Het grote medische vragen-topic #2

Mag een ergernis ook? Ik heb morgen een afspraak in het ziekenhuis voor een ingreep. Het was al een paar keer verplaatst en kijk net om de tijd te checken. Is het in een heel ander ziekenhuis en bij een andere chirurg! :frown: Met mijn eigen arts heb ik inmiddels een vertrouwensband maar deze heb ik nog nooit gezien. En in dit ziekenhuis heb ik eerder gekloot meegemaakt.

Het was al zo vaak verplaatst dat ik deze keer niet meer had gelet op de juiste arts. Het is vast zo geregeld omdat het andere ziekenhuis nu overloopt met Covid-patiënten, maar had veel liever nog een half jaar gewacht en dan wel mijn eigen arts gehad. We hadden samen juist zo’n fijn plan gemaakt. Zo kort van tevoren afzeggen vind ik, zeker nu er al zoveel mensen wachten die graag mijn plek hadden gewild, niet kunnen maar ik baal echt zo erg. Ben gelijk extra zenuwachtig. Bah. Klote corona

Dat lijkt mij idd niet prettig!! Je kunt het gewoon afzeggen hoor. Gat zal zeker op een van de manier opgevuld. Zeker als je heel vroeg in de ochtend belt, moet het goed komen. En anders succes!

1 like

Het staat in de ochtend gepland dus dat wordt wel heel last minute opvullen dan. En ik vind dat ikzelf beter had moeten opletten. Heb besloten te gaan en ter plekke te bepalen of het goed voelt. Deze ingreep wordt al een jaar lang continu uitgesteld. Ik heb gekeken in mijn dossier en zie geen brief staan van mijn eigen arts aan deze andere maar hoop dat het plan wel goed is overgedragen. Van tevoren zal ik de chirurg spreken dus neem aan dat we het plan dan nog even kort doornemen. (Maar ergens hoop ik ook dat hij/zij opstaat met een snotneus en ik wordt afgebeld)

Ik denk eerder dat ze gebeld hebben om het over te dragen en daar een notitie van gemaakt hebben. Dat gaat dan niet met een ‘formele’ brief onderling om het over te dragen. Maar balen dat het zo loopt en dat jij je er niet 100% goed bij voelt. Zeker even vragen of je de chirurg van tevoren wat uitgebreider kan spreken als dat je gaat helpen. Succes :crossed_fingers:t2:

1 like

Is dit een boomerang of duurt het trillen echt zo lang? Ik ken het niet zo, maar zit ook niet echt in de spieren/bewegingsstelsel/neurologie. Is het altijd dit been? En dus alleen als je strekt? Of ook wel eens in rust?

En als je je been neerzet of een andere houding aanneemt?

Ahh ja
Ik herken t van als ik lang m’n benen wijd heb gehad bij de seks, dan trillen m’n benen (vanuit kiezen/binnen een) soms ook ineens heel erg als we klaar zijn en moet ik m’n benen echt helpen om weer normaal te kunnen liggen :stuck_out_tongue_winking_eye: denk een beetje t overvragen ofzo, maar zeker opschrijven bij vreemde klachten ofzo, misschien dat een arts er wel wat mee kan

1 like

afbeelding afbeelding

Rosacae?

Haha dit is een heel korte vraag maar je bedoelt denk ik of dit wat jij hebt rosacea is? Het lijkt voor mij meer op acné (en dat het rode komt door de ontstekingen) en niet perse rosacea. Ben geen expert hoor maar heb zelf een milde vorm en bij mij ziet het er zo uit. Dus iets meer een vlekkerig geheel ofzo haha

[foto weg]

Wordt het ook warm als je bijv pittig eet of alcohol drinkt? Ik krijg dan soms echt een soort opvlamming met een suuuperwarm hoofd en rode wangen. Dat is ook wel kenmerkend voor rosacea dus misschien herken je dat!

1 like

Ik had ook last van rode bultjes en de huisarts vermoedde rosacea (de variant met vooral bultjes ipv alleen roodheid). En bij mij zag het er ongeveer zo uit (niet mijn foto)

Het zat alleen wel meer op mijn wangen(?) direct naast mijn neus (ook zoals op de foto) en niet echt aan de zijkant. Het kan dus wel ook met bultjes vooral.
Of dat het nu echt bij mijn was weet ik alleen niet zeker haha

1 like

Hoi. Ja idd korte vraag. En dat bedoelde ik :slight_smile:

Nee het flamt niet op. Heb een keer droge lotion gekregen van een dermatoloog aantal jaar terug. Nou dat was een ramp. En durf hier niet mee naar de huisarts vind ik onzin :see_no_evil: vooral nu met Corona.

Hoe is het afgelopen?

Jammer dat de lotion niet geholpen heeft! Een huidtherapeut zou je hierbij goed kunnen helpen. Of misschien eens kijken naar je huidverzorging? In het topic over The Ordinary en het beautytopic vind je veel tips.

2 likes

Als je Hb, hemoglobine, laag is, kijk je naar de MCV. MCV is het volume van een rode bloedcel. Als die aan de kleine kant is (MCV < 80), denk je aan een ijzertekort, als het normaal is( MCV > 80, <100) denk je eerder aan bloedverlies zonder ijzertekort of verhoogde afbraak. Bij een groot volume van de rode bloedcel, MCV >100 denk je oa aan een vit b12 tekort.

Oftewel, of B12 bepaald had moeten worden ligt aan de MCV :smiley:

3 likes

Ohja ik ben vergeten een update te plaatsen. Ik kreeg de chirurg van tevoren te spreken en die ging mee in het plan dus heb het door laten gaan. Hij zei dat ik alsnog op dat moment nog mocht besluiten het niet te doen, en dat gaf me ook wel een prettig gevoel. Hoe de ingreep uiteindelijk is gegaan moet nog gaan blijken dus kan daar nog niet veel over zeggen.

Ben wel weer echt teleurgesteld in dit ziekenhuis. Er is elke keer wel wat. Na afloop moest ik in een andere ruimte wachten. Er zou dan na een paar minuten iemand naar me toe komen. Na ruim 45 min. ben ik de gang maar op gegaan om te kijken waarom het zo lang duurde. Waren ze me gewoon vergeten! De lichten in de ok waren al uit en iedereen was gaan lunchen :cry: Ze zullen best zieke diensten draaien op dit moment en het niet bewust hebben gedaan hoor. Ik kreeg ook excuses van de arts zelf. Na alle spanning was het alleen wel even de druppel en eenmaal thuis heb ik even hard zitten huilen. Maarja, het zit er gelukkig wel op nu en hopelijk geneest het goed

2 likes

Je bent er nu vanaf, begrijp ik? Hoe heb je dat voor elkaar gekregen?

Bij mij ziet het er precies zo uit, vooral 's ochtends en in de loop van de dag trekt het vlammende en de bultjes wel weg en blijf ik ‘gewoon rood’. Is denk wel rosacea maar ben er nooit mee naar de huisarts geweest. Die kan er ook weinig mee dacht ik altijd.

2 likes

Haha bij mij is het juist altijd in de avond steeds erger en als ik net wakker ben dan valt het naar mijn idee mee. Maar dat dus beide met een soort piek dus.

Ik weet eigenlijk ook niet zeker of het rosacea is. Ik kreeg een zalf die ik moest smeren (metronidazol) daar werden de bultjes wel iets minder groot van, maar ik had het idee dat ik er andere kleinere plekjes (puistjes) voor terug kreeg. Ik ben daarna nog teruggewenst maar de ha zei dat hij er niet echt wat mee kon (misschien acne, eczeem etc. kon ook).
Daarna merkte ik dat het wegbleef als ik mijn medicatie (voor adhd) niet nam en dat het ook rond de tijd dat ik daarmee begon opkwam zo’n 1,5 jaar geleden, dus ik denk dat daar het verband zit (maar nog geen oplossing gevonden).

Nu is het rode wel weggaan maar heb ik nu er een gewone slechtere huid voor in de plaats gekregen denk ik? Het kan echt per week verschillen dus ik ben er niet helemaal vanaf helaas.
Verder merkte ik dat azelainezuur voor mij ook goed werkte (beter dan de voorgeschreven crème). Die van the ordinary vind ik fijn!

2 likes

The Ordinary ga ik naar kijken, thanks!

Vind het ook wel interessant dat je begint over adhd-medicatie, dat neem ik ook, bij vlagen. Ben nu wel benieuwd of ik verschil als ik een periode wel/niet slik, nooit opgevallen maar zou kunnen. Slik(te) je methylfenidaat?

1 like

Yes methylfenidaat!
Afgelopen zomer heb ik het een tijdje niet geslikt en toen was m’n gezicht gewoon helemaal gaaf zoals voorheen, dus dat bevestigde mijn vermoeden. Heb ook even iets anders geprobeerd, maar het kwam gewoon weer terug. En kwam op het internet ook wel verhalen tegen van mensen die er puistjes van krijgen (methylfenidaat, dex, lisdex) dus ik denk dat de soort niet heel veel verschil gaat maken bij mij helaas. het kan van alles doen met je lichaam (hormonen, lichamelijke stress etc.).

Deze bedoelde ik!
https://theordinary.deciem.com/nl/rdn-azelaic-acid-suspension-10pct-30ml.html

1 like

@Floepsie @Camomille @Whitecactus mijn vriend heeft ook rosacea en heeft heel veel baat bij de producten van Gladskin (hij gebruikt de facewash en rosacea creme). Het is niet goedkoop, maar zijn huid is er echt zoveel rustiger door geworden.

2 likes