Het grote medische vragen-topic #2

Onze dreumes (14 mnd) is vandaag head first uit de zetel gevallen (over de leaning geklauterd), gelijk een dik blauw ei op r voorhoofd en oorverdovend gehuild.

Erna veel geslapen maar wel makkelijk wakker te krijgen etc. Ze wilt veel meer drinken (borstvoeding) en is veel hangeriger. Volgens de ‘parameters’ van de huisarts (overgeven, niet eten/drinken, alert uit ogen kijken) is er geen reden tot paniek, maar het zit me niet helemaal lekker, omdat ze echt wel ‘platter’ is dan we v haar gewoon zijn… Jullie hebben me hier vorige keer ontzettend goed geholpen met het advies van thuisarts en dat heb ik net gecontroleerd maar daar staat bij redenen om naar een arts te gaan ook wel flinke bult/blauwe plek… Doen we daar trouwens ook best zalf op?

Als je je zorgen maakt en je haar anders in gedrag vindt, heb je alle reden om even met de huisarts/HAP te bellen. Dan kunnen zij je verder adviseren.

3 likes

Niet bewegen heeft er echt niks mee te maken. Er zijn zoveel mensen die niet standaard bewegen en die krijgen niet zomaar zulke heftige pijn. Zou toch even langs de huisarts gaan en als die niks weet een andere fysio. Bij zoveel pijn moet er wel iets aan de hand zijn.

Ik zou altijd in zulke gevallen de huisarts bellen. Over de leuning vd bank gevallen is ongeveer hoogte van 1 meter of 1,5 meter? Alles boven 1 meter moet je wel bespreken met de huisarts.

2 likes

Ik ben gister met mijn achterhoofd (met helm) hard op het ijs geklapt en heb enkel vervelende hoofdpijn daar aan over gehouden. Nu had ik de dokter gebeld (kreeg de assistent), want ik wilde weten of het verstandig was om piccolo te gaan spelen vandaag en morgen, niet dus, maar en zij zegt dat het een hersenkneuzing is.

Nu ging ik even Googelen :clown_face:, maar ik ben niet bewusteloos geweest. Bedoeld ze niet gewoon een lichte hersenschudding? Ze zei ook nog nee geen hersenschudding, daar moet je bewusteloos voor zijn geweest. Maar het lijkt er nu even op alsof ze twee door elkaar haalt.

1 like

Ja dat klopt denk ik niet, hoe ik het ken is een hersenkneuzing erger en heftiger dan een hersenschudding. Alsnog vervelend. Beterschap!

2 likes

Dit vind ik ook vreemd? Ik ben een dikke, onfitte dertiger en heb dat nog nooit meegemaakt zonder aanleiding?

1 like

Doxycycline bestaat ook als infuus. Eigenlijk bestaat bijna alles ook als infuus, of er zijn goede alternatieven.
Ik schrijf persoonlijk best veel doxycycline voor in één van de grotere obesitasklinieken van Nederland en ik heb nog nooit gehoord dat het (uitzonderingen daargelaten) niet gegeven mag worden oraal. Volgens het Farmacotherapeutisch Kompas (de medicijnbijbel) is alleen de tablet met gereguleerde afgifte niet toegestaan, die heb ik nog nooit hoeven voorschrijven.

1 like

Er zijn voor doxy eigenlijk altijd wel alternatieven aangezien kinderen en zwangeren dit ook niet mogen. Komt goed met die teken! En veel succes in het traject

1 like

Mijn oogleden van wimperrand tot wenkbrauw zin rood/droog/schilferig. Zelfs de lichtste crème gaat branden. Ook oogcrème van Biodermal doet zeer. Heeft iemand dé tip?

Naar de huisarts gaan?

1 like

Ik heb eczeem op mijn oogleden en dat klinkt een beetje hetzelfde. Mijn huisarts zei 24/7 vet houden met pure vaseline, dat prikte in het begin, maar hielp uiteindelijk wel.
Toen ik het zat was om met vette ogen rond te lopen heb ik mezelf hormoonzalf voorgeschreven, dat hielp ook zonder vettigheid, maar uiteindelijk ligt het bij mij aan het weer en de droge lucht in huis, dus het komt regelmatig terug in de winter.

Ik heb een b12 tekort en krijg nu injecties bij de huisarts (op dinsdag en vrijdag). Ik heb er nu 3 gehad. Ik krijg ze in de ochtend en in de loop van de dag krijg ik behoorlijk hoofdpijn die nog een dag aanhoudt. Paracetamol haalt de scherpe randjes er vanaf, maar heel vrolijk word ik er niet van. Iemand die weet of dit alleen nu in t begin is, of blijft dit zo?

Dankjewel! Ik heb het ook alleen in de winter. En dat het dus een beetje prikt is geen probleem. Da’s een geruststelling.

Dr. Swaab extreme protection.

Dat was het enige wat ik op mijn kapotte lippen verdroeg. Ik had dezelfde klacht als jij op mijn ooglid en alles wat ik erop smeerde brandde. Toen heb ik gewoon die lippenbalsem geprobeerd en het hielp zowaar.

1 like

Dank! Die ga ik ook proberen.

4 likes

Hij ligt bij de meeste drogisten niet meer in de schappen. Online is ie wel overal verkrijgbaar.

1 like

Ik zit even terug te lezen; winterhanden (en -tenen) zijn zo vreselijk, sterkte! Heb er zelf veel last van gehad al sinds m’n 11e, deze winter gelukkig (nog) niet. Maar ik wil nog aanvullen dat bij mij binnen (tijdens computerwerk) handschoenen dragen ook helpt. Niet ter genezing maar om te voorkomen dat het erger wordt. Daarnaast denk ik dat het bij mij juist ook uitgelokt wordt door te abrupte overgang van koud naar warm. Dus niet je handen onder de warme kraan maar ook niet (wat ik vorige winter vaak deed) je handen warmen aan je theemok.

1 like

Volgens mij had ik die tip van jou gelezen inderdaad! Wat voor handschoenen draag je dan? En belemmert dat niet bij schrijven/typen?

Ik heb ook last gehad van eczeem op mijn handen wat echt verschrikkelijk was (pijn, jeuk, open handen) maar eerlijk: dat wordt nu een gedeelde eerste plek met winterhanden. Sommige gewrichten zaten ook helemaal vast (dik, pijnlijk en stijf), herken je dat? En toevallig ook nog tips voor?

Sinds ik erop let dat mijn werkruimte warm genoeg is, lijkt het gelukkig langzaam over te gaan. Nog maar twee pijnlijke gewrichten met knobbeltjes erop en op dezelfde twee vingers een paar jeukende, droge, paarse plekjes.

1 like

Ja ik herken het, mijn handen waren vorig jaar ook helemaal dik en stijf en ik kon ook geen heel koud of heel warm water verdragen. Was lastig met koken. Geen tips helaas maar het ging bij mij wel al vrij snel een stuk beter! Dus dat kan wel.

Ik gebruik zilverhandschoenen: zilvergaren zou de doorbloeding stimuleren maar of dat echt voldoende onderzocht is weet ik niet. Ze zitten iig fijn en zijn dun genoeg om mee te typen en je kunt er je telefoon mee bedienen. Andere dunne handschoenen zijn ook prima lijkt me. In het begin voelt het even gek maar het hindert me echt totaal niet met schrijven of typen. Hoop dat het snel beter gaat bij jou!

2 likes