Het bij 1 kind houden

Ik heb ontslag genomen, andere functie was niet mogelijk en ben er na een jaar wel een beetje klaar mee eerlijk gezegd. En ik vind dat inderdaad niet zo erg (wel heel vervelend), maar ik zag een paar keer dat je carrière heus niet on hold hoeft als je dat niet wil.

Edit: ik merk dat ik een beetje zuur overkom, maar zo bedoel ik het niet. Ik vind ook dat iedere vrouw met een kinderwens zich geen zorgen zou moeten hoeven maken om haar baan en dat vrouwen in de vruchtbare jaren evenveel kansen verdienen als mannen (obviously). En een kind hoeft totaal niet het einde van je carrière te betekenen. Ik bedoel vooral dat niet alles maakbaar is, maar dat geldt eigenlijk altijd.

1 like

Ja, met normale omstandigheden is dat natuurlijk een keuze. Maar het wel of niet on hold willen zetten is voor iedereen persoonlijk of het erg is of niet.

Maar snap dat het balen is als je gedwongen door omstandigheden om een bepaalde keuze te moeten maken die je als vervelend ervaart.

1 like

Het is ook een beetje een zuur onderwerp voor vrouwen, toch? We hebben er allemaal mee te maken dat het voor vrouwen toch moeilijker is om carriere en kind te combineren.

Ik werk bij een internationaal bedrijf en heb collega’s die ik nog nooit heb gezien omdat ze al 100 jaar met verlof zijn. Alle vrouwen uit mijn team zijn altijd in shock als ik vertel dat je hier 4 maanden verlof hebt en dat de man 5 dagen krijgt. Ik hou van Nederland hoor, echt waar. Maar hierin lopen we zó enorm achter, om je te schamen.

3 likes

Dat komt later weer terug. Haha. Mijn vriend doet in vergelijking met zijn familie al veel. Maar het is op zijn werk (“mannenwereld”) gewoon soort van not done om je bijvoorbeeld af te melden omdat je kind ziek is. Parttime werken is sowieso onmogelijk en ook geen enkele collega doet dat.

1 like

Vond dat ook erg weinig. Ben na 6 maanden weer gaan werken en nam maakte toen gebruikigt voedingsrecht waardoor ik 6 uur per dag werkte. Maar vond het zo vreselijk om weer te werken en miste mijn dochter enorm. Ik zou volgende keer ook na 6 maanden willen beginnen maar dan opbouwend.

Mijn vriend had ook maar 2 dagen… Ik ben op donderdag bevallen, dus gelukkig het weekend er nog aan vast…

Hoe is het daar geregeld dan?

Ook al is het misschien ouderwets moet ik wel toegeven dat ik er wel echt van geniet om parttime te werken. En meer de zorg op me te nemen zodat ik veel tijd kan doorbrengen met mijn dochter.

Maar vind het gewoon KUT dat je vaak fulltime moet werken in hogere functies, of tenminste die ik zou willen.

Jaa pff om te beginnen vind in dat het in Nederland gewoon naar 6 maanden moet gaan vanaf moment dat je kindje is geboren. Dat zou al zoveel schelen dan 4 maanden die je nu hebt lijkt mij.

Maar inderdaad mijn bedrijf is ook internationaal en laatst hadden we een training met een zwangere Zweedse collega die vertelde doodleuk dat ze straks een jaar verlof heeft!! Super voor haar maar hoe krom dat internationale bedrijven niet hetzelfde hanteren?!?

2 likes

Ah dat is inderdaad erg naar! (Zacht uitgedrukt.)

Ik bedoelde het geenszins naar hoor maar het is waarschijnlijk een beetje het zelfde als ik het over ‘een kind nemen’ zou hebben tegen iemand die geen/niet gemakkelijk kinderen kan krijgen. Vrij lomp dus. Sorry daarvoor!

Ik ben gewoon dol op mijn werk dus ik kan me nu niet voorstellen dat ik dat ‘on hold’ zou zetten voor één kind, laat staan voor twee. (Ik heb ook geen kind dus geen idee hoe dat voelt.)
Maar je weet sowieso niet hoe het loopt. Ook niet met één kind of geen kind.

Het is trouwens de grootste reden waarom ik persoonlijk twijfel over kinderen. In de ideale situatie hoef je je werk niet lang on hold te zetten en kun je nog veel dingen doen die je zonder kinderen ook zou doen, maar je kunt ook in een niet ideale situatie belanden (omdat je kind iets heeft of jijzelf) en dat is wel iets dat je je misschien van te voren moet bedenken.

3 likes

Waar is dit?

Ahh klinkt wel een stuk beter geregeld inderdaad! Ook met hoe ze omgaan ziekte van kinderen en eerder weggaan dat zou al zoveel druk schelen denk ik.

Allemaal naar Zweden!

Ik had dit inderdaad al eens gehoord, die mentaliteit is toch fantastisch!

5 likes

Is het in Zweden zo dat er van een vader en moeder wel wordt verwacht dat ze na het zwangerschapsverlof fulltime gaan werken en niet 3 of 4 dagen? Dat vertelde een collega me laatst.

1 like

Wij houden het ook bij 1 kind.

Het is ons medisch sterk afgeraden om samen nog een kindje te krijgen. Wij hebben een gezonde zoon en daar zijn wij heel gelukkig mee.

Twee kinderen hebben lijkt mij ooo best zwaar. Het is voor ons dus goed zo.

2 likes

Inderdaad moeilijke keuze. Ik weet niet over wat voor beperking je het natuurlijk heb. Maar is er niet iets mogelijk als embryo selectie? Mijn nichtje heeft 2 kinderen met een ziekte en ze zei dat ze soms nog wel een kinderwens heeft maar dan het dan zou moeten met zo een selectie dus. Ik denk qua geld dat het wel goed komt, tenzij je echt heel krap moet leven. Wat zegt je hart?

Ik had nooit een heel duidelijk beeld van hoeveel kinderen ik wilde. We wilden er wel graag een, maar ik had niet zo’n foto in mijn hoofd, zoals ik hier wel eens las, dat mensen zich echt met twee kindjes over straat zagen lopen. Nu ons zoontje er is, hebben we ook allebei heel erg sterk het gevoel dat het zo goed is. Ik vond die foto een mooie gedachte-oefening, en we zien allebei het beeld van 1 kindje dat tussen ons in loopt.

Soms voel ik ineens een vlaag van stress, waarin ik denk: HOE gaan we dit ooit doen met twee kinderen?! Tot ik dan besef dat dat niet hoeft! Dat we er gewoon voor kunnen kiezen om het bij eentje te houden, en dan voel ik me daarna zo blij? Je weet natuurlijk nooit wat er in de toekomst gebeurt, maar ik vind dit nu echt een heel prettig gevoel :slight_smile:

10 likes

Komt vast helemaal goed!

Dikke knuffel :kissing_heart::kissing_heart:.

1 like

Ook al houd ik het bewust bij 1 (na icsi traject voor de 1e) houd ik altijd een stuk verdriet over. Dat speelt dan ineens enorm op bij sommige gebeurtenissen. Ratio vs gevoel of zo. Dus ik snap je helemaal. :kissing_heart:

3 likes

Aww dit kan ik me zo goed voorstellen.

1 like