Kans is groot dat je werkgever achteraf nog een aanslag heeft gehad, want er wordt achteraf een check gedaan op verlopen APK’s en mijn garage gaf aan dat langer dan 2 weken beetje de grens is. Daarna kun je achteraf een aanslag verwachten.
Ik denk dat t belangrijkste argument wel verzekering is. Geloof wel dat je maanden lang kunt rijden zonder beboet te worden, maar verzekering is wel doorslaggevend voor me. Dus doe t morgen gewoon netjes!
Bedenken wat ik belangrijk vind, bv: licht, zuinig, cruise control. En dan de auto’s binnen mijn prijscategorie op deze punten vergelijken.
Bedenken of ik een mini wilde (toen ik echt in binnenstad woonde) of liever maatje groter, compact. En dan bij grootste private lease bedrijven voordelige acties bekijken per categorie, tegelijk anwb site en YT checken voor filmpjes over rijgemak etc
Het is natuurlijk super persoonlijk, maar je max budget lijkt me het eerste dat bepaalt welke autos in aanmerking komen. Ik zou voor mijn geld een zo nieuw mogelijke auto willen, met zo min mogelijk gereden kilometers. Want die twee factoren zeggen veel over kosten onderhoud en mogelijke slijtage.
En dan is het de ‘sweet spot’ vinden, want wellicht wil je een grotere of zwaardere auto, of een cruise control of een vierdeurs.
Wat mij hielp (maar ik ben van de lijstjes en overzichten maken), is een tweedehands autosite nemen, en daar spelen met de zaken die jij belangrijk vindt. En dan een lijst maken van 10 auto’s in de buurt die in aanmerking komen en er langs gaan.
Merken die over het algemeen betrouwbaar zijn: Suzuki, Kia, Hyundai, Toyota. Verder ligt het inderdaad erg aan je budget.
Anwb heeft ook allerlei reviews en tests op hun site staan. Waarde berekenen, autotests en alles over het kopen, verkopen en onderhouden van je auto - ANWB
En ik vraag een automonteur die ik ken vaak om advies, hij raadt me Aziatische merken aan omdat die het meest betrouwbaar en degelijk zijn. Dus Suzuki, Toyota, Kia, Nissan, Hyundai.
Als aanvulling op @Takkie heeft Kia volgens mij ook 7 jaar garantie. Dus dat is misschien ook nog iets om te overwegen. Ik denk dat je qua stilte het beste gewoon een proefrit kan maken.
Daarvoor kan je het beste een proefrit maken. En meestal geldt: hoe duurder de nieuwprijs van de auto, hoe stiller hij is.
Na twee maanden zoeken eindelijk een auto helemaal naar wens gevonden. Echt lastig joh met die occasions. Ik wist wel dat ik een Fiat Punto wilde hebben, maar wat zijn er een hoop shady handelaars zeg. Soms echt super vaag over de herkomst van een auto, of dat ze geen idee hebben van of bijvoorbeeld de distributieriem is vervangen.
Maar nu heb ik er eentje gekocht bij een dealer hier in de buurt waar mijn vriend zijn auto ook heeft gekocht. Ze gaan ook nog allemaal kleine puntjes die we tijdens de proefrit zagen oplossen en dan kan ik hem ophalen. Zo blij!
Hallo allemaal,
Mijn zoon is net 20 geworden en wil graag zijn motorrijbewijs halen, maar er werd hem verteld dat er verschillende soorten motorrijbewijs zijn en dat dat afhangt van de motor waarmee hij wil rijden. Heeft iemand hier meer informatie over?
Bedankt!
Hoi! Je hebt 4 categorieeen. Het gaat op de zwaarte van de motor. Waarvan A het zwaarst is. Dat rijbewijs mag je pas op je 24e halen. Als hij zijn rijbewijs nu haalt mag hij volgens mij tm a2. Een middelzware motor. En dan als die 24 word moet hij opnieuw examen doen als hij zijn rijbewijs voor A wilt (zware motor).
En als aanvulling: categorie motor bepaalt hoeveel kW (pk) de motor mag zijn. Een a2 motor mag max 48 pk hebben.
Hij kan het beste wachten tot hij 21 is, dan krijg je zoals je in de tabel ziet A2 code 80. Met een code 80 mag je twee jaar later gewoon een nieuw rijbewijs aanvragen en dan heb je je volledige motorrijbewijs. Als je niet de code 80 hebt moet je later nog een keer examen doen om je volledige motorrijbewijs te krijgen.
Iemand nog een gouden onderhandeltip? We zijn vrijdag gestart en ik heb nu 300 euro van de prijs af gekregen (bij merkdealer) en aangegeven dat ik dat mager vond en erover wilde slapen. Het is een vrij populaire auto dus er staan er nog wel 10 van bij elke garage. Andere dealer (wel verder weg) biedt auto in ongeveer zelfde staat (bouwjaar, km-stand) voor 1.000 euro minder aan. Heb nul zin om daar nog heen te gaan dus ik wil eigenlijk de auto die ik op het oog heb voor dat bedrag (plus max 200 euro) óf de luxere versie van de auto die we willen voor het tegenbod dat ze zaterdag deden. Iemand tips?
Dank u voor uw antwoorden
Ondertussen verwijs ik je even naar een handig samenvattend artikel van een opleidingscentrum in Brussel, waarin goed staat uitgelegd welke motorrijbewijzen er zijn.
Zij leggen uit dat je ook sommige motormodellen kunt besturen zonder rijbewijs. En dat er ook tweewielers zijn waarmee je kan rijden met een rijbewijs B, hoewel ze wel aanraden toch een opleiding te volgen bij een rijschool. Dit kan interessant zijn voor sommige jongeren die motor willen rijden
Het kan degenen helpen die informatie over dit onderwerp nodig hebben zoals ik
Geen idee, maar mij lukte het de laatste x om er 750 af te krijgen. Was oprecht geïnteresseerd dus eerst gesprekje over de auto en vervolgens over de prijs. Heb argumenten benoemd waarom ik hem voor een lager bedrag wilde. Kon niet want blablabla. Toen heb ik alleen nog gezegd: Wat jammer, want mijn budget is X. En ben ik weggegaan. Half uur later werd ik gebeld dat ik 'm voor mijn prijs mocht komen halen.
Ja ik zou dit ook doen denk ik @Shaaar. Iemand die ik ken haalt altijd wel succes met ‘het is elders goedkoper’ ook als ie bluft.
Ik heb 1,5 jaar geleden een auto gekocht en mn poot stijf gehouden op het bedrag waar ik mee kwam.
In de eerste offerte zei ie al dat dit het scherpste voorstel was. Maar ik wilde toch nog wel ff onderhandelen natuurlijk. Dus toen een tegenbod gedaan van 250 minder (dan kwamen we op een bedrag met 3 nullen, vond ik wel mooi). Toen ‘moest ie met zn manager overleggen’ ofzo. Had ie er 125 vanaf gehaald. Maarja ik dacht doei, ik wil die 3 nullen. 125 is voor jou als dealer veel minder geld in verhouding dan voor mij als consument. Dus ik zei ik wil toch bij mn originele bod blijven en toen kwam die echt binnen een paar uur al dat dat akkoord was.
Het moet natuurlijk wel een realistische prijs blijven en ik zou ook een beetje proberen aan te voelen of de verkoper open staat voor onderhandelen tot t gaatje, maar als je denkt dat dat goed zit, ga ervoor!
Ik zou trouwens ook eerder op t bedrag onderhandelen dan akkoord gaan met allerlei overbodige extra’s die je eigenlijk niet wilt of extra garantie of dat soort geouwehoer. Soms wordt dat ook nog wel eens geprobeerd.
Het kan wel, maar het is vaak logischer dat een nieuwe auto dichterbij de gps snelheid rijdt.
Als ik 80 rijd scheelt het 2 km en bij 100 scheelt het 4. Is een auto uit 2020.
Oh dat zal wel meevallen hoor. Volgens mij gaat er 3 of 4 kilometer correctie vanaf bij een boete, dus dan zit je al gauw goed. En inderdaad hier ook een groot flitsmeister fan haha.