Het grote medische vragen-topic #2

Gladskin gisteren aangeschaft :slight_smile: thanks anyways

Ik lijd al jaren aan paniekaanvallen. Tijdens zon paniekaanval ben ik vaak bang voor mijn hart. Dat ik een hartstilstand/tis/hartaanval krijg. nu weet ik heel goed dat het waarschijnlijk niet zo is anders had ik het ondertussen wel een keer gehad.

Nu ben ik al een aantal keer bij verschillende huisartsen geweest (ivm verhuizing) met de vraagstelling…

Ik weet dat het een paniekaanval is maar er is altijd een stemmetje wat in mij zegt “ weet je het zeker? Schuif je het niet op je paniekaanval? En is het dit keer wel ernstig mis?”

Is er hier een dokter die mij het verschil tussen die 2 kan uitleggen? Ik persoonlijk denk dat mijn aanvallen dan zoveel korter en minder zullen zijn.

Of is dit heel complex?

Thanks

1 like

Ik heb zelf paniekaanvallen gehad vroeger, en ook getwijfeld of het mijn hart was. Heb zelfs een 24-uurs ECG gehad waarop uiteraard niets te zien was. Wat voor mij het verschil was met een hartaanval, als ik die symptomen in m’n achterhoofd houd, was dat ik juist het gevoel had geen adem te kunnen halen / niet diep genoeg te kunnen ademen. Ook merkte ik dat ik de paniekaanval kon beïnvloeden met m’n gedachten, dat kan bij een hartaanval natuurlijk niet :grimacing:

Geen idee of je hier iets mee kan. Succes! En anders kun je natuurlijk ook een doorverwijzing naar een psychische hulpverlener vragen hè.

3 likes

Hi. Ook al bij een psycholoog en psychiater geweest maar op een of andere manier is er in mijn ogen nooit goed het verschil uitgelegd. Ook idd een een kastje gehad voor 12 uur :see_no_evil:.

Staat er, wanneer je een antibiotica kuur hebt, een soort bepaalde tijd voor wanneer je kan merken dat het wel werkt / niet werkt (of meer gaat werken)? Beetje gekke vraag zo, even toelichten.

Heb een ontsteking in een borst waarin een tissue expander is geplaatst. Ging constant allemaal goed met vullen en geen last, maar na de laatste keer vullen werd een kant bovenop helemaal geel. Ik dacht: niks ergs, door de prik. Ben het gewend. Ongeveer 5 dagen later kreeg ik wat last; gevoeliger (niet echt pijn), en het werd steeds meer gezwollen+rood. Zelf even aangekeken en moest 2 dagen later (en dus week na vullen) terug naar de arts. Hij dacht een bloedvaatje te hebben geraakt keer daarvoor > bloeduitstorting>lichaam opruimen>ontsteken. Door het implantaat heb ik voor de zekerheid kuur Clindamycine gekregen. Slik die nu vanaf vrijdag, 4 pillen per dag. Nu dacht ik zelf met antibiotica dat je altijd heel snel effect merkt, maar de zwelling en roodheid is nog niet afgenomen. En mijn hoofd denkt meteen NOG STEEDS niet, straks werkt het niet. Maar misschien ben ik extreem ongeduldig en heb ik een te positief beeld van antibiotica en snelheid qua werken. Ik weet het niet. Dit maakt me wel onzeker, zeker omdat ik dus een voorgeschiedenis heb met ziekte en dit traject daaruit voortgekomen is dus alles maakt me bang.

Ga uiteraard de arts bellen als dat beter is maar wellicht is hier iemand die er al iets nuttigs over kan zeggen

Zou gewoon even bellen ook om jezelf misschien wat gerust te laten stellen. Je arts kan het beter beoordelen en wil je misschien toch nog even zien. Dus zeker bellen en je daar niet bezwaard over voelen!

1 like

Het zal bij iedere antibiotica anders zijn, maar toen ik voor mijn vader antibiotica moest ophalen zeiden ze op de HAP dat hij zich met 4 dagen weer iets beter zou moeten voelen, hij kreeg toen volgens mij een kuur van een week of 10 dagen. Gewoon morgenochtend even naar de arts bellen, maar het zou dus niet per se gek zijn dat het bij jou nog niet werkt.

1 like

Dit verschil is heel moeilijk, maar adh van het verhaal meestal wel te maken. Het feit dat het zo terugkerend is voor je, is natuurlijk typisch voor paniekaanvallen en niet voor een hartaanval. Over het algemeen heb je bij een hartaanval veel pijn/druk op de borst, ben je klam, bleek, zweterig, is er uitstraling van de pijn naar je linker arm en soms je kaak. Maar dit kan per persoon verschillen en dat maakt het lastig. Een paniek aanval wordt meestal gekenmerkt door iets van hyperventilatie, duizeligheid, tintelingen rondom de mond en in de vingers/handen, een zwaar gevoel op de borst en heel erg de angst/het gevoel om dood te gaan en daardoor niet rustig kunnen worden. Maar zoals je waarschijnlijk ook wel weet, kunnen ook paniekaanvallen heel erg per persoon verschillen.

Het blijft een moeilijk onderscheid, maar het belangrijkste tegen een hartaanval is wel dat je jong bent en (daar ga ik van uit) verder goed gezond bent in hart en vaten. Dus geen hoge bloeddruk geen hoog cholesterol je rookt niet, ect.

2 likes

Ja klopt idd. Thanks

1 like

Kan je een hersenschudding krijgen als je op je hoofd bent gevallen maar de klap puur op je jukbeen en de zijkant van je kin kwam? :thinking: Dus echt de onderkant van het gezicht i.p.v. bovenop je hoofd

Ik denk het wel, ik heb ooit een hersenschudding gehad doordat ik op mijn kaak gevallen was!

2 likes

Ja, ik had hersenschudding toen ik op zijkant kaak en onderkaak terechtkwam.

1 like

Heeft iemand een succesverhaal met een middeltje tegen kalknagels?

In ieder geval niet Excilor Forte (soort nagellak), duur en werkt bij mij niet echt… dus houd me ook aanbevolen voor de gouden tip

3 likes

Eigenlijk werkt er maar weinig, als je er echt vanaf wil is langdurige orale medicatie nodig, maar dat zijn geen ongevaarlijke medicijnen. Alternatief zou je Loceryl (amorolfine 5%) nagellak kunnen proberen, dat moet je dan wel echt 6-12 maanden volhouden, want de schimmel moet helemaal uitgroeien, anders komt het weer terug.

Als je er zelf iets over wil lezen (ze noemen nog een ander middel dat in Nederland niet te koop is, maar misschien wel bij onze buren): Onychomycosis manuum et pedum

2 likes

Niet heel medisch maar meer apart.
Ik heb de afgelopen dagen ineens gloeiende handen. Ze worden rood en heet, soms beide maar soms één. Ik heb dit wel eens met m’n oor, eentje heel heet en rood, maar nooit met mijn handen.
Alleen als het buiten bijvoorbeeld heel koud is en ik dan binnenkom ofzo, maar nu is het gewoon random ‘s avonds op de bank.

Is dit iets raars? Weet iemand waar dit door kan komen zodat ik het misschien kan verhelpen?

Zo ziet het er nu uit
![afbeelding|375x500](upload://3cdsVEIXitgwrGRXF3xJeHUR1PJ.jpe

Klinkt een beetje als het fenomeen van Raynaud, maar dan zijn ze eerst bleek en koud. Daarna gaan ze pas gloeien. Herken je dat?

1 like

Vroeger had ik dat wel inderdaad! Dan kreeg ik kreeg ik geen bloed meer in m’n pink als het koud was buiten. En dan als ik binnen kom worden ze rood (nu nog steeds wel soms).

Hier heb ik het een beetje, maar kon geen betere vinden

![afbeelding|227x500](upload://gjiTNHeorxQDp0HnroMxRiyHJvK.jpeg

Maar dit is nu gewoon plotseling, zonder dat ik er een verandering in temperatuur is (nu zat ik bijv gewoon op de bank en toen gebeurde het, dus geen koude handen daarvoor).
Misschien is dat ook gewoon normaal hoor, alleen heb dat heb ik niet eerder gehad nog haha.

Heeft je huisarts ook urine opgestuurd voor kweek? In principe behandelen we in Nederland altijd in eerste instantie met nitrofurantoïne, en het middel dat jij gekregen hebt is dat ook maar dan met een merknaam. Dit werkt echter niet tegen álle bacteriën, maar wel een groot gedeelte. Daarom is het soms zo dat je na enige tijd alsnog moet switchen van AB omdat je klachten niet beter worden omdat er uit de kweek een ander beestje komt. Echter, het duurt meestal een week voordat de kweek bekend is.

Kortom; ik zou morgen even bellen met je huisarts zodat hij weet dat je klachten zo aanhouden ondanks AB, en zodat hij met aandacht maar de uitslag van de kweek kan uitkijken. Dan weet je zsm of je over moet op iets anders.

Sorry beetje warrig verhaal. Duidelijk wel? :sweat_smile:

1 like

Ik krijg gelukkig ook geen nitro meer, ik heb een keer 4 kuren achter elkaar nodig gehad omdat de blaasontsteking niet weg wilde gaan (2x nitro, toen zo’n eenmalig oplosbaar poeder en daarna een veel zwaardere kuur). Overigens vandaag weer een kuur opgehaald want het is weer raak. Denk dat ik er gewoon gevoelig voor ben… Sterkte @ElizabethGilbert !! Ik weet een beetje wat je doormaakt nu :worried: