Het grote medische vragen-topic #2

Mijn eigen tandarts gaat de volgende keer de behandelingen uitvoeren (kroon nog niet), dus ik ga er dan zeker verder naar vragen! Zij weet dat ik het in het verleden echt niet fijn vond dat ik een wkb nodig had, dus daar maken we vaak ‘grapjes’ over. Bij mij is vorig jaar voor het eerst geen röntgenfoto gemaakt (voorheen jaarlijks). Dus ja, ik dacht echt dat er langzaamaan een stijgende lijn in zat. :thinking:

2 likes

Wat goed! Even een scherp gevoel. Je kan ook vragen om een verdoving, maar dat is op zich ook pijnlijk. Volgens mij valt het daarna wel mee, al zou ik het nog even navragen bij je huisarts :smiley:

Dankjewel! Denk dat ik het wel aandurf zonder verdoving, zo’n spuit in je oksel (want daar zitten ze) lijkt me ook niet fijn. Maar ik informeer bij mijn eigen huisarts :blush:

En anders een waterpik? Vind ik zelf heel fijn. Ben echt niet goed met flosdraad of stokers :sweat_smile:

1 like

Ik heb ook wel eens pijntjes door handwerken wat dan wat langer aanhoudt dan je zou willen. Ik probeer dan gewoon rust te geven aan t pijnlijke deel en evt wat rek en strek dingen!

1 like

Ik heb dit ook wel eens en dan staat er spanning op en dan knip ik hem en dan is het goed

1 like

Weet iemand toevallig wat codeïne precies voor effect kan hebben? Ik heb losse pilletjes op doktersrecept en ik ben echt benieuwd wat er gebeurd als je die gewoon zo inneemt. Ik heb het wel eens op na het trekken van mn verstandkies. Niet dat ik het nu zo los wil doen, maar stel ik doe dat wat zijn de effecten ervan dan? Ben gewoon benieuwd hahaha. Heb het idee dat het echt wordt gezien als iets super heftigs namelijk

Dit zijn de indicaties. Zet het in de praktijk nooit in. Meer een huisartsenmiddel volgens mij, in het ziekenhuis krijg je sterker spul :grimacing:

2 likes

Je kan het geven tegen hoestklachten (bv als mensen s nachts niet slapen vanwege hoesten) maar ook tegen pijn, vaak icm paracetamol. Je kan er ook suf en slaperig van worden dus zoals met alle opiaten, voorzichtig gebruiken.

1 like

Wij gebruiken op de longafdeling zeker nog wel codeïne meestal dan wel 20mg ipv 10mg. Pas als dat niet helpt kijken we naar andere sterkere hoestdempende medicatie.
Edit je bedoelde het als pijnstilling? Haha nee dan wordt het zelden gebruikt in het zkh.

Heeft iemand toevallig ervaring met rode vlekken rondom haar ogen of gewoon een idee wat dit zou kunnen zijn?

Ik heb in december oogontsteking gehad aan een oog, daar heb ik een soort zalfje voor gehad. Het dikke oog verdween, maar de rode vlekken rondom allebei m’n ogen zijn nooit weggegaan. Ik heb inmiddels alles geprobeerd qua wel make-up/geen make-up, andere make-up remover, andere skincare, verschillende oogcremes etc. Maar het blijft maar zo onrustig rondom m’n ogen.

Ik heb voor maandag een afspraak bij de huisarts, maar ik vroeg me af of iemand toevallig een idee heeft wat dit zou kunnen zijn? Het enige waar ik zelf op kom is atopisch exceem of iets van een allergische reactie ofso…

Edit: foto weggehaald

Mijn schoonoma (voor zover dat een term is) had dat in hooikoorts tijd of wanneer zij bepaalde bloemen in huis had. En wanneer ze de was buiten liet drogen. Dus een soort allergische reactie!
Hopelijk is het op een makkelijke manier te verhelpen!

3 likes

Welke zalf heb je gebruikt?

3 likes

Zou heel goed eczeem kunnen zijn. Even via de huisarts zalfje regelen :ok_hand:t3:

1 like

Was een zalfje van de huisarts. Ik moest een lijntje op m’n onderste ooglid leggen. Weet niet 100% meer zeker hoe het heette, maar als ik Google gok ik dat het Chlooramfenicol was.

Ik zie ‘voorbijgaande irritaties’ en ‘overgevoeligheidsreactie’ wel bij de bijwerkingen staan dus zou er best van kunnen komen! Heeft je huisarts hopelijk wel een ander zalfje voor :slight_smile:

1 like

Ik heb al enkele weken een soort bloeduitstorting/blauwe (of nou, lichtrode) plek op mijn linker onderbeen. Het doet geen pijn maar verdwijnt niet. Soms is ie wat minder zichtbaar, maar nu zie ik hem weer goed zitten. Ik heb een foto mocht dat handig zijn, haha. Iemand enig idee wat dat kan zijn? Ik bel misschien maandag toch maar even de huisarts denk ik.

1 like

Zou kunnen dat er een puntje of hoekje ingegroeid is. Even goed checken en dat eruit wippen (evt na een sodabadje)

2 likes

Ik heb sinds deze week dat ik bij mijn linkeroog veel ‘dingetjes’ in mijn oog zie ronddwalen/beetje troebel zien. Maar het voelt niet alsof er iets in mijn oog zit. Het is best wel vermoeiend. Ik heb wel last van lichte hooikoortsklachten maar ook traanogen vallen mee.

1 like

Ja dat inderdaad! Ik had dat altijd wel een beetje maar bij mijn linkeroog is het nu wel storend

1 like