Het auto- & motortopic

Ik heb een Toyota Yaris uit 2016. Super blij mee, rijdt heerlijk, niet te groot en niet te klein. Alleen rijdt hij niet zo zuinig. Mijn moeder rijdt precies dezelfde auto maar ik heb altijd het idee dat zij veel langer met een tank doet. Weet niet wat ik fout doe :woman_shrugging: (of ik verbeeld het me, en het voelt alleen maar alsof ik mega vaak moet tanken en iedere keer weer schrik van wat ik moet betalen)

1 like

Wij hebben een super oud autootje! Een Suzuki Alto uit 1996… mintgroen:)

Mijn vriend heeft 1.5 jaar geleden zijn rijbewijs gehaald en wilde daarna een aftrap-oefenautootje die goedkoop was. Aanschaf was maar iets meer dan €400, WA verzekering iets van €45 per maand en wegenbelasting is héél laag. Geen idee hoeveel precies maar volgens mij zo’n €13 per maand…

We hebben hem nu 10 maanden en alleen de startmotor is een keer kapot gegaan, dat kostte €100 om te vervangen.

Ik haal hopelijk binnenkort mijn rijbewijs en dan willen we wel een wat minder shabby auto, een Toyota Aygo of Yaris uit 2008 ofzo, kan je vaak wel vinden voor zo’n €2000-2500.
Ik zie het namelijk niet zo zitten om zonder stuurbekrachtiging in te parkeren haha… mijn vriend zweet zich dan al kapot in deze smalle straatjes.

Ik heb een Nissan Juke uit 2014. Ik rij veel voor mijn werk (paar keer per week 1 uur heen & 1 uur terug), dus heb gekozen voor een automaat. Beste beslissing ooit! Word je veel minder moe van en rijdt relaxed op de snelweg. En ik hou er van dat 'ie lekker hoog is. Qua zuinigheid is 'ie wel oke, heeft wel een kleinere tank - een volle kost ±50.

Een nieuwe Renault Clio, lease. Iets meer dan 300e per maand, incl alles behalve benzine. Hele chille auto!

Koop iig nooit een Peugeot 308, daar heb ik in de twee jaar tijd dat ik m had bijna 3000e aan moeten laten maken en aan het einde ging ie zo stuk dat reparatie het niet meer waard zou zijn. Staan ze blijkbaar om bekend, maar niet bij mij toen ik m kocht helaas :sob:

Ik ga morgen bij een auto kijken die ik wil kopen! Een Nissan Micra uit 2006.

1 like

Een Fiat Punto uit 2001. Heb deze nu bijna 3 jaar en amper gedoe mee. Nog iedere dag blij.

Ik heb een suoerstoere VW polo 1.9 uit 2005. Ik hoop dat ie nog jaren meekan want ik vind het echt een fijne auto.

Opel Vectra station uit 2005(?)

Mega groot ding maar wel ideaal als gezinsauto
( passen 10 lijken in je kofferbak)

4 likes

Hyundai I10 uit 2008. Aan verzekering 37,50 per maand kwijt en 25 per maand aan wegenbelasting.

Ik had een Hyundai I10 uit 2007.
Maar ik heb die laatst ingeruild voor een Hyundai IX 20. Stuk groter en rijdt lekker en een stuk stiller.

Zwarte fiat Punto uit 2003, ik betaal €80 wegenbelasting per 3 maanden en €41 pm aan verzekeringen. Heb hem nu 3 jaar en nooit problemen mee gehad!

Oh ja shit die hellingproef haha. Ik ben gewend om in nieuwe auto’s te rijden, maar nu moet ik een stapje terug doen en heb ik dat weer haha.

1 like

Wij hebben een volkswagen golf uit 2006. Hij rijdt echt heerlijk maar zodra we wat geld hebben wil ik een andere auto. Het is een diesel en kost alleen al 100 euro aan wegenbelasting per maand. Daarbij komt dan nog zo’n 90 euro aan verzekering per maand.

Hij rijdt wel redelijk zuinig en diesel is goedkoper dan benzine natuurlijk. Maar wij rijden sindskort niet meer zo veel dus uiteindelijk zou benzine niet veel duurder zijn of misschien zelfs goedkoper voor ons.

Volkswagen Polo 1.2 uit 2003. Prima, heel degelijk, wel saai. Wegenbelasting is ongeveer 34 euro per maand.

Ford Fiesta uit 2012. Prima auto, vind de motor wel beperkt. Wegenbelasting is 105 per 3 maanden. Veel mensen noemen hier het bedrag voor de verzekering maar dat is toch ook afhankelijk van je rij verleden en waar je woont? Ik betaal iig 50 per maand.

Een Fiat 500. Ben er nog steeds heeeel blij mee. Kosten weet ik niet zo uit m’n hoofd maar het valt goed mee. Ik rij altijd alleen dus meer ruimte heb ik niet nodig

Ik ben echt team Toyota! Die dingen zijn niet kapot te krijgen. Heb jaren in een Yaris gereden uit ‘98 met uiteindelijk meer dan 350.000 km op de teller en er was gewoon nooit wat mis mee. 1x de accu moeten vervangen en verder gewoon altijd perfect door de apk etc gekomen.

En nu heb ik een Toyota Auris hybrid, 2011 geloof ik. Wilde een meer veilige en iets grotere auto en ik ben er zoooo blij mee. De Yaris had al heel weinig verbruik en deze door de hybride motor nog minder. En het is een automaat! Was zeker geen must voor mij maar het rijdt wel heel lekker moet ik zeggen.

1 like

Ik heb een Renault Twingo uit 2009. Prima ding, voor hele lange afstanden iets minder comfortabel maar voor mij prima.

1 like

Wat veel Twingo’s hier! Ik heb ook een Renault Twingo uit 2015. (Van mn vader gekregen, I know, shame, dus ik weet niet precies hoeveel er voor is betaald maar ik dacht ongeveer 4500/5000)
Maandelijkse lasten zijn vrij laag en hij is ook zuinig dus ben er echt heel blij mee! Prima bakkie voor huis tuin en keukenritjes. Tot nu toe nog 0 problemen mee gehad.

1 like

Klopt. Je heb zoveel verschillende dekkingen en hangt dus ook van je schadevrije jaren af. Als je voor het eerst een auto koopt, heb je die ook nog niet :stuck_out_tongue: