Het auto- & motortopic

Ik mocht de bijenkorf bon die mijn vriend als kerstpakket had gekregen hebben, heb er (oa) voor hem ook een autoparfum van Rituals van gekocht. Ben benieuwd.

Oh fantastisch! Heb je aanraders? Heb cotton al in mn mandje!

Heb zo’n 3 pack gekocht! Is voordeliger. https://www.sensationalhome.nl/yankee-candle-soorten/auto-travel/car-jars/yankee-candle-beach-vacation-mix-car-jar-3-pack.html
Island spa is echt lekker (houd van frisse niet te zware geuren). Heb ik ook als kaars.

En een vriendin van mij heeft echt zo’n plastic mini kaarsje die zien er wel schattig uit:
pink sands car jar ultimate Sensationalhome.nl Die gaan wel langer mee volgens mij.

Ja die zijn qua prijs wel aantrekkelijker, maar dat zijn niet helemaal mijn geuren. hmmmm. Ga nog eens rondkijken! Echt love deze site, gouden tip!

3 likes

Ik gebruik ook die plastic mini kaarsjes van Yankee Candle. Ben er heel tevreden mee! Ik heb de geuren Clean Cotton en fresh cut roses geloof ik.

Ik heb deze gekozen omdat je ze aan de spiegel kunt hangen. Heb een horrorverhaal gelezen online over een gesmolten rituals autoparfum die je in je het rooster stopt; hele dashboard was bij een aantal mensen naar de klote.

Ik heb ze bij deze site besteld trouwens:
https://www.geurvoorjehuis.nl/Yankee-Candle-Car-Jar-Ultimate

Ik rij in een oud autotje uit 2003. In januari krijg ik een nieuwe auto en gaat deze naar de sloop. Tot die tijd rij ik er nog dagelijks mee naar mijn werk. Gisteren reed ik 130 op de snelweg en begon het “check motor”-lampje oranje te knipperen. Toen ik 100 ging rijden ging het weg. Dat gebeurde daarna nog een keer toen ik weer 130 reed en ging het weg bij 110. Daarna heb ik het niet meer gezien. Vanmiddag zonder probleem 130 gereden. Auto klinkt en doet en ruikt normaal. Heeft in juli APK en kleine beurt gehad.

Ik heb eigenlijk geen zin om naar de garage te gaan want deze auto wordt toch binnenkort vervangen en weet nu al dat hij gaat zeggen “auto is op moet naar de sloop”. Maar is het extreem onverantwoord om hiermee door te rijden? Heb geen idee wat t kan zijn want ben een auto noob maar dat het nu weg is is toch opzich een goed teken? Als het opnieuw komt ga ik uiteraard wel naar de garage of zet ik m voorgoed aan de kant. Maar wat als t niet meer knippert?

1 like

Lastig te zeggen, want dat lampje kan heel veel dingen betekenen haha. Zou in ieder geval even kijken of je tankdop goed dicht zit, en olie en koelvloeistof even checken. Als het mijn eigen situatie was zou ik er nog wel mee doorrijden en goed op het olie- en temperatuurlampje letten, maar voor een ander is dat altijd lastig te zeggen natuurlijk

1 like

Ik heb dit aan mijn man laten lezen, die redelijk veel van auto’s weet, en die zegt: lekker mee blijven rijden.

1 like

Ik zie door de bomen het bos niet meer. Wat is het chillste auto deel/leen/huur concept? Ik wil iets voor korte ritjes naar de bouwmarkt e.d., af en toe een halve dag, 1 a 2 keer een weekend en misschien een korte vakantie in eigen land. Dus een eigen auto klinkt dan sowieso duurder, maar geen idee eigenlijk. Sowieso niet nodig voor boodschappen en werk.

Ik vind sixt share heel fijn, elektrisch en chille auto’s. Gebruikte het vaak toen m’n vriend nog wat verder weg woonde of met kerst zoals afgelopen weekend waarbij we het land doorcrossen. Geen kosten voor benzine (duh) of parkeren. Maar moet je maar net in een stad wonen waar ze sixt share aanbieden, Amsterdam-Rotterdam-Den Haag en 1 plek in Utrecht als ik me niet vergis.

(Als je daar woont heb ik nog wel een kortingscode voor je, dm maar)

Voor korte ritten heb ik goede ervaring met MyWheels. Dat was voor even naar de bouwmarkt in mijn geval ook goedkoper dan Greenwheels. Voor langere ritten hoor ik goede verhalen over SnappCar, omdat je daar meestal veel kilometers bij inbegrepen zijn, maar daar heb ik alleen meegreden, nooit zelf gehuurd.

1 like

Voor wij zelf een auto hadden gebruikten we Greenwheels voor korte ritjes (bouwmarkt etc.) en Snappcar voor bijv weekendje weg

Heb je iemand in de familie/kennissenkring met een beetje verstand van auto’s? Dan zou ik daar sowieso eens naar vragen.

Maar in elk geval een tip als je begint met zoeken: gaspedaal.nl. Daar kun je heel specifiek zoeken op locatie, soort auto en andere specificaties. Ga voor jezelf goed na wat je echt nodig vindt. Ik raad je met klem aan geen auto zonder airco te kopen haha. Die bestaan nog best en dat is echt janken.

Verder heb ik zelf niet veel verstand van auto’s, maar ik zie dagelijks veel autoschades en ik zou persoonlijk nooit of te nimmer in een aygo/c1/miji peugeot rijden die je jaren terug veel zag. Dan is je kreukelzone echt nihil. Ik heb zelf een hyundai i10 en ford fiesta gehad. Vond ik beide echt dikke prima en die kun je redelijk veel vinden tweedehands. Verder zijn er allerlei vooroordelen (vooral geen Franse of Italiaanse auto kopen want repa altijd duur is er een van) maar daar kan ik te weinig zinnigs over zeggen :woman_shrugging:.

En probeer eens te kijken ook wat je aan verzekering en wegenbelasting kwijt bent. Sluit geen autoverzekering bij de Noordhollandsche van 1816 af (gratis tip voor je) en absoluut niet vergeten: schadeverzekering voor inzittenden/SVI afsluiten. Boeit nul voor je inzittenden maar dit beschermt de bestuurder! M.i. zou dat een verplicht nummertje moeten zijn, maar helaas. Kost wat extra maar als je het ooit nodig hebt heb je het meteen dubbel en dwars terug verdient.

6 likes

En kijk naar wat je kwijt wil zijn aan andere kosten. Hoeveel ga je hem gebruiken en wat is het brandstofverbruik? Het zou vervelend zijn als je een leuke auto vindt, maar dat hij één op een emmer rijdt en dit niet wist. Vind je het belangrijk dat hij waarde vast is? Of ben je van plan hem toch “op” te rijden.

Je kan ook een beetje inlezen in de onderhoudskosten. Een tweedehands Mini is bijv. best waardevast, maar vreselijk duur in onderhoud.

1 like

Aanschaf is vaak nog relatief goedkoop, zeker als je voor een wat oudere auto gaat. Ik zou goed online zoeken naar auto’s die betrouwbaar zijn en niet duur in onderhoud. Zo heeft bijv Ford Ka vaak dat de hele bodem eruit roest, zijn mini’s duur in onderhoud en is vaak gedoe mee (storingen etc). Als je iemand kent die automonteur is kun je daar eens aan vragen wat volgens hen goede auto’s zijn, verder je natuurlijk suf googlen.

Eerst bedenken wat je wil!
→ auto die lang mee gaat of eentje die je ‘op’ gaat rijden.
Je kan voor 600-1000 euro een oud autotje kopen die je op rijdt en na 2 jaar weg moet doen, of je koopt rond de 5000 die je misschien 5 jaar rijdt en dan nog voor 1000 kan doorverkopen
→ welke klasse wil je. goedkoopste belasting of liever een wat grotere auto en dan meer belasting?
→ zijn er specifieke eisen die je echt wil. meeste kleintjes hebben geen cruisecontrol dus als je vaak lange afstanden rijdt kan dat een overweging zijn. grotere autos zijn vaak wat luxer.
→ leeftijd en grootte heeft ook wel effect op hoeveel brandstof de auto verbruikt
→ wil je marktplaats of dealer? marktplaats kan goedkoper zijn, dealers zijn over het algemeen beter nagekeken (behalve als je naar van die louche gaat)

ik reed tot vorig jaar de oude auto van mijn grootouders. Grote familie/seniorenauto uit 2005, alles er op en eraan (in die tijd echt een luxe auto), king of the road maar daardoor ook in het hoogste belastingtarief en ik reed 1 op 10 in benzine.

Ik ben in mei na lang twijfelen geswitcht naar een Ford Ka van 10 jaar oud. 6000 euro aanschaf, maar er stond maar 50k op de teller, bij een dealer gekocht ipv marktplaats etc, nieuwe apk, nieuwe distributieriem erop. Ik heb bewust voor een wat duurdere nieuwe auto gekozen, in het laagste belastingtarief. Mijn benzine is nu 1 op 25, en de belasting door 3. Daarnaast wilde ik de komende tijd zonder zorgen milieuzones binnen kunnen rijden, voorlopig niet druk hoeven maken om reparaties en dan liever nu een duurdere aanschaf met het idee dat ik er (maximaal) 5 jaar in rijd en hem dus niet ‘‘op’’ rijd. Heb ook nog vriendinnen die auto’s zonder stuurbekrachting of airco rijden: nou dat hoefdevan mij ook niet.

Ik heb me echt suf gegoogled ook eerst, maar uiteindelijk moet je gewoon gaan rijden. Ik heb eerst in wat andere dingen (goedkoper) proefgereden maar dat was het gewoon niet. Bij ford ka zat ik meteen lekker erin.

(herken me dus -nog- niet in het ford ka roest verhaal haha, hoor dat wel vaker maar er is bij mij niets aan de hand)

1 like

Houdt er rekening mee dat als je geen schadevrije jaren hebt de verzekeringspremie heel hoog is in het begin, vooral als je ook nog onder jeugdige bestuurders valt.

Woon je met iemand in een huis die al een autoverzekering heeft? Dan is een 2e gezinsautoregeling soms mogelijk, scheelt heel veel geld.

2 likes

@Hectometer hier ben ik het helemaal niet mee eens qua ervaringen! meerdere vriendinnen die de aygo hebben, juist omdat de ander weer zó tevreden was over die auto en de ander die ook daarom kocht en etc, echt noooit problemen mee gezien in de omgeving. Echt een goede budget auto. en het zijn niet de nieuwste aygo’s hoor. volgens mij was die auto ergens afgelopen jaren ook genoemd als de auto met minste autopech (of meest betrouwbare auto ofzo). dus zeker een aanrader wat mij betreft als eerste auto
verder helemaal eens met wat @mikselke want adhv jouw adviezen een paar jaar geleden heb ik toen ook mijn eerste auto gekocht :raised_hands: :grin: nog steeds dank daarvoor haha

5 likes

Nice! Ja het is voor mij meer het feit dat ik die auto’s dus na een aanrijding zie. Dat zegt verder niks over rijcomfort, maar meer dat ze bij een ongeval wal echt relatief weinig bescherming bieden. Maar dat is met een Up of Seat Mii ofzo niet anders. Idem voor ford Ka en fiat 500. Die laatste vind ik het best vergelijkbaar met een plastic barbie auto qua rijcomfort :upside_down_face: (in een normale, niet extra sportieve uitvoering)

6 likes

Nee dat kan niet voor gewone gezinsleden zomaar @Hectometer tenzij het je partner is en in zeer uitzonderlijke gevallen een thuiswonend kind (maar vrijwel nooit en zeker niet als je geen fulltime student meer bent)

2 likes