Het auto- & motortopic

Hangt heel erg van het bedrijf af. M’n man had eerst een auto wat alleen zakelijk gereden moest worden en KMs echt bij gehouden moesten worden. Daarna was het een auto waarbij je een bepaald aantal km je privé mocht rijden en koste de auto 300 euro (was de nieuwe seat Leon) en nu is het een kleinere auto met onbeperkt privé rijden met onbeperkt tankpas in NL voor 200 euro bijtelling.

Dat van die km’s bijhouden klopt want tenzij je bijtelling betaalt mag je maar 500km buiten zakelijk reizen rijden.

Maar dan zit dat tweede verschil er wss in (gok ik) dat die 300 euro een eigen bijdrage zijn en die 200 bijtelling. Want volgens mij mag je aantal km niet begrenzen als je gewoon de fiscale bijtelling betaalt. Als je een eigen bijdrage betaalt is dat gok ik anders vanwege fiscale redenen. Ik ken ij mijn omgeving haast alleen fiscale bijtelling met tankpas zonder km begrenzing. Tankpas werkt wel alleen in NL dus dat is jammer 🥹.

Oh dat weet ik eerlijk gezegd niet. In mijn sector heb je helemaal niet zulke secundaire arbeidsvoorwaarden. Ik krijg het alleen zijdelings mee en was eigenlijk meer bedoeld dat het per bedrijf ook kan verschillen wat ze aanhouden qua bijtelling, qua tankpas en qua privé.zakelijk rijden.

Het hangt er van af of je een bedrijfswagen of salariswagen hebt. Een bedrijfswagen mag je enkel gebruiken voor verplaatsingen tijdens het werk. Een salariswagen mag je ook privé gebruiken. De meeste Belgen zeggen dat ze een bedrijfswagen hebben, maar eigenlijk bedoelen ze een salariswagen. Soms komt een salariswagen met tankkaart, soms ook niet.

Het heet een salariswagen omdat het in België een populair deel van het loonpakket is. De belasting op lonen ligt heel hoog in België (het hoogste in Europa, ik heb het even opgezocht. In België zijn de loonlasten 53% t.a.v. 35,5% in Nederland) en op die manier ‘compenseren’ veel werkgevers het lagere loon omdat het voordeliger uitkomt op die manier.

Voor mij Volvo XC40 gaat er maandelijks € 170 van mijn loon af, voor dat geld kan ik zelf geen auto leasen/huren/kopen.

2 likes

Ik heb dit weekend nog eens met de BMW gereden, was dit keer elektrisch en ik ben om. Past ook veel beter bij mij dan de Polestar, heb er de volgende opties aan toegevoegd:

Key Less entry
Adaptatieve Cruise Control
Sportzetels
Zetelverwarming
Dakbekleding in het zwart
Kleur: Cape York Green - interieur: Mokka vegan leder

De sales advisor zei dat als ik aanduidde dat de auto in zijn garage geleverd werd, ik er een accessoire naar keuze bij kreeg (ga vierseizoensmatten nemen) en een weekend met een bmw naar keuze mag rijden. Ga denk ik wel voor de i7, ook een prachtige auto.

9 likes

Ik heb een proefrit gemaakt in een auto. Deze staat te koop voor 20500 en ik wil er graag een trekhaak op. Nu moet hij ook een grote beurt, dat doen ze bij het ‘luxere rijklaar pakket’ bij de verkopende dealer dan binnen deze prijs a 900 euro en kon dan gezien ik geen auto inlever 400 euro korting krijgen maar de kosten van de trekhaak a 900 euro zouden volledig betaald moeten worden. Ik heb een beetje rond gekeken en opzich is de auto oké qua prijs maar de dagwaarde is 15000 via Independer. Dus ik heb aangegeven dat ik toch wel iets meer korting had verwacht kijkende naar de prijs en de dagwaarde. Maar nee dat was niet mogelijk dus ik heb vriendelijk bedankt en ga nu verder kijkend keuze genoeg voor dit model en jaartal plus km. Overal lees ik dat 8 a 10% korting wel mogelijk moet zijn zonder inruil, wat is jullie ervaring?

Ik heb heel recent een auto gekocht en het onderhandelen viel me heel erg tegen. Zelfs weglopen helpt niet. Ik denk dat 8-10% verouderde informatie omdat ze nu redelijk scherp geprijsd zijn online en er veel vraag is.

Al zit er wel veel verschil tussen de dagprijs en wat je betaald. Ik denk dat er geen extra’s mee worden gerekend in de dagprijs, maar dit is wel heel groot. Bij was het ongeveer 3000 verschil.

2 likes

Ja ik heb gekeken naar de extra opties die erbij zaten en dat valt reuze mee. Ik had gehoopt dat ze dan iets met die trekhaak konden qua korting maar zelfs dat niet.
Qua model, prijs, bouwjaar en km zijn er zo nog 35 anderen waar we naar kunnen kijken in de buurt dus dat vond ik dan ook niet echt een argument voor ‘gewildheid’. Maar we gaan het gewoon ergens anders nog eens proberen en kijken wat er daar uit komt. Anders is het misschien inderdaad wat het is maar dan voelt het in ieder geval of we ons best hebben gedaan.
Dank voor je reactie in ieder geval!

1 like

Ik weet niet of dit het juiste topic is, maar ik heb sinds kort dat mijn motorolielampje gaat branden. Ik heb de eerste keer dat het gebeurde een liter bijgevuld, toen na twee dagen weer een liter omdat ie weer ging branden. Toen zat ie echt tot de max vol. Maar gister was her weer zover. De olie is nog op hetzelfde peil en mn koelvloeistof is ook nog oke. Het lampje gaat ook vaak weer uit, dus als ik de dag erna weer instap dan is t weer uit en dan na een half uur gaat ie weer. Iemand enig idee wat dit kan zijn?

1 like

Klinkt gewoon als een kapotte sensor, helemaal omdat je je olie al hebt bijgevuld en olie op peil blijft.

2 likes

Is het lampje voor je oliepeil of voor je oliedruk? Misschien is er iets aan de hand met dat laatste.

Ik heb dat wel eens als m’n auto scheef geparkeerd staat, dus bijv. Met 2 linkerbanden op de stoep en de rechterbanden op de straat. Wellicht was dat bij jou ook?

Volgens mij heb ik daar geen verschillende lampjes voor. Het is het oliekannetje iig!

@Cajun-moon Nee het gebeurt dus pas na een tijdje rijden, heel vaag.

“Een brandend olielampje bij genoeg olie in het systeem heeft vaak te maken met een te lage of te hoge oliedruk.”

Misschien toch even laten checken als ie niet uit gaat.

2 likes

Zijn hier mensen met een elektrische auto? Ik ben benieuwd bij wie jullie een of meerdere laadpassen hebben. Ik vind dit nog wat vaag, de een heeft weer abonnementskosten de andere niet en hogere laadkosten. Veel vraagtekens. Iemand een tip? :sweat_smile:

Nog niet elektrisch rijden - binnenkort wel, ik laad in België op kosten van mijn werkgever en krijg met mijn auto een laadkaart van het merk voor in het buitenland. Je kan er overal mee terecht en voor die paar keer dat ik echt buiten België ben, is dat voldoende

1 like

Mocht je in Zuid-Holland wonen!

Verder hebben we nog die van Greenchoice als backup, maar nooit gebruikt eigenlijk. Die andere pas gebruiken we altijd, ook buiten Zuid-Holland.

Wij hebben er twee of drie, en hebben zeker in het buitenland (maar ook bij de dichtstbijzijnde AH) wel meegemaakt dat 1 pas het niet doet, dus dan is het fijn als je er nog één hebt.
Wij hebben er 1 van Shell en de anderen weet ik eigenlijk niet. Maar volgens mij zijn alle laadpassen ook zonder abonnement te krijgen.

1 like

Engie en Shell, beide zonder abonnement. Die laatste doet het echt overal.

1 like

Ik gebruik de Fastned app, hoef je niet eens een pasje mee te nemen.

1 like