Het grote medische vragen-topic #2

Ongevraagd advies: de sterkte voor een bril en voor lenzen is meestal niet hetzelfde. Omdat de glazen van een bril wat verder van je ogen af zitten, hebben deze meestal een grotere sterkte nodig dan lenzen omdat die direct op je oogbol zitten.

Zachte lenzen voel je in principe niet zitten.
Misschien heb je lenzen nodig die meer zuurstof door laten, als je ogen heel droog aan voelen. Echter dat je ze niet voelt, is ook het ‘gevaar’ van zachte lenzen, je voelt kleine vuiltjes op je lens ook niet altijd zitten, en deze kunnen wel je oog beschadigen. Volgens mijn opticien zijn dag lenzen de beste optie als je zachte lenzen wil dragen, ook omdat je dan altijd schone lenzen in doet, minder kans op infecties/verontreiniging etc…

Als je lenzen gaat dragen is in elk geval een halfjaarlijkse controle bij de opticien wel echt verstandig.

2 likes

Via de huisarts eventueel via de internist/longarts kun je het eea laten onderzoeken. Soms is het gewoon pech doordat je in een KDV werkt, maar soms is het toch iets onderliggend. En wat dat is, is erg uiteenlopend.

1 like

Maar, misschien een beetje stomme vraag, de griepprik kan hier ook niet bij helpen zeker? Ik weet dat we vanuit ons werk de griepprik vergoed kunnen krijgen. Maar het is natuurlijk niet echt griep wat ik heb. Geen echte koorts ofzo maar wel extremere verkoudheden.

1 like

@appa @Acquiesce @Skadi

Dank voor jullie antwoorden! Ik had de lenzen idd zelf besteld adhv van zo’n diagram, zonder naar een opticien te gaan. De sterkte etc is dus wel goed, maar of ze hard of zacht zijn en bolling van het oog inderdaad niet op gelet, dus zal zeker nog even langs gaan. Ik had ze heel snel nodig voor iets wat ik niet met bril kon doen icm mondkapje, dus vandaar dat ik ze zelf moest bestellen. Ik ga morgen ook gelijk even checken of ik ze ook niet binnenstebuiten draag haha en of ik harde of zachte lenzen heb.

1 like

Klinkt misschien gek, maar is je ovulatie misschien net geweest? Ik heb dit wel eens na mijn ovulatie gehad aan de kant waar ik ovuleer. Ik heb normaal ook ovulatiepijn, maar dus ook wel eens gehad dat er een soort pijn bleef hangen daarna die als een verrekte spier aanvoelde.

Ik heb een tweedegraads brandwond (ter grootte van een erwtje) en de blaar erop is na 2 dagen open gegaan doordat ik de handdoek erlangs haalde.
Maar ik kan gewoon niet vinden wat ik moet doen voor het genezingsproces want overal op internet staat: prik je blaar niet door!! En thats it dan als advies.
Ik doe nu een vet gaasje met betadine en een pleister. Maar dan kan het toch eigk niet dicht groeien?
Het jeukt nu ook supererg maar volgens Google geneest het dan dus dat is mooi.
En ik wil eigk m’n huisarts niet bellen want dit voelt echt als kul.

Edit : ik heb gebeld ze gaat 't overleggen

Gewoon ff bellen. Waarschijnlijk kan de assistent je vragen wel beantwoorden.

1 like

Thuisarts is een goeie en betrouwbare site voor dit soort dingen:

• Bij kapotte blaren groter dan een 2 euro munt kunt u de losse vellen eventueel met een klein schoon schaartje weg knippen.
  • Dek een kapotte, weggeknipte blaar af met een parafinegaas en een pleister of verband.

Als je twijfelt gewoon bellen hoor, daar zijn ze voor.

Misschien staat er iets over in het medische vragen topic? Daar wordt altijd veel besproken! Sterkte, klinkt pijnlijk

Toevallig heb ik dit vrijdag in m’n EHBO cursus gehad. Wat @Lemongrab zegt over het afdekken en zonder twijfel even gezien worden door de huisarts!! Belangrijk dat het nu op de goede manier behandeld wordt.

1 like

@Ferngully @Lemongrab @Kees @Stofdoek
Ik heb toch gebeld dankzij jullie! Idd vooral voor de bevestiging. Ze gaat het overleggen en ik hoor vanmiddag meer.
Toen ik 'm goed ging inspecteren zag het er trouwens vooral uit als zo’n wondje op je knie die gewoon goed geneest.

4 likes

Ik zou echt heel gauw naar een opticien gaan als ik jou was. Het feit dat je al niet weet of je zachte of harde lenzen in je oog hebt (en harde lenzen kunnen helemaal niet binnenstebuiten want die zijn hard) geeft wel aan dat je er weinig van af weet. Je ogen zijn echt kwetsbaar en zoals hierboven al gezegd wordt kun je vrij gemakkelijk iets beschadigen zonder dat je er erg in hebt. Vind het echt een beetje onverantwoordelijk en ondoordacht dat je zomaar iets in je ogen geduwd hebt terwijl je geen idee hebt ‘omdat je het even snel nodig had’, zo werkt het gewoon niet met lenzen.
Maar goed, jouw ogen jouw keuze uiteindelijk.

11 likes

Allereerst beweer ik nergens dat ik er veel vanaf weet, daarnaast duw ik ook helemaal niets zomaar in m’n ogen. Ik heb de lenzen bestelt adhv een handleiding op een specifieke website en alle aanwijzingen voor het bestellen van de juiste lenzen, het indoen, uitdoen en opbergen gevolgd. Een beetje aardigheid zou je sieren. N.a.v. de vorige antwoorden had ik al een afspraak gemaakt, maar toch bedankt joh.

1 like

Ja ik was een beetje hard wel ja, maar heb zelf al genoeg geneuzel met m’n ogen gehad door lenzen en kan me jouw positie gewoon niet zo goed voorstellen. Maar dat had ik niet zo heftig hoeven verwoorden indd.
Goed dat je een afspraak gemaakt hebt, hoop dat je goeie info zult krijgen en dat het verder niks akeligs is waardoor je last had van de lenzen.

6 likes

Oh wel herkenbaar. De eerste 2/3 jaar dat ik met kleuters werkte was ik echt van november tot maart gewoon continu verkouden, sinusitis, keelontsteking,… echt de hele rimram. Wat mij wel helpt is om tijdens die maanden mijn neus te spoelen met fysiologisch water (helpt vooral tegen die verdomde verstopte neus) en vanaf ik me weer wat verkouden voel neem ik rhinofebryl. Helpt niet meer als je echt al ziek bent maar een opkomende verkoudheid kan ik er goed mee onderdrukken.

1 like

Oké inmiddels heb ik ruim een week verder bijna geen koortslip meer, maar wel nog steeds die pijnscheuten in m’n wang :face_with_raised_eyebrow: Ik was op de site van thuisarts al terechtgekomen op aangezichtspijn, maar dat kan schijnbaar veroorzaakt worden door van alles en nog wat, en de oorzaak schijnt ook niet altijd gevonden te worden. De pijnscheuten komen redelijk regelmatig en zijn echt wel vervelend, maar niet zodanig dat ze m’n dagelijkse doen en laten beïnvloeden. Zit nu dus heel erg te twijfelen of het zin heeft om de HA te bellen, of dat ik het nog even aankijk (en hoe lang dan?). Iemand hier toevallig ervaring mee of advies?

Ik heb al weken last van hoofdpijn (zo extreem ook dat ik wel paracetamol wil slikken) en ook steeds zo moe. Kan 's ochtends bijna niet uit bed komen, terwijl ik daar nooit eerder last van heb gehad.

Heb mij laatst al eens laten testen op corona, was toen ook verkouden, maar was negatief. Ook zo’n drie weken terug weer begonnen met vitamine d, na een maand dat niet meer te hebben gehad (potje was leeg :wink:) , maar het lijkt (nog) geen verschil te maken.

Vind het zo vervelend, het is nu half 9 en kan echt al naar bed en slapen…

Mijn zus heeft ooit pfeiffer gehad en dit ging naast vermoeidheid ook gepaard met erge hoofdpijn. Maar dit is maar een wilde gok hoor!

Enkel in zéér grote hoeveelheden kunnen ze mogelijk gevaarlijk zijn. Zoetstoffen zijn echter zo zoet dat er telkens maar kleine hoeveelheden in producten verwerkt zijn, daar hoef je dus niet bang voor te zijn (natuurlijk is het wel belangrijk om zo veel mogelijk ‘natuurlijke’ producten te eten, maar af en toe een cola light kan dus echt geen kwaad).
Bepaalde zoetstoffen kunnen wel laxerend werken, dus daar moet je mee oppassen.

Gezond klinkt 4l niet idd (water is uiteraard de betere keuze), maar bewezen gevaarlijk is iets anders. Dit vind ik ervan terug:
Sucralose: Is sucralose gezond of ongezond? Gevaren en bijwerkingen | Mens en Gezondheid: Dieet

Hier zie je een tabelletje met hoeveelheden zoetstof je kan innemen per dag per lichaamsgewicht: Is sucralose gezond of ongezond? Gevaren en bijwerkingen | Mens en Gezondheid: Dieet

1 like