Het auto- & motortopic

Ik heb gisteren mijn eerste auto gekocht, een seat ibiza! Heb geen vragen maar zojuist wel het hele topic doorgespit dus bedankt voor jullie tips! Ik ga even de essentials shoppen en verzekeringen uitzoeken :sleeping:

6 likes

Toch hulp nodig, ik kom best ver met vergelijken maar loop vast op het volgende:

• pechhulp via autoverzekering of wegenwacht? Is daar een verschil tussen of komt het meestal op ong. hetzelfde neer? Natuurlijk moet ik goed kijken naar de voorwaarden etc, maar als we in de basis spreken?

• bij sommige verzekeraars is het goedkoper als je kiest voor hun gecontracteerde garages bij schade ipv nog een extra dekking erbij nemen waarbij je zelf mag kiezen. Wat is hier precies het voordeel aan? Ik woon zelf in een stad en er zit een Seat dealer die vaak bij de gecontracteerde garages staat, is dat dan gewoon prima of zie ik iets over het hoofd?

Moet ‘m uiterlijk woensdag afsluiten dus alle hulp is welkom :raised_hands:t3:

Ik heb zelf gewoon de anwb pechhulp afgesloten, dat kost me 8 euro per maand geloof ik. Ik ben beperkt casco verzekerd (dat was volgens mijn moeder toen de beste keuze). Ben toevallig laatst aangereden op een rotonde en toen kon ik ook kiezen tussen een schadebedrijf dat aangesloten zit bij de verzekering of het zelf regelen. Het voordeel van t eerste was dat ik dan in de tussentijd vervangend vervoer zou krijgen en het bedrijf de kosten direct regelt met de verzekering. Dat vond ik allebei wel fijn.

1 like

Ik had eerst geen pechhulp/anwb afgesloten.

Toen ik een keer langs de weg kwam te staan wel de ANWB gebeld en toen kon ik ter plekke lid worden en hielpen ze me ook meteen.

Weet niet of dat nog steeds zo werkt maar dat scheelt misschien nog wat geld omdat je hoopt natuurlijk nooit met pech te komen staan of dat het nog jaren duurt voor het gebeurt

1 like

Toen ik het afsloot paar maanden geleden kon ik pas na 48 uur gebruikmaken van de services.

Dan is dat waarschijnlijk veranderd, was bij mij denk ik 2 of 3 jaar terug. Ging het bij jou ook om acute hulp?

1 like

Je kan nog steeds ter plekke lid worden, maar dat is wel duurder dan een regulier lidmaatschap. Daarnaast komen er nog extra directe pechhulpkosten bij van rond de 100 euro.

2 likes

Ik moet waarschijnlijk (99,99% zeker) weer voor een auto gaan kijken de komende weken.

Heb alweer de tip gekregen van iemands vader met een autogarage: geen Fransoos, Japans/Koreaans en VW familie (dus ook skoda/seat) zijn ok.

Zie nu door de bomen het bos alweer niet :rofl:. Moet iig apple carplay en cruise control hebben, liefst achteruitrijcamera en anders parkeersensoren.

Wat ik nu voornamelijk vind in de prijsklasse waarin ik zoek (max 12,5) zijn picanto’s, micra’s, fiesta als ik Frankrijk eruit filter. Ga je dan voor een picanto uit 2019 of toch voor een fiesta uit 2017/2018? Pfff. Ga er sowieso elke maand minimaal 1500/2000 km mee rijden, voornamelijk op de snelweg. Kleiner dan een picanto is dus sowieso géén optie. Fiesta vind ik qua grootte dan weer prettier qua wegligging.

Als iemand hier nog tips heeft :grimacing::grimacing:

1 like

Ben heel blij met mijn Peugeot. Na jaren VW en Mercedes gereden te hebben, wordt ik zo blij van de vering. Drempels galore!
Waarom is Frans niet ok?

Ik zou echt liever voor iets groter dan picanto gaan als je 2000 km per maand. Dan is die weegligging heel fijn. Ik vind picanto (en andere auto’s in die afmetingencategorie echt niet comfortabel voor als je veel op de snelweg rijdt). En je kan even kijken of je bij die auto’s achteraf nog makkelijk parkeer sensoren kan. Dat scheelde bij mij nogal, kwamen veel meer auto’s in aanmerking en was helemaal niet duur om het achteraf te laten plaatsen.

Ik vond onze Seat Ibiza heel fijn rijden maar die zijn echt intens duur geworden opeens tweedehands. Prima weg ligging. Veel features die wel leuk zijn tijdens het rijden. En love de adaptive cruise control.

2 likes

Adaptive cruise vind ik zelf niet nodig, moet gewoon zelf goed kijken haha.

Daar neig ik dus ook naar, dan mss eerder een micra of fiesta. Die zijn gewoon nét groter. Seat heeft een vriendin van mij net gekocht maar die vind ik 0 in mijn prijsklasse als ik ga zoeken op gaspedaal. En 15k betalen vind ik het gewoon niet waard voor niet héél veel meer.

Je kan ook achteraf carplay enzo laten installeren maar dan woon ik weer in een uithoek en vind ik online geen dingen waaruit duidelijk blijkt hoeveel dat ongeveer kost. Want als ik die optie uitzet dan vervijfvoudigen ineens mijn resultaten :upside_down_face:.

@TanteBetje volgens mij het aloude ‘duur in onderhoud en minder betrouwbaar in general’ dat ik vroeger al hoorde toen ik voor het eerst een auto zocht. Heb niet gevraagd naar de redenatie maar een bijna gepensioneerde man die al decennia een eigen garage incl. occasion verkoop heeft vertrouw ik wel op zijn woord in dit geval.

Ik zou de picanto inderdaad ook te klein vinden. Ik heb zo’n 6 jaar zo’n 2.000 - 3.000 km per maand gereden en ik heb sinds kort een Aygo. Ik merk wel een enorm verschil tussen de Aygo en een maatje groter (die ik hiervoor had). Dus minimaal een Yaris/208/Clio qua formaat. Dat is net wat comfortabeler.

Mijn eerste auto was een Beetle uit 2003 en die had best een hoop gedoe. Maar daarna heb ik altijd Peugeot gereden (mijn schoonvader werkte voor dat merk). Ik heb de laatste 3 jaar zo’n nieuwe 208 gereden en daar was ik echt ontzettend tevreden over. Reed heerlijk, trok snel op en verbruikte niet heel veel benzine. Daarnaast ook weinig gedoe.
Vrees ook wel een beetje dat je net geluk moet hebben, de ene Fransoos gaat jaren mee zonder gedoe en bij de andere Kia heeft alleen maar problemen. (En omgedraaid).

2 likes

Ik heb ooit eerder wel een hyundai i10 gehad wat ongeveer even groot is als een picanto en dat vond ik ook alweer anders dan een up of aygo. Maar nog een slag groter weer fijner dan dat haha.

Sowieso heb ik echt een achterlijke track record met auto’s… geen pech ofzo maar door wisselingen van werk wel vaak moeten switchen de laatste jaren. Wat ik nu ga kopen gaat ofwel over een jaar of 2 weer weg als misschien weer in een buitendienst ga werken en anders wordt ie misschien wel opgereden als ik niet de buitendienst in ga. Dilemma’s…

1 like

En een Kia Rio? Dat is een maatje groter dan de picanto toch? Hebben wij al bijna 12jr en zeer tevreden over.

Huyndai i30! Of evt iets kleinere i20

@Fishing die komen beide niet (i20 een handjevol) als resultaat in mijn zoektocht naar voren via verzamelsites als gaspedaal if autotrack

1 like

Ik zou je niet zo blind staren op de bouwjaren. Een fiesta heeft meer body dan een picanto en als je een mooie uitvoering hebt (met ST line of misschien zelfs Titanium) dan zit je goed in de opties.

Verder is een RIO ook leuk of een I30.

Ik zou ook voor een iets grotere gaan ! Ben zelf tijdje geleden naar een Aygo gegaan vanaf een citroen c3 en had echt al snel spijt, het was echt veel krapper en kleiner.

Ik heb nu zelf een Kia Rio maar zie al dat die niet in je resultaten voorkomt. Een Toyota Yaris ook niet?

Nee die ook niet/zo goed als niet. Wil sowieso carplay en cruise control. Mss dat die vereisten de boosdoener zijn want als ik die aanklik zie je de zoekresultaten zeer snel dalen.

1 like

Cruise control kun je er later nog in laten bouwen, heeft mij toen €500 gekost dus misschien kun je dat nog meenemen in je overweging?

1 like