Het auto- & motortopic

Honda Jazz. Als je hem in onderhoud houdt bij Honda (geen standaard automaat en 8 bougies) dan heb je een top auto!!
Rijden al 10 jaar in een jazz en echt super

2 likes

Wat doen jullie als een koplamp het niet meer doet?

Mijn man bracht net mijn kind naar de opvang en de koplamp bleek stuk, dat merkte hij onderweg. Hij belde dus de garage en reed daar rechtstreeks heen. Het begon al licht te worden. Toch kwam er bij het stoplicht iemand uit de auto om even heel agressief te zeggen dat het levensgevaarlijk was om met één koplamp te rijden.

Maar zouden jullie hier de wegenwacht voor bellen, als het tien minuutjes rijden is met één koplamp en het dus al licht wordt (rond half 9, dus het schemerde)? Of hebben jullie altijd een extra koplamp mee?

1 like

Ik was gewoon naar de garage gegaan om het te laten maken!

1 like

Nee hoor, gewoon naar de garage. Die persoon was met het verkeerde been uit bed gestapt.

5 likes

Dat dacht ik al ja. Mijn man stond ook een beetje perplex, ik denk dat het gevaarlijker is om uit je auto te stappen bij een stoplicht.

1 like

Ik zou hem zelf vervangen, maar dan zou ik ook gewoon naar huis/werk rijden en het daar doen. Dus niet gelijk ergens stil staan om het te regelen.

1 like

Ja eens, ik doe het altijd zodra ik thuis ben en op de oprit sta. Ik ga niet ergens random langs de weg staan ervoor, al heb ik wel reservelampen in mn auto liggen.

Wat stom! Wat bereikt iemand hier nou mee? Helemaal eens met de rest dat het echt prima is om nog 10 min door te rijden en het daarna te vervangen.

Klinkt alsof die persoon vooral in de knoop zit met zichzelf.

Ik heb altijd wel een nieuw lampje in de auto liggen, want ik ben ik een aan de kant gezet door de politie en toen kreeg ik een soort voorlopige boete die kwijt werd gescholden als ik binnen een x-aantal dagen me op het politiebureau zou melden met een werkende koplamp. Ben toen na werk meteen ff een lampje gaan halen en naar het bureau gereden.

Als het nu weer gebeurt kan ik met het lampje dat klaarligt zwaaien en zeggen dat ik het ter plekke wel even fix. Mijn auto geeft dat ook niet altijd lekker aan als er iets niet werkt, dus ik heb het soms echt niet door.

1 like

Mijn tank is bijna leeg en nu moet ik zo naar huis rijden(ongeveer 2 km, in mijn eigen wijk) en stop tussendoor nog bij de lidl. Volgens mijn auto kan ik nog 20 km rijden, denken jullie dat ik dan nog naar huis kan rijden, of kloppen die laatste km niet echt(net zoals bij mijn mobiel)?

Ohjah en mijn pinpas is stuk, vandaar dat ik niet zomaar even kan tanken en ik op mijn reserves rij.

1 like

wat is bijna leeg? Heb je een melding (oranje of al rood) of kun je zelf zien hoeveel liter je nog over hebt?

Ik zou die rit wel maken hoor maar je moet daarna ook nog naar een tankstation rijden, is dat dichtbij?

2 likes

Mijn APK verloopt vandaag en heb maandag een afspraak voor keuring staan. Hoef in de tussentijd niet te rijden, dus wilde de auto vandaag naar de dealer brengen zodat ik er niet ná de verlopen apk mee hoef te rijden. Maar ik zit me ineens af te vragen of officieel gisteren niet de laatste dag van de geldige APK zou zijn? Of telt vandaag nog mee?

Nee ik kan dus alleen zien wat mn bereik is en dat is ong 20 km! En ja in mijn streepjes zit ik in mijn laatste treepje en de melding gaat idd af.

Tankstation is ook ongeveer een km, dus dichtbij!

Edit: ik ga het gewoon doen, er zit namelijk ook een tankstation tussen waar ik nu ben en de lidl, mocht ik stranden. :+1:

1 like

Je mag sowieso altijd nog naar de garage/dealer rijden volgens mij.
Je kan op rdw.nl de vervaldatum checken, op die datum moet hij goedgekeurd zijn.

2 likes

En als ik vandaag nog een klein ommetje wil maken naar een andere winkel? Haha :innocent:
Edit: ah ik zie nu je edit. De datum is dus vandaag, dus vandaag naar andere plekken dan naar de dealer is dus verboden.

1 like

Hahah ja in principe mag dat niet en kunnen ze je aanhouden volgens mij. Maar goed, als die winkel in de buurt van de dealer is zou ik het er wel op durven wagen.

Hoe vaak kom je nu een politie tegen én hoe groot is de kans dat die direct je kenteken natrekken.

1 like

De APK vervalt vandaag. Dat betekent dat je vanaf vandaag niet mag rijden. Als uitzondering mag je rijden naar de keuring. Maandag dus. Zorg wel voor een afspraakbevestiging. Als je wordt staande gehouden kun je aantonen waarom je onderweg bent. Politie kan hiervoor bekeuren.
Je bent vaak niet verzekerd als je nu gaat rijden. Hoe lastig misschien ook, maar breng je auto maandag weg.

1 like

Shit. Dit is goed advies, maar natuurlijk niet wat ik wilde horen :smiling_face_with_tear: dankje wel.

2 likes

Wij zijn wel eens aangehouden met een auto waarvan de APK al twee weken verlopen was en waarvoor ook al een afspraak stond, toen zijn we er met een waarschuwing van afgekomen.

1 like

Ik heb een paar jaar terug een maand ongeveer zonder APK gereden en reed doordeweeks vaak 100km op en neer voor werk. Blijkbaar wist mijn werkgever niet de de brieven die ze kregen voor APK bij mijn auto hoorde. Was niks aan de hand, dus het kan ook goed gaan.

2 likes