Ik denk dat dit hier hoort. Ik las bij isa dat een verpleegster in belgie dr oog kwijt is na vaccinatie. Maar vind welgeteld 1 site die dat bericht. Dat is toch gek.
Hmm ik heb toch echt een filmpje gezien waarin een politiebus stopt, de deuren open doet en er mannen uitrennen met wapenstokken. Kan niet anders dan agenten zijn toch? Waarna vervolgens een van die agenten die vrouw die daar loopt duwt.
Ik zeg niet dat hij haar expres voor een rijdende bus duwde, aan zijn gedrag daarna te zien schrok hij er zelf een beetje van dat ze werd aangereden gelukkig.
Maar het was zeker wel een agent zonder uniform en hij heeft haar expres keihard geduwd. Alleen jammer dat hij de rijdende bus niet zag aankomen.
Dr oog. Door trombose naar t oog ofzo.
@Nysmn dat filmpje heb ik ook gezien. Niet goed opgelet. Maar wie weet is er een logische verklaring (dat ze er op die manier waren? Niet dat die vrouw werd geduwd).
De logische verklaring is toch gewoon dat ze al een uur aan het vragen waren om weg te gaan, ‘anders grijpen we in’, en als je dan 10 ME-bussen het veld op ziet rijden en toch besluit dat je wil blijven staan, dan kun je verwachten dat het vriendelijk vragen en zachtjes de goede kant op wenken voorbij is, dan wordt er opgetreden.
Niet dat het dan automatisch goed is dat iemand voor een bus wordt geduwd, dat kan de bedoeling niet zijn (en lijkt het ook niet te zijn geweest).
Ik vind het lastig. Ik heb veel filmpjes gezien, uren op twitter gescrollt, livestreams bekeken en ik kan niet anders dan zeggen dan dat er buitenproportioneel politiegeweld was. Wat de reden is dat deze agenten geen uniform aan hebben en mensen duwen (niet alleen op het veld, ik heb ook filmpjes gezien dat ze uit de politiebusjes springen en dit doen op de straten rondom het malieveld), geen idee. Het is vreemd wat daar gebeurde.
Het was geen uur overigens. Mensen mochten in principe tot 4 uur daar staan en om 15.40 begonnen ze al met schoonvegen. Demo werd ontbonden. Waarom? Teveel mensen en geen 1.5 m afstand. Oké, maar op de demonstratie tegen klimaat waren ook meer mensen dan mocht en werd ook niet altijd afstand gehouden zo te zien en mensen luisterden daar ook niet altijd naar de politie. Ook daar filmpjes van gezien waar mensen aangehouden werden als ze niet luisterden… maar zonder excessief geweld en wapenstokgebruik. Bijzonder contrast tussen de twee demonstraties terwijl ieder gebruik maakt van zijn grondrecht. Opvallend hoe de ene groep behandeld wordt tegenover de andere terwijl ze dezelfde regels overtreden.
Tenzij je bij beide demonstraties aanwezig was en alle informatie die op voorhand bekend was bij politie/gemeente hebt kunnen inzien kun je daar denk ik weinig uitspraken over doen. Misschien waren er signalen dat er mensen bij de ene demonstratie van plan waren geweld te gaan gebruiken, misschien was er informatie dat er bekende geweldplegers of vuurwapengevaarlijke mensen aanwezig waren, misschien was de ene demonstratie groter of kleiner, misschien leende de ene locatie zich niet voor dezelfde strategie als de andere, misschien werden de regels bij de ene demonstratie wel (meer, of grotendeels) nageleefd dan bij de andere, misschien reageerden de mensen bij de ene demonstratie beter of slechter op de aanwijzingen van de politie dan de andere, je kunt wel 1000 dingen bedenken (die nooit naar buiten zullen komen) waarom een situatie anders wordt aangepakt.
Ik kreeg rond 14:45 al meerdere pushmeldingen dat er geen treinen meer reden, wegen afgesloten en dat het te druk was.
Dan heb je de kans om naar huis te gaan of lekker te blijven.
Waar die vrouw naar rent wordt iemand aangehouden, die ME bus waar die agenten uitrennen moeten die agenten helpen en zien ineens een vrouw een sprintje trekken naar zichzelf/collega’s, tsja dan kan je een duw verwachten. Ze had namelijk ook op weg naar huis kunnen zijn.
Nee dat klopt, kan het niet met zekerheid zeggen, denk niemand op dit forum.
Maar op basis van de filmpjes zie ik wel dat mensen die op dát moment geen bedreiging waren, vaker geslagen werden dan nodig als het doel was dat ze het veld verlieten.
Nou dit dus. Hetzelfde is ook elke week op museumplein. Er wordt keer op keer omgeroepen dat er een noodverordering is (die was er ook voor het malieveld) dus dan mag je daar gewoon weg niet zijn en kan je worden gesommeerd om weg te gaan.
Als je er dan zelf voor kiest om te blijven staan of als een klein kind weg te lopen en er dan met een boogje weer te gaan staan dan heb ik weinig medelijden met mensen als ze dan wel worden gearresteerd dan wel door de politie opzij worden geslagen.
Hahah wie leest een bericht met zulke slechte spelling en denkt dan ‘wauw daar zit wat in!’.
Niveautje wel.
Ja al maanden is het iedere zondag raak. Ik zit altijd de hele dag aan de buis gekluisterd en alles te bekijken. Echt te gek voor woorden.
Vorig weekend nog dan wilt de politie ze richting de woonwijken hebben zodat iedereen lekker naar huis kan, staan ze daar in zijstraten en op een gegeven moment keren de agenten terug naar het museumplein en sommige (honderden) demonstranten weten niet hoe snel ze weer moeten rennen achter die agenten aan richting het museumplein. Dan snap je het gewoon niet.
En dan heb je van die wappies die zeggen ja wij komen op voor de vrijheid het was 15:55, geen 4uur!!! Wij zouden om 4uur gewoon netjes gaan!!!
Wtf doe je dan weer terug daar om half 5? Uitlokken, meer niet.
Ja precies. Sowieso staan hun daar voor hun/ ‘onze’ vrijheid en ik voel mij in mijn eigen stad op zondag niet op mijn gemak om naar buiten te gaan omdat ik anders in een noodverordering gebied wandel. Wat dus betekend dat ik ook kan worden verwijderd of gesommeerd kan worden om weg te gaan terwijl ik geen demonstrant ben.
Hun vrijheid eis zorgt voor mij (en vele andere mensen die daar wonen)voor nog een beperking dat we niet naar buiten kunnen. Sowieso zeuren ze elke week weer van we mogen ook niks terwijl gemeente Amsterdam heeft gezegd je mag demonstreren maar niet op museumplein.
Dan doe je dit (naar mijn mening) alleen nog om te zieken en niet om te demonstreren.
Maar hoe kan jij vanachter je computer beoordelen of die mensen geen bedreiging waren? Misschien hebben ze 10 minuten voor dat filmpje wel met molotov cocktails naar de politie gegooid, weet jij veel.
Mensen waren op dát moment geen bedreiging zeg ik. Er zijn filmpjes opgedoken van iemand die op de grond onder controle ligt, hond erop gedrukt en gesleept door de agent (die hond wou niet eens bijten, want hij lag al onder controle op de grond maar goed). Hij lag daar op de grond, verweerde zichzelf niet, en kreeg alsnog meerdere klappen met de wapenstok op zijn hoofd.
Al zou hij een molotovcocktail gegooid hebben, dan nog mag de politie volgens de wet niet op het hoofd van een demonstrant inslaan als deze al op de grond ligt aangezien een demonstrant die onder controle op de grond ligt geen direct gevaar is. Dat is buitenproportioneel geweld.
Ik heb dat filmpje ook gezien, de man in kwestie schopte de hond, daagde de politie uit, en daarnaast heeft de politie een uur daarvoor al iedereen verzocht het terrein te verlaten. Als je er dan nog steeds bent (tegen de wet in) dan moet je ook niet verbaasd zijn dat er tegen je wordt opgetreden. Als ik het filmpje zie heb ik ook het idee dat er niet op zijn hoofd gemikt wordt maar dat het in de worsteling een paar keer per abuis gebeurd, maar dat kunnen we nooit zeker weten natuurlijk.
Ik zal echt niet ontkennen dat excessief politiegeweld een probleem is, maar ik denk niet dat witte mannen op een illegale demonstratie tegen normaal overheidsbeleid daar het slachtoffer van zijn.
Nee, er werd niet een uur van te voren gevraagd het veld te verlaten. Een kwartier maximaal! Zou 16.00 eindigen en ongeveer 15.45 begonnen ze met zeggen dat men weg moest gaan.
Ik heb dan weer niet gezien dat hij de hond zomaar begon te trappen, heb je daar misschien een linkje van? Dat is idd erg.
Ik zie niet dat dat per ongeluk is gebeurd, ik heb ook andere filmpjes gezien van mensen die echt op hun hoofd geslagen worden terwijl ze staan. Dat is niet per ongeluk. Já hij had al weg moeten zijn maar dat betekent niet dat er met een wapenstok op je hoofd moet worden geslagen, dat is ook verboden.
Zie bv dit filmpje: https://mobile.twitter.com/meadeluxlewis/status/1371228898592165890
Eerste klap die hij kreeg was direct op zijn hoofd. Dat is niet per ongeluk. Op dat moment heerst er geen direct gevaar, dan mág je gewoon niet op iemands hoofd slaan.
Het is ook niet voor niks dat Amnesty er wat over zegt he. Politie heeft gewoon niet aan hun eigen regels voldaan deze demonstratie.
Oh en er is ook nog een ‘waarschuwingschot’ gelost. De agent geeft volgende verklaring:
“Een waarschuwingsschot werd gelost toen een hondengeleider werd aangevallen… De politie bevestigt dat er zelfs een waarschuwingsschot moest worden gelost. Dat gebeurde toen een hondengeleider van de politie werd belaagd door demonstranten tijdens een charge. Zijn hond werd geschopt en zelf werd hij belaagd door een vechthond, aldus de politie Den Haag in een verklaring. Daarop werd het waarschuwingsschot gelost.“ bron is AD.
Hij werd aangevallen en belaagd door een vechthond? Klinkt heftig! Zie filmpje: https://mobile.twitter.com/Watskebeurd2021/status/1371250198022926336
Geen aanval te zien op het moment voor het waarschuwingsschot.
Ik ben me er bewust van dat ik het niet met mijn eigen ogen gezien heb en de waarheid zeker niet in pacht heb. De waarheid zal ergens in het midden liggen. Natuurlijk hadden al die mensen weg moeten zijn en hadden ze moeten luisteren naar de politie als ze geweld willen voorkomen, mee eens… maar bepaalde dingen vind ìk persoonlijk excessief geweld (slaan op hoofd) en ik ben blij dat Amnesty daar ook voor uit komt.
Er was sowieso vanaf 14:30 al een noodverordering aangekondigd. Vanaf dat moment mag je niet meer op de locatie aanwezig zijn.
Het is dan niet van nou stom het duurde nog maar 15 minuten dus hoezo mochten we niet tot 16:00 blijven. Die mensen mochten daar al ruim een uur niet aanwezig zijn.
Elke zondag ochtend wordt in Amsterdam de noodverordering aangekondigd en toch gaan mensen massaal naar museumplein terwijl je daar niet mag zijn. Niet om te demonstreren, niet om te picknicken en niet om te wandelen. Ben je daar wel dan ben je in overtreding dus kan je worden verzocht te vertrekken, doe je dit niet dan ben je nog steeds in overtreding en kan de politie optreden en zelfs overgaan tot arrestatie.
Dus ja misschien erg om te zien dat mensen worden geslagen maar ze zijn hoe dan ook in overtreding (ook even buiten beschouwing gelaten of het politie optreden rechtvaardig is of niet daar kan ik niet over oordelen)
Dat ontken ik ook niet. Ze hadden weg moeten gaan toen de politie hen dat opdroeg, zeker. Anders kun je idd verwachten dat er niet voor de 10e keer vriendelijk aan je gevraagd wordt of je kunt vertrekken. Dat klopt. Maar wat ik niet vind kloppen is de mate van geweld waarmee het ging. Daar gaat het mij om. Ik vind het heftige acties en beelden, wijzen zoals amnesty zegt op buitenproportioneel geweld en is gewoonweg gevaarlijk.
Daarnaast, de agent die het waarschuwingsschot loste wees zijn pistool eerst op de persoon voordat hij een schot loste in de lucht. Ik ben bang dat als het zo doorgaat er letterlijk demonstranten gedood worden. Er moet hier iets aan gedaan worden, dus ben heel blij dat Amnesty de burgemeester en het OM aanroept. Ik leg de schuld niet compleet bij de politie, ik zag op beelden ook dat bepaalde agenten hun collega juist wegtrokken bij demonstranten of op de schouder tikte om aan te geven dat het genoeg is geweest, maar bepaalde dingen zijn naar mijn mening echt onnodig gewelddadig geweest in verhouding met de dreiging op dat precieze moment.