Eerst bedenken wat je wil!
→ auto die lang mee gaat of eentje die je ‘op’ gaat rijden.
Je kan voor 600-1000 euro een oud autotje kopen die je op rijdt en na 2 jaar weg moet doen, of je koopt rond de 5000 die je misschien 5 jaar rijdt en dan nog voor 1000 kan doorverkopen
→ welke klasse wil je. goedkoopste belasting of liever een wat grotere auto en dan meer belasting?
→ zijn er specifieke eisen die je echt wil. meeste kleintjes hebben geen cruisecontrol dus als je vaak lange afstanden rijdt kan dat een overweging zijn. grotere autos zijn vaak wat luxer.
→ leeftijd en grootte heeft ook wel effect op hoeveel brandstof de auto verbruikt
→ wil je marktplaats of dealer? marktplaats kan goedkoper zijn, dealers zijn over het algemeen beter nagekeken (behalve als je naar van die louche gaat)
ik reed tot vorig jaar de oude auto van mijn grootouders. Grote familie/seniorenauto uit 2005, alles er op en eraan (in die tijd echt een luxe auto), king of the road maar daardoor ook in het hoogste belastingtarief en ik reed 1 op 10 in benzine.
Ik ben in mei na lang twijfelen geswitcht naar een Ford Ka van 10 jaar oud. 6000 euro aanschaf, maar er stond maar 50k op de teller, bij een dealer gekocht ipv marktplaats etc, nieuwe apk, nieuwe distributieriem erop. Ik heb bewust voor een wat duurdere nieuwe auto gekozen, in het laagste belastingtarief. Mijn benzine is nu 1 op 25, en de belasting door 3. Daarnaast wilde ik de komende tijd zonder zorgen milieuzones binnen kunnen rijden, voorlopig niet druk hoeven maken om reparaties en dan liever nu een duurdere aanschaf met het idee dat ik er (maximaal) 5 jaar in rijd en hem dus niet ‘‘op’’ rijd. Heb ook nog vriendinnen die auto’s zonder stuurbekrachting of airco rijden: nou dat hoefdevan mij ook niet.
Ik heb me echt suf gegoogled ook eerst, maar uiteindelijk moet je gewoon gaan rijden. Ik heb eerst in wat andere dingen (goedkoper) proefgereden maar dat was het gewoon niet. Bij ford ka zat ik meteen lekker erin.
(herken me dus -nog- niet in het ford ka roest verhaal haha, hoor dat wel vaker maar er is bij mij niets aan de hand)