Wat raar dan . Dacht dat het wel goed liep
Wat rondgooglen leert mij wel dat dreadlocks een betekening heeft die dan wel religieus van aard is, dan wel refereert naar het slavernijverleden. Dat maakt, redenerend in lijn met wat ik hier met regelmaat lees dat dreadlocks ook een beladen term is.
Iemand vroeg mij waarom ik moeite had met politieke correctheid. Ansich heb ik er zeker geen probleem mee, maar wel met extreme PC. Ik weet dat het een subjectieve maatstaf is, dus iedereen denkt daar anders over - dat begrijp ik. Sommige dingen vind ik gewoon extreem. Ik geef graag een voorbeeld: De conducteur die tegenwoordig âbeste reizigersâ zegt, i.p.v. âdames en herenâ. Bemensing, i.p.v. bemanning. Ik kan daar niets mee. Ik vind het zĂł overdreven.
Ik zal niemand ooit een ânegerâ noemen - de PIC daarvan zie ik direct en begrijp ik ook. Maar, als het mij zou staan, zou ik mij ook graag vrij willen voelen mijn haar in vlechtjes te dragen. Ik vind die PC te ver gaan.
Cultuur verandert, gebruiken veranderen, associaties veranderen. Ik zie werkelijk niet in waarom het zĂł gevoelig zou moeten liggen.
Overigens vind ik dat het anders ligt als ik zou zeggen dat ik ârastaâsâ heb terwijl ik niets van rastafari weet of wil weten.
Ik snap dat een aantal van jullie te maken krijgt met onnozele vragen (wordt je haar nat? Wat?!) maar ik hoop en denk dat dat met een korreltje zout genomen kan worden. Ik stel ook wel eens vragen waarvan ik mij achteraf zorgen maak of ik de juiste woorden heb gevonden. Ik heb interesse in verschillende culturen en wil juist veel leren en dus vragen, maar vind het moeilijk, omdat ik juist bang ben dat iemand bij weer verschrikkelijk PIC vindt.
Maar als je zoveel interesse hebt in andere culturen, en graag wil leren⊠waarom dan niet accepteren wat desbetreffende mensen je vertellen?
Je snapt het gewoon echt niet. Waarom zou ik structurele onnozele opmerkingen met een korreltje zout moeten nemen. Je begrijpt dat ik hier nog de lichte opmerkingen laat zien. Edit; wie ben jij om voor mij te bepalen wat mij wel en niet mag raken, terwijl jij er niet mee hoeft te dealen?
Daarnaast: waarom stoor je je in hemelsnaam aan miniscule veranderingen die voor een ander heel veel kunnen betekenen. Niemand wordt er slechter van als iemand reizigers zegt ipv dames en heren. Maar er worden wel mensen beter van.
Ik begrijp niet waarom alle âwitte mensenâ hier zo over één kam worden geschoren.
Er wordt continu met een vinger naar ons gewezen naar Ăłns gedrag. Sorry maar ik distantieer me daar echt van. (Als wit mens)
Ik heb de discussie terug gelezen.
Ik wist oprecht niet dat ik mensen kon beledigen als ik mijn haar in zou (laten) vlechten op deze manier. Ik wist ĂŒberhaupt niet dat er achter een bepaalde vorm van vlechten een verhaal zit. Misschien naĂŻef van mij, maar ik heb er nooit eerder bij stil gestaan.
Een ding om mee te nemen in het vervolg!
Fijn dat jullie je verhaal delen en zo open met ons willen zijn @anon46421473 en @Shaaar!
Zoals @Maestoso ook al zei, ik leer zoveel van het forum.
Nou⊠ik denk dat dit deel van mijn bericht onduidelijk is en/of verkeer begrepen.
Ik wil niet bepalen wat een ander raakt. Ik vind ook niet dat het iemand niet mag raken. Ik hoop en denk alleen dat we wat nader tot elkaar kunnen komen. En dan mijn voorbeeld, uit het (mijn) leven gegrepen;
Ik heb een collega die een hoofddoek draagt. Tja, ik leef idd in een dubbel en heb geen islamitische vrienden of familie. Ik vind het wel interessant en wil er meer van weten dus voel ik mij vrij haar vragen te stellen.
Toch vind ik het lastig om vragen te stellen omdat ik ook weet dat dingen onbedoeld verkeerd kunnen overkomen. Gelukkig is deze collega super open en praat ze graag over haar cultuur terwijl een ander misschien negatief zal reageren op mijn âonnozele vragenâ. Een korrelzout helpt dan toch - samen met begrip van de andere kant, om meer van elkaar(s cultuur/ gebruiken/ gevoelens) te leren kennen?
Ik moest eerst even aan die Diana Gabriels denken die gaf toch ook laatst iets gratis weg.
Als ik wit zeg en je zelf dat gedrag niet vertoont/je niet aangesproken voelt bedoel ik je er doorgaans niet mee. Het is alleen makkelijker dan de groep volledig specificeren. Voel je dus echt niet aangesproken want ik besef prima dat de meerderheid van de mensen gewoon meer dan prima is.
@Beutyschooldropout dan begrijp ik je beter. Even in spoiler want het is lang
Samenvatting
Weet: mij mag je over het algemeen ook alles vragen. Ik geef graag een open antwoord en ben echt niet iemand die de rug toekeert als iemand iets doms zegt. De âwordt jouw haar wel natâ-vraag heb ik (ondanks mn latere frustratie) gewoon rustig beantwoord. Maar bedenk wel: ik deal al jaar en dag met diezelfde onhandige opmerking en het zijn ook vaak opmerkingen waar ook een waardeoordeel in zit. Neem bijvoorbeeld âwas jij je haar wel/moet jij je haar dan ook wassen/hoe vaak was jij je haar danâ. Wat wil je dan horen? âNee, ik was het nooit, wacht liever tot je er een ei in kan bakken?â. Behoorlijk vaak gehoord, eigenlijk altijd van vreemden. Een werkpartner waar je een dagje mee moet optrekken, iemand die je net in de kroeg ontmoet hebt. De oppervlakkigheid spat er vanaf.
Wat me ook opvalt is dat mensen die dergelijke vragen stellen over een donker uiterlijk, vaak ook echt niet echt geĂŻnteresseerd zijn. Het is pure nieuwsgierigheid. Het is alsof ik elke witte persoon vanaf nu ga vragen âjoh smeer jij zonnebrand? Leg eens uit?â. Regelmatig gaat zoân gesprek binnen vijf minuten gesprek over âwat vind jij trouwens van zwarte pietâ of âja negers zeggen ook neger tegen elkaarâ of âhet is tegenwoordig allemaal zo politiek correct en lichtgeraaktâ en sorry; daar sta ik na jaren uitleggen niet meer voor open. Want interesse wordt heel vaak verward met de keuringsdienst waarin bepaalt moet worden âwat voor eenâ je er bent. En ik heb daar geen zin in, want ik ben zoveel meer dan enkel poc. En zoân vraag reduceert mij tot enkel mijn huidskleur. Terwijl het antwoord vaak logischerwijs te bedenken is. Vraag je als je zoân vraag stelt af; ben ik echt geĂŻnteresseerd in de persoon? Wil ik dit echt weten? Kan ik dit niet gewoon googlen? Dan kan je de tijd die je in zoân vraag steekt, steken in het echt leren kennen van iemand en zijn cultuur. Die gaat namelijk veel verder dan of mijn haar nat wordt.
Wie kwam Bonnieâs ouders nou tegen in Vietnam? Je wordt genoemd in de vlog!
Edit: oh oeps ik lees nu pas dat ik dit midden in een lange discussie drop, ga gerust verder haha, sorry
Er zit toch wel verschil in deze soorten vlechten? Of alleen huidkleur? Zowel de cornrows als de âboxing braidsâ / âdutch braidsâ (wordt ook cornrow genoemd?) liggen op het haar. En de french braid ligt in het haar. Zijn de eerste twee vlechten hetzelfde? Ik vind het ook wel onbegrijpelijk als de tweede haarstijl ook niet okĂ© is zeg maar. In mijn ogen is het heel anders. Natuurlijk op de foto is het anders omdat beide haartypen op een andere manier zich laten vlechten. Maar naar mijn idee waren cornrows altijd heel veel dunne invlechten op het hoofd, loeistrak gezet ook. En wel of niet met extra 'nepâhaar ingevochten. De tweede vlecht is breed en dik en wat losser gezet. Ik kan me bijna niet voorstellen dat men in het witte noorden vroeger nooit deze vlecht zelf heeft âuitgevondenâ.
Ik ga nu dit lezen: https://www.refinery29.com/en-us/braids-hairstyles-differences
brb.
Zijn er hier mensen die Amberlynn Reid volgen? Ik heb haar volgens mij al 1 of 2x eerder aangehaald. Ze heeft twee subreddits en ook een hele grote Facebookgroep gevuld met bijna alleen maar haters. Ik vroeg me af of ze ook Nederlandse kijkers heeft en wat die van haar vinden.
Er zijn wel dingen waar Amberlynn om liegt terwijl het echt overduidelijk een gigantische leugen is, dat maakt de rest ook twijfelachtig. Maar op de een of andere manier blijf ik haar dan toch het voordeel van de twijfel geven.
Edit: een van de leugens is dat ze een paar dagen geleden zei dat haar hondje enorm ziek was, heel erg veel pijn had, niks meer kon etc etc. Maar toen zei ze: ja ik heb gekeken online en er is geen enkele dierenarts open dus we kunnen niet gaan. En in een volgend shot zijn ze in walmart en daarna gaan ze nog uit eten, terwijl haar hondje dus alleen thuis was. En heel veel mensen op facebook en in de subreddits hebben verschillende dierenartsenpraktijken gevonden die voor noodgevallen 24/7 open zijn en op een kwartiertje rijden zijn van de walmart waar Amberlynn was.
Heel erg apart verhaal dus. De hond is overigens niet in beeld geweest dus wie weet was er helemaal niks met de hond aan de hand? Niemand weet het. Dit gebeurt trouwens in de vlogmass van dit jaar van Amberlynn, het speelt nu dus nog allemaal.
Hallo ja! Dat was ik grappig dat ik blijkbaar niet de enige ben geweest! Ik had overigens eerst subtiel gevraagd aan haar vader of ze toevallig uit Rotterdam kwamen, ik twijfelde toch een beetje haha. Maar nogmaals: echt leuke, gezellige mensen!
Ik kijk ook vrijwel al haar videoâs, zo bizar
Wat staat als regel in de bijbel?
Ik leer zoveel van dit forum. Dat van die vlechten heb ik echt nooit geweten⊠Mijn moeder vlocht mijn pluizige spierwitte haar altijd al âopâ in plaats van âinâ⊠En ik heb dat overgenomen en sinds ik 12 ben doe ik het zelf bijna dagelijks, in elk geval voor het slapen zodat mân haar niet klit.
Ik had hier echt nog nooit een seconde bij stil gestaan dat ik daarmee iemand zou discrimineren; ik vind dat vele vlechten bij niemand mooi, 2 wel, meer niet.
Maar dat is persoonlijk, maakt me geen donder uit wat voor huidskleur daarbij zit.
Net als dat ik leren broeken niet mooi vind en naveltruitjes ook niet, en stiekem vind ik UGGs ook vreselijk⊠Maar zal mij echt niet uitmaken als iemand dat wil dragen; als ik het zelf maar niet ben hihi âŠ
Thanks voor deze verfrissende vrijdag avond kennis!! <3
edit: als ik dat artikel van @oliverqueen lees, maakte mijn moeder âDutch Braidsâ denk ik?
Oooh, tnx!
Voor zover ik weet staat er dat vrouwen en mannen niet elkaars kleding moeten dragen (en zou het dus meer op crossdressing slaan, als je al gelooft dat die regels nog / ĂŒberhaupt van toepassing zijn) en niet per se broeken. In de tijd waarin dat geschreven werd droegen mannen ook geen broeken, waarschijnlijk, maar meer mantels / jurk-achtige gewaden. Broeken zijn tegenwoordig net zo goed âvrouwenkledingâ dus ik vind het altijd zo gek als christenen daar raar over doen.
Eens, en daarbij was dit heel duidelijk gelinkt aan tempelprostitutie en het vereren van afgoden met andere rare praktijken (oa kinderen offeren). Het was dus ook een manier om te laten zien dat het volk Israël (aan wie de regels waren gegeven) anders was dan de omliggende volkeren en dat ze niet deden aan dezelfde praktijken
Deze is leuk met Samson & Gert, Sap de Aardwortel en Kloontje etc maar ik mis Ik Mik Loreland/