Het grote medische vragen-topic #2

Ik ben een kleine 3 weken geleden bevallen en sindsdien inclusief baby etc. Ongeveer 17 kilo lichter. Ik heb sinds de bevalling vrij weinig eetlust, en probeer zodoende wat ik eet zo voedzaam mogelijk te laten zijn (groente, fruit, noten, havermout etc.) om genoeg energie te hebben. Overigens val ik verder in de categorie ‘zwaar overgewicht’ dus het is prima om wat gewicht te verliezen, ik ben nog een kilo of 3 van mijn startgewicht.
Maar het probleem is dat ik het dus sinds de bevalling al echt koud heb. Zodanig dat ik me er echt rot over voel en dingen niet doe (de hond uitlaten bijvoorbeeld) door de kou. Ik draag dubbele lagen kleding en slaap met een dikke pyjama en sokken aan, maar ik blijf maar bibberen.
Verder voel ik me top, ik heb weinig bloed verloren tijdens (en ook na) de bevalling. Ik snap niet waarom ik het zo takke koud heb/houdt.

Is dit iets wat ik nog met een zorgverlener moet bespreken? En, heeft iemand een tip?

1 like

Jazeker, en bloedprikken om een schildklierprobleem uit te sluiten. Komt vaak voor na een zwangerschap.

4 likes

Hormonen! Je lichaam moet weer in balans komen en dat is hard werken. Ik heb tot 2 weken na de bevalling van mijn oudste enorm lopen zweten. In de zin van doorweekt beddengoed als ik op bed had gelegen. Dat kwam ook door de hormonen en ging vanzelf weer over. Geef je BV? Ook dat kost veel energie.

Je kan altijd even met je verloskundige bellen. Die is volgens tot x aantal weken verantwoordelijk voor de gezondheid van jou en je baby.

1 like

Waar heb je deze meting gedaan?
Het lijkt me namelijk een foutieve uitslag.

Pols druk bedoel je daarmee hoe vaak je je hartslag voelt?

4 likes

Ik heb als verpleegkundige nog nooit van een pols druk gehoord.
Maar als dit je bloeddruk nu is, gezien je onderdruk zou ik morgen even de huisarts bellen.

4 likes

Denk dat onze opleidingen toch net iets beter waren als Google. :sweat_smile:
Zelfs op de cardio hoorde ik dit niet. Maar als je het Google kent waarom wil je het dan weten?

1 like

Polsdruk is wel een normale term, het is het verschil tussen de boven- en onderdruk dus bij de meeste mensen ongeveer 40-50.

1 like

Mensen lopen wel vaker lang met hogere tensies en naar mijn mening is dit zeker zorgelijk omdat 130/90 eigenlijk de Max is voordat ik een dokter informeerde maar dan had ik het wel meerdere keren gemeten ter controle.
Maar waarom is het gemeten? Zijn er klachten?

Ik moet om kwart voor 10 in het ziekenhuis zijn voor m’n darmonderzoek. Heb Pleinvue als laxeermiddel. Net de 2e dosis gedronken maar heb zojuist overgegeven… het ziekenhuis is nog niet bereikbaar, wat te doen? Is er een kans dat mijn onderzoek nog door kan gaan?

Mijn schouder zit af en toe helemaal vast en dat straalt dan helemaal door naar de hele rechter kant van mijn lichaam. Meestal neem ik dan wat paracetamol en na een week paracetamol en bewegen en een beetje huilen is het weer (redelijk) over. Ik ben er wel eens voor naar de huisarts geweest maar toen kreeg ik diclofenac. Wel een chille pijnstiller maar goed, dat wil ik niet elke keer nemen dat ik hier last van heb.

Moet ik hiervoor nog een keer naar de huisarts (ik heb nu eigenlijk ff geen huisarts), fysiotherapeut (kan dat zonder doorverwijzing, google is niet eenduidig), chiropractor (maar dat is alternatieve geneeskunde, toch?) of gewoon een masseur?

1 like

Fysio kan zonder verwijzing van de huisarts. Ik zou daar beginnen.
Sterkte!

1 like

Ja fysio, en zoek dan iemand op die aangesloten is bij het schouder netwerk.
Echt, die had mijn schouder zo weer op de rit terwijl andere fysiotherapeuten niks konden vinden en het op mijn pijnsyndroom gooiden

2 likes

Fysio kan in principe zonder doorverwijzing maar het kan zijn dat je verzekering daar toch net weer een andere regel voor heeft! Zou dat dus even nagaan bij je zorgverzekering.

2 likes

Ik ben 2 weken geleden van een brede trap gesprongen tree voor tree, was een leuk idee toen. Maar nu heb ik al 2 weken last van mijn knie. Niet zo erg dat ik denk oh laat ik de huisarts bellen maar ik voel het vooral als ik opsta, met fietsen en traplopen. Ik ben hypermobiel, kan dit met elkaar te maken hebben? Heb nooit eerder echt last gehad van het hypermobiel zijn vandaar dat ik niet weet of dit een link kan hebben.

Wat heb ik hiervan geleerd? Dat ik geen 16 meer ben helaas haha. :rofl:

Een wat O.o

1 like
2 likes

‘De klachten gaan bijna altijd over. Dit kan wel maanden duren.

Oh top haha. Ging net zitten en even erop letten maar lijkt idd aan de voorkant te zitten de pijn, wat zou verklaren waarom ik er met lopen weinig van merk.

Ik vermoed dat ik last van hielspoor heb. Echt geen zin in :cry:

1 like

Ik heb regelmatig last van slijm achterin mijn neus/keel. Ik krijg het niet weg geslikt waardoor ik dan het gevoel krijg dat ik stik (beetje dramatisch wel). Soms lukt het ook niet goed om te slijken.Ik gebruik dan wel eens physiomer en dat helpt een beetje. Nu ik zwanger ben is het alleen maar erger geworden, helaas. Via Google vind ik vooral dat er niet veel aan te doen is en dat je zo weinig mogelijk moet ‘schrapen’. Je kunt eventueel wel doorverwezen worden naar de KNO-arts, maar ik ben eigenlijk wel benieuwd of er nog dingen te proberen zijn die ik nog niet heb geprobeerd. Iemand ervaring hiermee? Ik heb mijn amandelen nog, trouwens.

Is dat dan ook zwangerschapsrhinitis? Ik heb er ook last van. Zo veel slijm in neus en keel en constant verstopt waardoor ademen door de neus echt lastig is :sob: Enige lichtpuntje is dat het na de bevalling weer weg gaat.