Het bij 1 kind houden

Dat is ook lullig! Ik heb toch altijd het gevoel dat ik meer verantwoordelijkheid draag dan mijn vriend. Niet dat dit zo is en is uitgesproken. Maar mijn dochter was toevallig vorige week ziek en natuurlijk bleef ik weer thuis. Niet eens omdat me vriend daar te beroerd voor is, terwijl hij dat wel graag aan mij overlaat. Maar toen hadden we het erover dat hij zich op zijn werk dus niet echt hiervoor kan ziek melden. Of nou ja kan? Dat ze daar niet van gediend zouden zijn. En dat hij geen enkele mannelijke collega heeft die parttime werkt. Toen dacht ik ook: hoe middeleeuws is dit?

1 like

Jaa zo een fijn gevoel! Hierdoor ben ik veel relaxter! Zou jij ook wel meer carrière willen maken als de kids op school zitten?

Is het leuk om hier nog een topic over te openen? Want hier hoort dit eigenlijk niet…

Vind het jammer voor je dat het niet mogelijk is! Maar als je met zijn drieën gelukkig bent, is het toch heel fijn? Maar snap dat het moeilijk is om hier vrede mee te krijgen als je graag nog een kindje had gewild.

Ik heb al een keer op het punt gestaan om voor mezelf te beginnen maar dat is nu met een kind van 2 jr en een baby opkomst (35 weken zwanger) gewoon nog niet de juiste timing. Zit er wel over na te denken om mijn plannen concreter te maken en het dan op te gaan zetten. Nu “tijd” genoeg om erover na te denken.

Kut hé! Vind dat soms best zwaar!

Nee denk eerder wat je even kwijt wilt?

Ja daarom dacht ik dan maar in het algemenere topic!

3 likes

Heb een topic aangemaakt met een algemeen onderwerp? Beetje voor van alles en nog wat over werken, kinderen, huishouden en vooral de combinatie daarvan :slight_smile:

Ohh die Wjekw had/kan ik niet zien vandaar dat ik een nieuw topic had geopend!

Het zijn bijna allemaal members only topics zie ik nu…

Het argument dat broertjes en zusjes zo leuk zijn om te hebben is gewoon echt het grootste nonargument ooit om meerdere kinderen te krijgen, want je weet gewoon niet hoe leuk het voor een kind is/leuk gaat zijn om een broertje of een zusje te hebben. Dat is een beetje het zelfde als aannemen dat iedere ouder een leuke ouder is.

Ik heb er niets op tegen als mensen meerdere kinderen willen, maar ik vind dat wel echt een slechte reden.

6 likes

Klopt, mijn account is nieuw! Las altijd stiekem mee. Dan wacht ik nog even af!

Overigens wat ik bedoel met carriere on hold zetten. Is dat je gaat toch een aantal maanden met zwangerschapsverlof en als je een 2e of 3e kind wilt dan zou ik (vanuit mijn eigen situatie) in 3 jaar tijd zeker een half jaar of langer niet werken. Wat voor mij zou betekenen geen promotie.
Wilt niet zeggen dat ik vind dat je als moeder zijnde geen hoge functie kan bekleden, maar helaas zie ik dat het in de corporate wereld toch wel zo is dat je dan achterstand moet inhalen.

1 like

Kan wel hoor! Alleen word het je wel moeilijker gemaakt. Maar denk dat als je fulltime wilt blijven werken dat je de achterstand dan wel redelijk kan inhalen! Denk ook dat als je een goed netwerk hebt dat veel scheelt.

1 like

Is dat echt zo? Mijn vriend werkt namelijk geloof ik op een zelfde soort kantoor als jij geloof ik. Hij heeft nog niet echt te maken met zwangerschappen e.d. in zijn jaar maar wel een aantal mensen die er een paar maanden uit zijn geweest vanwege een burnout/ziekte en die hebben ook ‘gewoon’ promotie gemaakt net als de rest.

(Als je heel iets anders doet of inmiddels wat anders doet dan sorry, hehe.)

Hoewel ik wel geloof/weet dat er in de corporate wereld nog echt vaak heel vervelend tegen zwangerschapsverlof wordt aangekeken. En dan kun je bijvoorbeeld wel zeggen ‘Bij een kantoor dat zo denkt wil ik niet werken.’ maar als de rest je wel aanspreekt dan is dat wel echt een lastige keuze.

Het lijkt mij trouwens voor mezelf helemaal niet prettig om meerdere keren ‘eruit’ te moeten.

3 likes

ik ervaar dit (gelukkig) toch heel anders. Ik ben nu net een week geleden weer begonnen met werken. Ben er 4 maanden ‘uit’ geweest ivm verlof maar ik heb echt niet het gevoel dat mijn carrière daardoor stil heeft gestaan of het bedrijf zo hard door is gegaan zonder mij ofzo? Ervaar ook echt geen achterstand ten opzichte van mijn collega’s. Sterker nog, er is mij voordat ik net verlof ging loonsverhoging aangeboden en hopelijk redelijk binnenkort promotie te maken (werk trouwens 32 uur per week). Ik bedoel dit absoluut niet als humble brag maar om aan te geven dat een kind echt niet het einde van je carrière hoeft te betekenen.

7 likes

Ja eens, zo vervelend. Ik heb zelf een broer en een zus en dat gaat gelukkig goed, vooral met mijn zus heb ik een leuke band. Maar toch willen wij het bij één kind houden. Het feit dat ik een goede band heb met mijn siblings staat daar compleet los van.

Heb namelijk ook van dichtbij gezien op hoeveel manieren het juist fout kan gaan door een tweede, dat het voor de eerste juist heel moeilijk of zwaar wordt door de komst van een tweede (of derde etc.)

Wat als je tweede kindje heel ziek blijkt? Of gehandicapt? Dat kan de jeugd van een eerste behoorlijk verpesten. Ik hoor mensen al denken: “Jaaaa maar dat weet je toch niet daar moet je niet vanuit gaan”

Juist ja. En dat van die goede band met broers / zussen weet je ook niet en moet je ook niet vanuit gaan.

Het is geen relevant argument omdat het niet te voorspellen is.

7 likes

en @360 nee nee, ik bedoel ook niet dat het einde van mijn carrière zal betekenen en loonsverhoging zal ik inderdaad ook gewoon krijgen want dat krijgt bij ons iedereen.
Flamoes, geen idee waar je vriend werkt maar bij mijn afdeling (waar ook werkende moeders zijn) is het dus wel zo dat je minimaal een jaar volledig moet hebben gewerkt voor promotie. Werk je parttime, dan minimaal 2 jaar. En als je dan eruit gaat voor langdurig verlof, is het dus zo dat je pas weer promotie kan krijgen na 4 jaar of als je geluk hebt na 3 jaar.

Je krijgt het uiteindelijk wel, maar het gaat dan langer duren. Goed, ik kies er uiteindelijk wel voor want ik wil graag moeder worden en een goede moeder zijn, maar ik wil ook blijven werken en groeien.

Het liefst wil ik ook echt NU een kind, maar ik zit nu op zo een punt dat ik volgend jaar promotie ga maken (als het goed is), nou dat krijg ik niet als ze zouden weten dat ik zwanger ben omdat ik daarna de managersfunctie niet kan vervullen.
Nu wacht ik dus met mijn kinderwens tot ik de promotie heb want het scheelt mij dan gewoon veel in salaris als ik dan naar 32 uur werken ga i.p.v. nu.
Klinkt misschien heel berekenend, maar een vrouwelijke collega van mij is nu al 5 jaar manager (wat lang is bij ons) zij wilde 2 jaar geleden al doorgroeien naar een hogere functie maar omdat ze toen zwanger werd niet gekregen. Nu krijgt ze het dit jaar waarschijnlijk wel, maar ik merk gewoon dat het voor moeders gewoon lastiger is.

En idd de opmerkingen van ja die gaat altijd 4 uur naar huis om der kind op te halen of begint later omdat ze de kinderen weg brengt hoor ik ook altijd over de moeders die bij ons werken. Terwijl er genoeg vaders zijn die ook eerder weg gaan of later beginnen om die redenen maar daar hoor je nooit wat over.

4 likes

Ik vind het niet erg hoor dat je berekenend bent. Dat zijn bedrijven ook.

4 likes

Ik vind het erg dat je zo moet zijn! Dat je als vrouw met kinderwens maar vooruit met denken en plannen. Haat dat! Is toch bizar dat je je kinderwens opzij moet zetten omdat je anders een promotie mist of moet uitstellen. En ik snap dat @Ishq het zo doet hoor! Als je der al een tijd keihard voorgaat en je bent er bijna, dan moet je het pakken ook!

8 likes