Het grote medische vragen-topic #2

Vroeger had ik dat wel inderdaad! Dan kreeg ik kreeg ik geen bloed meer in m’n pink als het koud was buiten. En dan als ik binnen kom worden ze rood (nu nog steeds wel soms).

Hier heb ik het een beetje, maar kon geen betere vinden

![afbeelding|227x500](upload://gjiTNHeorxQDp0HnroMxRiyHJvK.jpeg

Maar dit is nu gewoon plotseling, zonder dat ik er een verandering in temperatuur is (nu zat ik bijv gewoon op de bank en toen gebeurde het, dus geen koude handen daarvoor).
Misschien is dat ook gewoon normaal hoor, alleen heb dat heb ik niet eerder gehad nog haha.

Heeft je huisarts ook urine opgestuurd voor kweek? In principe behandelen we in Nederland altijd in eerste instantie met nitrofurantoïne, en het middel dat jij gekregen hebt is dat ook maar dan met een merknaam. Dit werkt echter niet tegen álle bacteriën, maar wel een groot gedeelte. Daarom is het soms zo dat je na enige tijd alsnog moet switchen van AB omdat je klachten niet beter worden omdat er uit de kweek een ander beestje komt. Echter, het duurt meestal een week voordat de kweek bekend is.

Kortom; ik zou morgen even bellen met je huisarts zodat hij weet dat je klachten zo aanhouden ondanks AB, en zodat hij met aandacht maar de uitslag van de kweek kan uitkijken. Dan weet je zsm of je over moet op iets anders.

Sorry beetje warrig verhaal. Duidelijk wel? :sweat_smile:

1 like

Ik krijg gelukkig ook geen nitro meer, ik heb een keer 4 kuren achter elkaar nodig gehad omdat de blaasontsteking niet weg wilde gaan (2x nitro, toen zo’n eenmalig oplosbaar poeder en daarna een veel zwaardere kuur). Overigens vandaag weer een kuur opgehaald want het is weer raak. Denk dat ik er gewoon gevoelig voor ben… Sterkte @ElizabethGilbert !! Ik weet een beetje wat je doormaakt nu :worried:

Oh joh, dat lijkt me schrikken! Dat is inderdaad iets wat weinig gebeurd, denk dat elk medicijn niet zonder risico’s is dus dat geldt ook voor deze antibiotica. Ik ken heel veel vriendinnen waarbij nitrofurantoïne wel gewoon meteen werkt dus ik ben ook een uitzondering, jij al helemaal!

2 likes

Beterschap! Blaasontsteking is no joke :heart:

1 like

Fuuuuck ik denk echt dat ik een maagzweer heb ofzo? Was ongesteld dus naproxen gebruikt 2 dagen en sinds gister nacht pijn tussen m’n schouderbladen en maag. Vet veel boeren laten, mega opgeblazen buik en de pijn wordt steeds erger :sob: ben echt vet gestresst want heb dus een half jaar geleden ook al een blindedarmontsteking gehad en voel de paniek van dat er iets in m’n lijf gaande is gewoon weer helemaal.

Iemand enig idee hoe of wat? Kan ik naar de huisarts en stelt die meteen een diagnose? Of zou ik naar het ziekenhuis moeten? En hoe snel kun je naar het ziekenhuis met zoiets?

1e stap is altijd de huisarts(enpost) (tenzij je in acuut levensgevaar bent, dan bel je een ambulance en die bepaalt dan of je eerst een huisarts moet zien of direct naar het ziekenhuis moet), die kijkt welke vervolgstappen nodig zijn.

En als ze bij de huisarts(enpost) denken dat je in levensgevaar bent, regelen ze een ambulance voor je

1 like

Nou pfoe heb om 6 uur de hap gebeld, heb echt met vlagen vreselijke pijn, schreeuw het echt uit gewoon. Echt erger dan die hele blindedarmontsteking. Moest van hen paracetamol nemen en dan om 8 de huisarts bellen. Paracetamol merk ik echt helemaal niets van en net dus eigen huisarts gebeld, IS DIE OP VAKANTIE!!! En de assistente is om 10.30 pas bereikbaar, verder ook niets over vervangende huisarts ofzo echt ufhhhh. Kreeg echt een kleine mental breakdown. Dus toen een andere huisarts in hetzelfde complex daar maar gebeld, en die assistente wilde gelukkig een afspraak voor me maken omdat mijn eigen huisarts er dus niet is. Daar kan ik straks gelukkig heen maar ik ben echt een beetje in paniek wel.

Door pijn in mijn flanken en zaterdagavond bruinige urine ben ik maandag bij de huisarts geweest.
Urine op kweek twee dagen. Geen infectie, huisarts denkt een virus die de pijn bezorgd. Dus paar dagen paracetamol.

Wat mij niet lekker zit is dat er toch wat rode bloedcellen in mijn urine zat.
Moet ik daar nog achteraan? Of is dit niet iets om zorgen over te maken.

(Bruine urine kan voorkomen is niet erg zei ze)

Ik ben recent onderzocht door een uroloog omdat ik een beetje bloed in mijn urine had een paar keer. Is gelukkig niks uitgekomen.
Mijn uroloog zegt wel als iemand bloed in zijn urine heeft dat de huisarts altijd door zou moeten verwijzen, gewoon om dingen uit te sluiten. Je zou het kunnen vragen als je het prettig vindt, of gewoon het goed in de gaten houden en als er nog eens iets is er dan werk van maken. Vooral waar jij jezelf prettig bij voelt lijkt me!

1 like

Dank je, ga toch de assistent even bellen nog vragen wat hun idee is. Ik denk volgende week nog even urine inleveren

Edit: mag inderdaad volgende week nog een plasje inleveren. Verder is het niet erg zei de assistente

1 like

Ik had een heel verhaal getypt maar ben helemaal geen arts en daar vroeg je juist om en nu kwam ik met ongevraagd advies dus ik gooi het even in een spoiler want misschien helpt het je alsnog en anders beschouw het dan maar als niet relevant en vergeet mijn post.

Summary

Ik heb een verleden met enorm veel paniekaanvallen en angsten en wat mij vaak hielp om angst en realiteit te scheiden was om echt even proberen te ontspannen en dan voelen of de “klachten” er nog waren. Ik was (en ben) bijvoorbeeld heel bang om over te geven. Soms was ik zo in paniek en er van overtuigd dat het dit keer echt zo was terwijl het vrijwel altijd door de angst kwam dat ik misselijk was. Ik bedacht me toen, dat als ik echt misselijk zou zijn, ik ook maar beter kan proberen te ontspannen want a) dan ben ik tenminste ontspannen misselijk en b) van rust voel je je vaak sneller beter. En zodra het lukte om wat te ontspannen (veeeeel ademhalingsoefeningen) merkte ik ook dat mijn klachten afnamen en deze dus door de paniek kwamen en het niet een “echte” lichamelijke klacht was.

Kort gezegd werkte het voor mij dus om te bedenken dat, ook al ben ik misschien echt ziek, de paniek het niet beter maakt. Dan liever alleen ziek zonder paniek in plaats van allebei. Maar ik moet wel zeggen dat dit heel makkelijk klinkt nu, maar het heeft bij mij wel heel lang geduurd voor ik dit kon bereiken en het werkt ook niet iedere paniekaanval want mijn brein kan altijd weer loopholes vinden om mij toch te overtuigen van mijn angstige gedachtes.

Maar lang verhaal: misschien werkt bovenstaande voor jou ook wel. Ik denk dat het niet helpt om te blijven onderzoeken wat verschillen zouden kunnen zijn tussen paniek en een hartaanval want je lichaam kan je tijdens een paniekaanval van alles laten voelen en wijsmaken waardoor je geen verschil voelt op dat moment. Het is dan beter om de angst voor een hartaanval aan te pakken.

7 likes

Hé! Thanks voor je antwoord :slight_smile: lief

1 like

Hoe gaat het nu met je?
Hopelijk viel het mee en hebben ze wat kunnen doen tegen je pijn!

1 like

Goed dat je gaat bellen!
Wat vooral een belangrijke factor is is als een moedervlek verandert of groeit. Als hij rustig is is er minder snel iets aan de hand.

1 like

Ik heb een paar jaar terug eens naar die app gekeken, toen was het niet heel accuraat en vooral veel fout-positieven. Misschien is dat inmiddels wel beter geworden omdat het meer gebruikt is, maar dat weet ik niet. Wel verstandig om een afspraak te maken met de HA, je upload die foto natuurlijk ook niet voor niks

2 likes

Vannacht werd ik wakker van hevige pijn in m’n onderbuik/in de buurt van m’n baarmoeder. Ik was helemaal bezweet van de pijn en ik kon alleen maar liggen of staan, zitten maakte de pijn erger. Na een poosje wachten + naproxen ging het voorbij. Ik ben niet ongesteld. Ik slik de pil en wil nu voor de zekerheid maar een stopweek inplannen.

Ik heb dit een poosje terug ook gehad, maar toen was de pijn zo hevig dat ik m’n vriend heb gevraagd de huisartsenpost te bellen. Bij de huisartsenpost konden ze niet echt wat voor me doen, omdat ze er niet achter konden komen wat de oorzaak was. Ook toen was ik niet ongesteld. Ik heb toen zelfs nog een zwangerschapstest gedaan, maar ook dat was het niet.

Herkent iemand deze klachten? Mijn eigen huisarts heeft nu vakantie en voor spoed kan ik ergens anders terecht, maar omdat het nu weer voorbij is wacht ik liever even tot maandag om met m’n eigen huisarts te overleggen.

1 like

Uhg ik was ongeveer 5 weken lang aan het hoesten. Echt met spierpijn, soms een hoestbui waar ik bijna niet uitkwam en de tranen over mijn wangen stroomden. Toen was het eindelijk over en nu na 2/3 weken begint het weer.

Getest op corona maar was negatief maar ik werk op een crèche… alleen het is zo vermoeiend dat hoesten. Weet niet of ik er iets mee moet of weer ‘uitzieken’.

Wat naar voor je.
Je slikt de pil dus niet fulltime door zeg maar? Wat ik zelf sinds een paar jaar heb is dergelijke pijn rond m’n eisprong. Zou dat het kunnen zijn?

Idd wel gelijk met je huisarts gaan bespreken, lijkt me verstandig.

1 like