Waarom zou een doorverwijzing dan nodig zijn? De rol van de huisarts is om als poortwachter op te treden om te zorgen dat wie het nodig heeft, de juiste zorg op de juiste plek kan krijgen. En er daarmee mede voor te zorgen dat de zorgkosten niet enorm oplopen. Sommige ‘preventieve’ (dwz: standaard uitvoeren ook bij mensen zonder symptomen) checks hebben wel degelijk heel veel nut (daarom ook bevolkingsonderzoeken) omdat je er zo meer mensen sneller uitpikt met een vroeg stadium van een ziekte. Maar random een jaarlijkse preventieve check als je 0 klachten hebt lijkt me echt onnodig veel druk op het hele zorgsysteem leggen. Als je dat wel per see wilt, vind ik het zelf helemaal prima en logisch dat je dat dan ook zelf regelt en betaalt.
Edit- al denk ik zelf nu dus wel, ja maar er zal altijd wel iets uitkomen dat zo’n test niet uitlegt en dan zegt “ga maar naar je huisarts” (a la Grip Fertility) of anderszins nodeloos tot zorgen en daarmee zorg lijdt. En ik reageer nu specifiek op als je GEEN hele duidelijke/ernstige klachten hebt. Huisartsen die milde klachten die jou belemmeren niet serieus nemen vind ik ook iets van.