Het andere Youtubers-/bloggerstopic #9

Waar zit dit dan precies in? Het woord ‘dreads’? Betekent dat iets?

Ik weet dat rasta naar rastafari refereert en dat dat een levensovertuiging is, maar verder? Als ik als witte vrouw graag mijn haar in slierten draai, gelijkend op dreads of rasta’s, omdat ik dat mooi vind, moet dat toch gewoon kunnen, zolang is niet roep dat ik een rastafari ben?

(Ik heb zo’n moeite met extreme politieke correctheid. Netflix explained heeft daar overigens een leuke mini docu over, doe overigens start met beelden van het Hollandse sinterklaasfeest)

5 likes

Het is hierboven al uitgelegd maar kort gezegd werden/worden dreadlocks/cornrows bij donkere mensen altijd als ‘vies’ gezien maar als witte mensen het dragen is het ineens hip en fashion. Bovendien gaat er heel veel geschiedenis en racisme gepaard met het haar van donkere mensen en als wit persoon kun je daar niet simpelweg aan voorbij gaan omdat je je haar gewoon graag in ‘slierten’(?) wil dragen.

18 likes

Oh dit vind ik wel echt heel vervelend voor haar :frowning_face:

Haar is voor veel donkere mensen en vooral eerdere generaties superbeladen. Ik denk dat elke donkere vrouw met kroes haar enorme hairstruggles heeft gehad. Hierdoor is het bij veel haarstijlen die doorgaans gedragen werden en niet mooi gevonden werden, denk hierbij aan cornrows, lastig om te zien dat het inmiddels fashion is. Toen zij het droegen vond men het immers onverzorgd en niet netjes. Dus waar de donkere vrouw probeerde haar haarstijl zo echt mogelijk bij wenselijk en wester ideaal te krijgen door bijvoorbeeld chemische behandelingen en weaves, is het nu hip om de haarstijlen die zij al jaren droeg te dragen als een soort van leuke fashion want het is zo mooi.

10 likes

Soort kalender achting bord waar je dingen op kan hangen. Maar ook gratis had ik geen interesse

1 like

Ja joww ik kies het woord slierten omdat ik mij kan voorstellen dat rasta’s een woord is wat voorbehouden aan rastafari’s.
Ik weet gewoon niet hoe ik het anders - politiek correct - kan beschrijven

Het zijn gewoon dreadlocks.

4 likes

Maar dat is een beladen term.
To dread = vrezen
Locks = haar (denk aan goldie locks)

1 like

Dit heb ik echt nog nooit gehoord, waar heb je dit vandaan?

9 likes

Maar vroeger was het ook niet gewenst voor vrouwen om een broek te dragen. Ondertussen is dat ook al 100x over de kop gegaan binnen de fashion.
Ik vind het zo jammer dat vrouwen van verschillende culturen en achtergronden zo met elkaar omgaan. Hopelijk kunnen we als wereldbevolking hier in 2020 wat mee gaan minderen. Hopelijk kunnen we elkaar omarmen ipv elkaar neer te halen. En dit geldt voor verschillende geslachten, achtergronden, huidskleur, seksualiteiten en alles dat daar binnen en daar buiten valt.

4 likes

Huh dit is toch helemaal niet hetzelfde?

Vrouwen waren een gemarginaliseerde groep, blanke mensen zijn dat allesbehalve.

13 likes

Ik vind het altijd moeilijk om dit soort dingen te verwoorden. Ik ben ook wel een stille meelezer in het white privilege topic waardoor ik meer begin te begrijpen, al vind ik dit lastig te begrijpen: is het niet juist ook een goed teken dat het mooi wordt gevonden? Ik begrijp dat er geschiedenis aan haar zit, maar het is toch fijn als mensen iets mooi vinden? Moeten ze het dan maar voor altijd laten omdat het eerder (ook geen idee hoe ik dit moet zeggen) niet goed werd gevonden?

15 likes

Het gaat dan ook veel verder dan dat. Als zwarte mensen / andere poc het doen is het voor veel mensen nog steeds “vies / raar / onprofessioneel” etc. En als witte mensen het doen is het ineens “hip / edgy” etc.

5 likes

Maar we spreken niet over vroeger. We spreken qua verbetering van de blik op kroes haar over de afgelopen tien jaar en daarbij komt de verbetering niet eens echt van buitenaf. Meer vanuit de eigen groep. Daarnaast was het dragen van ook een regel dit stamt uit een meer christelijk Nederland (staat immers als regel in de bijbel), dat is een hele andere context.

Ik vind het jammer dat vrouwen en mannen vanuit de meerderheidsgroep zo met mij omgaan. Dat mijn haar benaderd wordt als attractie. “Kan ik het aanraken?” “Als jij gaat zwemmen wordt het niet nat he?” “Was jij je haar wel?”. Dat ik daardoor niet vol tevredenheid in de spiegel kan kijken met wat me gegeven is. Dat heeft niks met hoe vrouwen van verschillende culturele groepen met elkaar omgaan te maken, maar hoe de witte vrouw/man met vrouwen van andere groepen omgaat.

@LaScript ik vind het geen goed teken dat iets wat bij mij niet mooi gevonden wordt, wel mooi gevonden wordt als creatieve Sanne of Kim Kardashian het draagt. Dat is nu wel de realiteit.

@Maestoso Ik zou nooit tegen een ander zeggen “dat mag jij niet” en denk dat het met kickboksen prima kan. Het gaat vooral om een stukje bewustwording en dat mensen begrijpen dat er een wereld achter een bepaalde haarstijl zit. Vanuit daar moet iedereen denk ik zelf de overweging maken of het in de situatie kan.

14 likes

Ook echt ‘Het woord dreads? Betekent dat iets?’ En ‘ik vind pc vervelend’ en dan vervolgens: ‘ik gebruik geen dreadlocks want dat is een beladen term want dread betekent blabla’. Rly?

5 likes

Omdat kroes haar niet zoals westers haar nat over je schouders valt. Het wordt dus net zo goed nat, maar houdt zijn volume. Knetterdomme vraag, maar ik heb hem echt vaak gehad.

Ik heb mijn haar zelf inmiddels al een paar jaar met curly chemisch behandeld. Sinds ik steeds meer donkere vrouwen met hun natuurlijke haar zie en er echt een hele community rondom natural hair is, valt het me op hoe graag ik toen ik met curly begon “westers” wilde zijn. Inmiddels heb ik daar we meer schijt aan, maar ik hoop dat men met uitleg gaat beseffen wat voor impact hun opmerkingen op anderen kunnen hebben. Dus dat is toch steeds mijn motivatie om te blijven uitleggen.

13 likes

Nee dat valt wel mee. Het is eens in de zoveel tijd. Nu leef ik inmiddels ook in de meest linkse bubbel ooit, dus dat scheelt ook enorm. Daarnaast bedoelen de meeste mensen het ook niet verkeerd. Vroeger (op de middelbare school) was het vaak pesteriger, stekeriger, nu is het vooral onwetendheid.

4 likes

Bij dit onderwerp moet ik altijd denken aan dit:

Dat zij een nare en racistische opmerking over zich heen krijgt met dreads maar als Kim K ze inheeft dan is ze ineens een queen en krijgt ze niet van die opmerkingen

10 likes

Ik herken zo enorm wat je zegt. Duizend likes voor de herkenning.

3 likes

Diana haar spullen verkochten ook gewoon echt niet. Ik heb in Kruidvat gewerkt en iedereen vloekte als er weer een doos Diana spullen kwam, was echt van oh noooo niet nog meer Diana Leeflang

5 likes