Het grote medische vragen-topic #2

Haha dit is een heel korte vraag maar je bedoelt denk ik of dit wat jij hebt rosacea is? Het lijkt voor mij meer op acné (en dat het rode komt door de ontstekingen) en niet perse rosacea. Ben geen expert hoor maar heb zelf een milde vorm en bij mij ziet het er zo uit. Dus iets meer een vlekkerig geheel ofzo haha

[foto weg]

Wordt het ook warm als je bijv pittig eet of alcohol drinkt? Ik krijg dan soms echt een soort opvlamming met een suuuperwarm hoofd en rode wangen. Dat is ook wel kenmerkend voor rosacea dus misschien herken je dat!

1 like

Ik had ook last van rode bultjes en de huisarts vermoedde rosacea (de variant met vooral bultjes ipv alleen roodheid). En bij mij zag het er ongeveer zo uit (niet mijn foto)

Het zat alleen wel meer op mijn wangen(?) direct naast mijn neus (ook zoals op de foto) en niet echt aan de zijkant. Het kan dus wel ook met bultjes vooral.
Of dat het nu echt bij mijn was weet ik alleen niet zeker haha

1 like

Hoi. Ja idd korte vraag. En dat bedoelde ik :slight_smile:

Nee het flamt niet op. Heb een keer droge lotion gekregen van een dermatoloog aantal jaar terug. Nou dat was een ramp. En durf hier niet mee naar de huisarts vind ik onzin :see_no_evil: vooral nu met Corona.

Hoe is het afgelopen?

Jammer dat de lotion niet geholpen heeft! Een huidtherapeut zou je hierbij goed kunnen helpen. Of misschien eens kijken naar je huidverzorging? In het topic over The Ordinary en het beautytopic vind je veel tips.

2 likes

Als je Hb, hemoglobine, laag is, kijk je naar de MCV. MCV is het volume van een rode bloedcel. Als die aan de kleine kant is (MCV < 80), denk je aan een ijzertekort, als het normaal is( MCV > 80, <100) denk je eerder aan bloedverlies zonder ijzertekort of verhoogde afbraak. Bij een groot volume van de rode bloedcel, MCV >100 denk je oa aan een vit b12 tekort.

Oftewel, of B12 bepaald had moeten worden ligt aan de MCV :smiley:

3 likes

Ohja ik ben vergeten een update te plaatsen. Ik kreeg de chirurg van tevoren te spreken en die ging mee in het plan dus heb het door laten gaan. Hij zei dat ik alsnog op dat moment nog mocht besluiten het niet te doen, en dat gaf me ook wel een prettig gevoel. Hoe de ingreep uiteindelijk is gegaan moet nog gaan blijken dus kan daar nog niet veel over zeggen.

Ben wel weer echt teleurgesteld in dit ziekenhuis. Er is elke keer wel wat. Na afloop moest ik in een andere ruimte wachten. Er zou dan na een paar minuten iemand naar me toe komen. Na ruim 45 min. ben ik de gang maar op gegaan om te kijken waarom het zo lang duurde. Waren ze me gewoon vergeten! De lichten in de ok waren al uit en iedereen was gaan lunchen :cry: Ze zullen best zieke diensten draaien op dit moment en het niet bewust hebben gedaan hoor. Ik kreeg ook excuses van de arts zelf. Na alle spanning was het alleen wel even de druppel en eenmaal thuis heb ik even hard zitten huilen. Maarja, het zit er gelukkig wel op nu en hopelijk geneest het goed

2 likes

Je bent er nu vanaf, begrijp ik? Hoe heb je dat voor elkaar gekregen?

Bij mij ziet het er precies zo uit, vooral 's ochtends en in de loop van de dag trekt het vlammende en de bultjes wel weg en blijf ik ‘gewoon rood’. Is denk wel rosacea maar ben er nooit mee naar de huisarts geweest. Die kan er ook weinig mee dacht ik altijd.

2 likes

Haha bij mij is het juist altijd in de avond steeds erger en als ik net wakker ben dan valt het naar mijn idee mee. Maar dat dus beide met een soort piek dus.

Ik weet eigenlijk ook niet zeker of het rosacea is. Ik kreeg een zalf die ik moest smeren (metronidazol) daar werden de bultjes wel iets minder groot van, maar ik had het idee dat ik er andere kleinere plekjes (puistjes) voor terug kreeg. Ik ben daarna nog teruggewenst maar de ha zei dat hij er niet echt wat mee kon (misschien acne, eczeem etc. kon ook).
Daarna merkte ik dat het wegbleef als ik mijn medicatie (voor adhd) niet nam en dat het ook rond de tijd dat ik daarmee begon opkwam zo’n 1,5 jaar geleden, dus ik denk dat daar het verband zit (maar nog geen oplossing gevonden).

Nu is het rode wel weggaan maar heb ik nu er een gewone slechtere huid voor in de plaats gekregen denk ik? Het kan echt per week verschillen dus ik ben er niet helemaal vanaf helaas.
Verder merkte ik dat azelainezuur voor mij ook goed werkte (beter dan de voorgeschreven crème). Die van the ordinary vind ik fijn!

2 likes

The Ordinary ga ik naar kijken, thanks!

Vind het ook wel interessant dat je begint over adhd-medicatie, dat neem ik ook, bij vlagen. Ben nu wel benieuwd of ik verschil als ik een periode wel/niet slik, nooit opgevallen maar zou kunnen. Slik(te) je methylfenidaat?

1 like

Yes methylfenidaat!
Afgelopen zomer heb ik het een tijdje niet geslikt en toen was m’n gezicht gewoon helemaal gaaf zoals voorheen, dus dat bevestigde mijn vermoeden. Heb ook even iets anders geprobeerd, maar het kwam gewoon weer terug. En kwam op het internet ook wel verhalen tegen van mensen die er puistjes van krijgen (methylfenidaat, dex, lisdex) dus ik denk dat de soort niet heel veel verschil gaat maken bij mij helaas. het kan van alles doen met je lichaam (hormonen, lichamelijke stress etc.).

Deze bedoelde ik!
https://theordinary.deciem.com/nl/rdn-azelaic-acid-suspension-10pct-30ml.html

1 like

@Floepsie @Camomille @Whitecactus mijn vriend heeft ook rosacea en heeft heel veel baat bij de producten van Gladskin (hij gebruikt de facewash en rosacea creme). Het is niet goedkoop, maar zijn huid is er echt zoveel rustiger door geworden.

2 likes

Gladskin gisteren aangeschaft :slight_smile: thanks anyways

Ik lijd al jaren aan paniekaanvallen. Tijdens zon paniekaanval ben ik vaak bang voor mijn hart. Dat ik een hartstilstand/tis/hartaanval krijg. nu weet ik heel goed dat het waarschijnlijk niet zo is anders had ik het ondertussen wel een keer gehad.

Nu ben ik al een aantal keer bij verschillende huisartsen geweest (ivm verhuizing) met de vraagstelling…

Ik weet dat het een paniekaanval is maar er is altijd een stemmetje wat in mij zegt “ weet je het zeker? Schuif je het niet op je paniekaanval? En is het dit keer wel ernstig mis?”

Is er hier een dokter die mij het verschil tussen die 2 kan uitleggen? Ik persoonlijk denk dat mijn aanvallen dan zoveel korter en minder zullen zijn.

Of is dit heel complex?

Thanks

1 like

Ik heb zelf paniekaanvallen gehad vroeger, en ook getwijfeld of het mijn hart was. Heb zelfs een 24-uurs ECG gehad waarop uiteraard niets te zien was. Wat voor mij het verschil was met een hartaanval, als ik die symptomen in m’n achterhoofd houd, was dat ik juist het gevoel had geen adem te kunnen halen / niet diep genoeg te kunnen ademen. Ook merkte ik dat ik de paniekaanval kon beïnvloeden met m’n gedachten, dat kan bij een hartaanval natuurlijk niet :grimacing:

Geen idee of je hier iets mee kan. Succes! En anders kun je natuurlijk ook een doorverwijzing naar een psychische hulpverlener vragen hè.

3 likes

Hi. Ook al bij een psycholoog en psychiater geweest maar op een of andere manier is er in mijn ogen nooit goed het verschil uitgelegd. Ook idd een een kastje gehad voor 12 uur :see_no_evil:.

Staat er, wanneer je een antibiotica kuur hebt, een soort bepaalde tijd voor wanneer je kan merken dat het wel werkt / niet werkt (of meer gaat werken)? Beetje gekke vraag zo, even toelichten.

Heb een ontsteking in een borst waarin een tissue expander is geplaatst. Ging constant allemaal goed met vullen en geen last, maar na de laatste keer vullen werd een kant bovenop helemaal geel. Ik dacht: niks ergs, door de prik. Ben het gewend. Ongeveer 5 dagen later kreeg ik wat last; gevoeliger (niet echt pijn), en het werd steeds meer gezwollen+rood. Zelf even aangekeken en moest 2 dagen later (en dus week na vullen) terug naar de arts. Hij dacht een bloedvaatje te hebben geraakt keer daarvoor > bloeduitstorting>lichaam opruimen>ontsteken. Door het implantaat heb ik voor de zekerheid kuur Clindamycine gekregen. Slik die nu vanaf vrijdag, 4 pillen per dag. Nu dacht ik zelf met antibiotica dat je altijd heel snel effect merkt, maar de zwelling en roodheid is nog niet afgenomen. En mijn hoofd denkt meteen NOG STEEDS niet, straks werkt het niet. Maar misschien ben ik extreem ongeduldig en heb ik een te positief beeld van antibiotica en snelheid qua werken. Ik weet het niet. Dit maakt me wel onzeker, zeker omdat ik dus een voorgeschiedenis heb met ziekte en dit traject daaruit voortgekomen is dus alles maakt me bang.

Ga uiteraard de arts bellen als dat beter is maar wellicht is hier iemand die er al iets nuttigs over kan zeggen

Zou gewoon even bellen ook om jezelf misschien wat gerust te laten stellen. Je arts kan het beter beoordelen en wil je misschien toch nog even zien. Dus zeker bellen en je daar niet bezwaard over voelen!

1 like

Het zal bij iedere antibiotica anders zijn, maar toen ik voor mijn vader antibiotica moest ophalen zeiden ze op de HAP dat hij zich met 4 dagen weer iets beter zou moeten voelen, hij kreeg toen volgens mij een kuur van een week of 10 dagen. Gewoon morgenochtend even naar de arts bellen, maar het zou dus niet per se gek zijn dat het bij jou nog niet werkt.

1 like

Dit verschil is heel moeilijk, maar adh van het verhaal meestal wel te maken. Het feit dat het zo terugkerend is voor je, is natuurlijk typisch voor paniekaanvallen en niet voor een hartaanval. Over het algemeen heb je bij een hartaanval veel pijn/druk op de borst, ben je klam, bleek, zweterig, is er uitstraling van de pijn naar je linker arm en soms je kaak. Maar dit kan per persoon verschillen en dat maakt het lastig. Een paniek aanval wordt meestal gekenmerkt door iets van hyperventilatie, duizeligheid, tintelingen rondom de mond en in de vingers/handen, een zwaar gevoel op de borst en heel erg de angst/het gevoel om dood te gaan en daardoor niet rustig kunnen worden. Maar zoals je waarschijnlijk ook wel weet, kunnen ook paniekaanvallen heel erg per persoon verschillen.

Het blijft een moeilijk onderscheid, maar het belangrijkste tegen een hartaanval is wel dat je jong bent en (daar ga ik van uit) verder goed gezond bent in hart en vaten. Dus geen hoge bloeddruk geen hoog cholesterol je rookt niet, ect.

2 likes