Het grote medische vragen-topic #2

Dank je, ga toch de assistent even bellen nog vragen wat hun idee is. Ik denk volgende week nog even urine inleveren

Edit: mag inderdaad volgende week nog een plasje inleveren. Verder is het niet erg zei de assistente

1 like

Ik had een heel verhaal getypt maar ben helemaal geen arts en daar vroeg je juist om en nu kwam ik met ongevraagd advies dus ik gooi het even in een spoiler want misschien helpt het je alsnog en anders beschouw het dan maar als niet relevant en vergeet mijn post.

Summary

Ik heb een verleden met enorm veel paniekaanvallen en angsten en wat mij vaak hielp om angst en realiteit te scheiden was om echt even proberen te ontspannen en dan voelen of de “klachten” er nog waren. Ik was (en ben) bijvoorbeeld heel bang om over te geven. Soms was ik zo in paniek en er van overtuigd dat het dit keer echt zo was terwijl het vrijwel altijd door de angst kwam dat ik misselijk was. Ik bedacht me toen, dat als ik echt misselijk zou zijn, ik ook maar beter kan proberen te ontspannen want a) dan ben ik tenminste ontspannen misselijk en b) van rust voel je je vaak sneller beter. En zodra het lukte om wat te ontspannen (veeeeel ademhalingsoefeningen) merkte ik ook dat mijn klachten afnamen en deze dus door de paniek kwamen en het niet een “echte” lichamelijke klacht was.

Kort gezegd werkte het voor mij dus om te bedenken dat, ook al ben ik misschien echt ziek, de paniek het niet beter maakt. Dan liever alleen ziek zonder paniek in plaats van allebei. Maar ik moet wel zeggen dat dit heel makkelijk klinkt nu, maar het heeft bij mij wel heel lang geduurd voor ik dit kon bereiken en het werkt ook niet iedere paniekaanval want mijn brein kan altijd weer loopholes vinden om mij toch te overtuigen van mijn angstige gedachtes.

Maar lang verhaal: misschien werkt bovenstaande voor jou ook wel. Ik denk dat het niet helpt om te blijven onderzoeken wat verschillen zouden kunnen zijn tussen paniek en een hartaanval want je lichaam kan je tijdens een paniekaanval van alles laten voelen en wijsmaken waardoor je geen verschil voelt op dat moment. Het is dan beter om de angst voor een hartaanval aan te pakken.

7 likes

Hé! Thanks voor je antwoord :slight_smile: lief

1 like

Hoe gaat het nu met je?
Hopelijk viel het mee en hebben ze wat kunnen doen tegen je pijn!

1 like

Goed dat je gaat bellen!
Wat vooral een belangrijke factor is is als een moedervlek verandert of groeit. Als hij rustig is is er minder snel iets aan de hand.

1 like

Ik heb een paar jaar terug eens naar die app gekeken, toen was het niet heel accuraat en vooral veel fout-positieven. Misschien is dat inmiddels wel beter geworden omdat het meer gebruikt is, maar dat weet ik niet. Wel verstandig om een afspraak te maken met de HA, je upload die foto natuurlijk ook niet voor niks

2 likes

Vannacht werd ik wakker van hevige pijn in m’n onderbuik/in de buurt van m’n baarmoeder. Ik was helemaal bezweet van de pijn en ik kon alleen maar liggen of staan, zitten maakte de pijn erger. Na een poosje wachten + naproxen ging het voorbij. Ik ben niet ongesteld. Ik slik de pil en wil nu voor de zekerheid maar een stopweek inplannen.

Ik heb dit een poosje terug ook gehad, maar toen was de pijn zo hevig dat ik m’n vriend heb gevraagd de huisartsenpost te bellen. Bij de huisartsenpost konden ze niet echt wat voor me doen, omdat ze er niet achter konden komen wat de oorzaak was. Ook toen was ik niet ongesteld. Ik heb toen zelfs nog een zwangerschapstest gedaan, maar ook dat was het niet.

Herkent iemand deze klachten? Mijn eigen huisarts heeft nu vakantie en voor spoed kan ik ergens anders terecht, maar omdat het nu weer voorbij is wacht ik liever even tot maandag om met m’n eigen huisarts te overleggen.

1 like

Uhg ik was ongeveer 5 weken lang aan het hoesten. Echt met spierpijn, soms een hoestbui waar ik bijna niet uitkwam en de tranen over mijn wangen stroomden. Toen was het eindelijk over en nu na 2/3 weken begint het weer.

Getest op corona maar was negatief maar ik werk op een crèche… alleen het is zo vermoeiend dat hoesten. Weet niet of ik er iets mee moet of weer ‘uitzieken’.

Wat naar voor je.
Je slikt de pil dus niet fulltime door zeg maar? Wat ik zelf sinds een paar jaar heb is dergelijke pijn rond m’n eisprong. Zou dat het kunnen zijn?

Idd wel gelijk met je huisarts gaan bespreken, lijkt me verstandig.

1 like

En hoe is het nu?

Ik heb dit ook een tijdje geleden gehad en daarna nog een keer. Dan hield het een week aan en had ik iets van drie van zulke ‘aanvallen’ per dag, en werd er soms wakker van.
Echt hele heftige pijn en moest dan heel stil liggen op m’n zij en dan langzaam ademen en op 1 punt focussen. Idd ook zweten en bijna misselijk van de pijn en dan trok het gewoon weg na 10 minuten (dus niet nog een beetje pijn daarna).

Volgens de huisarts kon het te maken hebben met mijn darmen. En ik denk dat er inderdaad ook lucht vast zat dat er niet uit kon. Ik hoorde dan ook wel vaker wat borrelen dacht ik. De pijn zat ook in de onderbuik en het voelde als hele extreme ongesteldheidskrampen (die ik vroeger ook had dus dacht ook dat het daar zou zitten ook al was ik niet ongesteld).
Ik kreeg van die laxerende zakjes en toen ging het weg. Alleen was mijn ontlasting die dagen ervoor wel gewoon normaal, dus ik denk meer gas. Of dat het echt was weet ik niet zeker.

1 like

Een koliek aanval door een niersteen?

Ik slik de pil, dus dan heb je geen springende eieren. Toch? Lijkt me echt vervelend als je dat elke maand zo duidelijk kan voelen.

@Floepsie oh je omschrijft precies wat ik voel! Zweten, misselijkheid, naar de pijn toe ademen, niet bewegen en na 10 minuten of net iets langer trekt het weg. Het voelt als ongesteldskramp, maar toch een beetje anders. Ik heb gelukkig geen aanvallen. Wat kut dat je dat je dat zo vaak hebt! Ik heb ook normale ontlasting, maar het zou inderdaad best gas kunnen zijn. Dat je daar zo’n last van kunt hebben zeg :sweat_smile:

@Nox nee, dat heb ik al eens gehad en dat was ook heel pijnlijk. Maar dit is een plotselinge hevige pijn die constant is. Bij koliekpijn komt het in golfen. Dat was nu niet het geval.

Bedankt allemaal voor het meedenken :relaxed: Ik ga maandag even m’n huisarts bellen en vragen of het verder onderzocht kan worden. Het zit me toch niet lekker.

5 likes

Ik kwam dit tegen en toen dacht ik hmm ja kan dus toch wel haha

maar of dat het écht was, geen idee.
Blijkbaar zou liggen ook helpen, dus stel je voelt het dan kan je dat nog proberen in de tussentijd (bij mij werkte het helaas niet).
image

Ik had het gelukkig tijdens de lockdown, maar anders zou ik denk ik gewoon buiten op straat moeten gaan liggen zoveel pijn dat het doet 🥲
Dus idd gewoon naar de huisarts als je weer kan!

Al die pijn doordat er een scheet dwars zit. Wat erg haha.

Ik heb het tot nu toe steeds 's nachts 🥲 Aan de ene kant fijn omdat ik dan thuis ben en m’n vriend me meteen te hulp schiet (normaal niet wakker te krijgen, maar toen ik vannacht zei dat ik pijn had stond hij direct naast het bed haha), maar aan de andere kant voelt alles meteen zoveel heftiger in de nacht. Bij mij werkte liggen of staan het beste, maar ik zal die houding onthouden voor een eventuele volgende keer.

Heb jij ook intoleranties/allergieën? Ik niet geloof ik.

1 like

Ik had het ook meestal in de ochtend als ik net wakker was, of dat ik ervan wakker werd 's nachts en heb geen intoleranties of allergieën. De huisarts had wel voor de zekerheid gekeken of ik geen blindedarmontsteking had maar dat was het niet.
Het zou ook nog door spanning/stress kunnen komen zei hij, maar ik heb niet het idee dat ik dat meer of minder dan normaal had.

Eigenlijk had ik nog terug moeten gaan toen ik het een paar maanden weer een paar keer kreeg, maar dat heb ik natuurlijk niet gedaan want zo ben ik.

Oh god ja :sweat_smile: even m’n biologielessen ophalen.

Ik heb maagbeschermers gekregen, gister wel nog veel pijn gehad en vandaag eigenlijk al niet meer?! Echt zo blij mee, merk dat de schrik er door die blindedarmontstekingen wel in zat haha. Toch best wel van geschrokken dat er toen ineens iets serieus aan de hand was waardoor ik m’n lichaam nu niet meer helemaal vertrouw ofzo.

1 like

Super herkenbaar! Ik heb een aantal keer hetzelfde gehad. Ook alleen in de nacht en dan zweten, misselijk en soms letterlijk van gekkigheid op de kop gestaan. Ik ben niet naar de huisarts gegaan omdat het me opviel dat het alleen was als ik de pil doorslikte. Nadat ik een stopweek had gehad, had ik er een tijd geen last van. Mijn oplossing was dus netjes steeds een stopweek plannen en sindsdien niet meer gehad. Maar dat kan ook toeval zijn of gewoon komen omdat ik dacht dat het hielp ;-).

1 like

Hmm zou kunnen, maar ik heb de symptomen net even gecheckt en heb verder niet echt iets overeen komt. Lief dat je meedenkt!

@Mimi ja wel hè? Hmpf. Ik ga maandag even vragen wanneer ik het de vorige keer had, misschien zie ik dan een patroon. Ik gebruik nu ongeveer 2 jaar deze pil (ethinylestradiol /desogestrel) en sinds ik deze slik heb ik het nu 2 keer gehad. Niet heel vaak dus, gelukkig. Met m’n vorige pil heb ik het nooit gehad. Die kon ik veel langer doorslikken. Bij deze heb ik vaak wel aan m’n lichaam/humeur door dat het weer tijd is voor een stopweek :sweat_smile: Ik heb m’n pil vandaag maar niet genomen zodat ik een stopweek kan hebben. Kan ik over 3 maanden weer checken of het ermee te maken heeft haha.

1 like