Het grote medische vragen-topic #2

Ik moet volgende week naar het ziekenhuis voor o.a. een inspanningsonderzoek. Maar wat doe je daarvoor aan? Gewoon sportkleding/sportlegging of is dat raar? :sweat_smile:

Bedoel je een fietstest / ergometrie? Dan plakken ze ook plakkertjes op je borstkas zou dus iets losjes dragen en idd een legging eronder.

1 like

Dat zijn goede tips. Dankje!

3 likes

Jaa het is idd zo’n fietstest. Goed dat je het zegt van die plakkertjes, daar had ik helemaal niet bij stil gestaan. Dan zorg ik dat ik een los shirt aan doe, dankjewel!

2 likes

En smeer geen crème van te voren. Anders laten de plakkertjes los. Dus geen bodylotion etc gebruiken.

1 like

Een tijd geleden had ik last van een traag werkende schildklier. Toen een tijd om de 3 weken bloed laten prikken en mijn lichaam heeft het toen vanzelf opgelost in een aantal maanden.
Maar nu heb ik weer dezelfde klachten als toen: heel koud ondanks dekentjes, lagen kleding en kruik, heel moe, obstipatie en ik heb het idee dat ik weer ben aangekomen. Ook is m’n menstruatie cyclus weer een rommeltje terwijl dat juist weer beter ging.

Kan het zijn dat het weer een trage schildklier is of moet ik aan iets anders denken?

Staan er geen instructies op de website van het ziekenhuis?
Het is geen hele sportieve fiets, dus zelfs in spijkerbroek gaat prima, maar sportbroek is wel comfortabeler.
Houd er rekening mee dat je van boven misschien helemaal niets aan mag houden. Dat is niet overal zo, maar in mijn zkh wel. Dan ben je er in ieder geval mentaal op voorbereid.
En voor het geval dat je het shirt aan mag houden zou ik een extra shirt meenemen voor erna als je bezweet bent.

1 like

Ik heb altijd jeuk aan mijn de onderkant van mijn linker voet. Dit treedt alleen op in de avond en stopt eigenlijk niet tot ik een verkoelende crème op smeer, ijsblokjes er tegen aanhoud of in een natte handdoek wikkelm
Het maakt niet uit of ik van te voren douche. Het is ook echt alleen in de avond en alleen als ik in bed lig. Ongeacht welk bedden goed.
Mijn voet heeft op het blote oog niks, geen schilfers, uitslag, droog, velletjes, eelt, roodheid echt niets.
Ik heb er vaak slapeloze nachten van door de jeuk en word steeds erger.

Dat vind ik erg logisch klinken dus ik zou vragen of je weer bloed kan laten prikken!

1 like

Als je ingreep er voor kan zorgen dat je eventueel moet blijven slapen. Dan zou ik ook wat extra’s meenemen.
Zelf had ij vaak wel een pyjama Nijmegen me omdat ik me na de narcose altijd sloom voelde en niet in het ziekenhuisschort wilde zitten

2 likes

Jaa, maar heb dat even snel gelezen toen ik de afspraken paar weken geleden binnen kreeg. Daar staat het volgende:

  • Zorg voor makkelijk zittende kleding en schoenen.
  • Neem eventueel uw sportkleding mee (na afloop kunt u zich douchen)
    En ook dat je geen bodylotion mag gebruiken.

Is eigenlijk wel handig dat ik daarna kan douchen (al weet ik niet of dat nu ook mag vanwege Corona?), want ik krijg daarna zo’n 24-uur holteronderzoek en mag dan sowieso niet douchen. Ik heb nog nooit zulke onderzoeken gehad, wordt er een beetje zenuwachtig/onrustig van haha.

1 like

Ik heb dit gehad bij mijn benen. Ging uiteindelijk vanzelf over maar ben altijd benieuwd geweest wat dit was. Ik heb allergietesten gedaan, wel/niet sporten geprobeerd, ander wasmiddel, maar niets hielp.

1 like

Het ligt ook niet aan bepaald type schoenen dat je draagt? Dat hele dag je voet schuurt waardoor er soort van urticaria ontstaat.
Ik herken het zelf van m’n urticaria maar daar had ik wel roodheid bij.

Bij mij helpt ook niets, ik bekijk zelfs of het na de douche is, bepaalde soort sokken en inderdaad ook soort schoenen @Broodrooster
Ik ga denk ik wel even een keer ermee naar de huisarts.

2 likes

Zeker doen! En als je er niet uitkomt zou een neuroloog ook kunnen helpen om uit te zoeken of het een lokaal zenuw probleem is. Soms uit zich dat ook in jeuk.

Ohh thanks, ik had het maar simpel gedacht dat dit een huidprobleempje zou zijn

Dat fietsen is niet zo erg. Het wordt langzaam steeds zwaarder, maar is nou ook weer niet uitputtend. Ik vond het alleen ongemakkelijk om in mijn blote borsten te fietsen :sweat_smile:
Maar iedereen doet er zo normaal dat het allemaal ook wel meevalt. Je zult eerst wel een hartfilmpje krijgen en misschien ook een echo?
Mijn ervaring is dat iedereen erg aardig is, dus komt vast goed! Maar het is natuurlijk wel even spannend. Hopelijk valt de uitslag mee.

1 like

Als het zo pijnlijk blijft is het denk ik wel goed om terug te gaan naar de huisarts. Of naar de gynaecoloog. De pil kan de klachten sterk verminderen.

1 like

Oh ja dat lijkt me ook erg ongemakkelijk en oncomfortabel.
Jaa klopt! Ik krijg eerst nog een echo en een ECG. Ik laat het maar op me af komen allemaal.
Ja ik hoop het ook. Ik ben familiair belast, en m’n genetisch onderzoek was gelukkig goed/gezond. Maar het is een best wel lastige casus, al met al. :sweat_smile:

3 likes

Een trage schildklier gaat over het algemeen niet vanzelf over en kan blijvend zijn. Schommelingen zijn dan juist ‘normaal’ dus soms juist handig om dit te blijven monitoren. Zou je aanraden om even bloed te prikken bij de huisarts