen, ook als dat verhaal niet mooi is.
Totally agree!