Dankjewel, dit was bij mij idd ook het geval! Gelukkig is het “normaal”
omdat ze niet in het aambeigebied zitten
Ik heb op de kaakchirurgie gewerkt, kwamen ook veel verstandskies extracties. Die zagen er allemaal zo uit na de ingreep (snap dat het er schokkend uit ziet hoor!!). Koelen koelen koelen. Op tijd je pijnstillers innemen als je die nodig hebt.
En inderdaad wat @Merel zegt, als het warm voelt, rood wordt etc bellen.
Kan je ook een schimmelinfectie hebben op 1 van je buitenste schaamlippen? En ook echt enkel daar.
Ik heb echt zoveel jeuk met vlagen en het is ook rood. Net zag ik ook dat er een soort wit randje om de plek zit, alsof het soort van eczeem velletje is.
Ik zou er gewoon lekker mee naar de huisarts gaan. Ik kan er een stuk beter bij en ben gratis!
Helaas blijken inderdaad de binnenste knieband en kruisbanden gescheurd te zijn. Iemand ervaring met juist wel of niet operatief herstellen van gescheurde kruisbanden en de functionaliteit erna?
Ik lees wisselende berichten, en dat als stabiliteit zonder operatie voldoende is opereren niet nodig is, maar je waarschijnlijk wel verminderde functionaliteit houdt in de toekomst.
Alle ervaringen (van juist wel of juist niet opereren) zijn welkom!
Mijn vriend loopt met hetzelfde. Hij heeft er op dit moment voor gekozen om niet te opereren. Vooral omdat zo lang herstellen niet handig is icm onze baby. Hij kan in het dagelijks leven prima functioneren. Alleen sporten zit er voor nu niet meer in. Hij gaat wel naar de fysio voor oefeningen.
Ah shit ):
Ik heb 2,5 jaar geleden mijn voorste kruisband afgescheurd en een stukje meniscus afgescheurd (als je dat zo zegt). Bij mij duurde het een half jaar ofzo voordat ik de diagnose kreeg, en was de pijn voor een groot deel al verminderd zonder operatie/fysio. Daarna nog fysio gedaan en toen ging het op zich wel prima. Maar heb nog steeds wel eens perioden met veel pijn, wacht het nog even af en anders laat ik het misschien toch opereren.
Edit: ik sport nog wel, maar kan veel dingen niet doen zoals wintersport, longboarden, vechtsporten, bepaalde dansen. Eigenlijk alles waar je veel draaibewegingen maakt.
Ik ken best wat mensen die het ook hebben gehad, en degenen die hebben gekozen voor geen operatie hebben daar toch eigenlijk allemaal spijt van gehad of hebben het op een later moment alsnog laten doen. Dit omdat het ze toch bleef belemmeren, het duidelijk een zwakkere plek bleef ondanks fysio-oefeningen en het versterken van de spieren rondom ter compensatie. Vooral de fittere mensen waarbij zo’n operatie niet handig uit kwam ivm sport oid baalden ervan. Ook omdat het op een later moment lastig is te beslissen wanneer het dan wél uit komt, dan moet je namelijk opnieuw zo’n traject in. Terwijl je vlak nadat het gebeurd is sowieso al met de sores is en sowieso moet gaan herstellen, dus zij hadden het liever in één x goed gedaan met beter lange termijnresultaat.
En het hersteltraject na een revalidatie is lang (zo’n 9mnd fysio) en het begin is heel lastig (fietsen zonder weerstand puur het trappen is al een hele opgave), maar het werkt wel motiverend dat je na dat stroeve begin vrij snel steeds meer resultaten boekt. Al zal het heel frustrerend worden dat het zo lang duurt, maar met niet opereren blijven de frustraties wellicht nog veel langer.
De mensen die ik ken waarbij het gebeurt is waren allemaal wel vrij actief, wie weet heb jij aan de stabiliteit zonder een operatie wel genoeg mocht jij dat helemaal niet zijn. Maar gezien je het tijdens een skivakantie hebt opgelopen ging ik er vanuit dat jij dat ook wel bent.
Veel beterschap iig!
Dankje voor je uitgebreide reactie! Mijn ‘voorkeur’ gaat ook uit naar een operatie omdat de kans op de beste uiteindelijke functionaliteit het grootste is en ik nu niet al bewust wil kiezen voor allerlei belemmeringen (al weet ik dat een operatie niet de garantie geeft dat alles weer volledig kan). Orthopeed is echter heel voorzichtig in mijn ogen. Hij wil eerst 6-8 weken rust en wat fysio, dan opnieuw beoordelen met consult en scan (waar ik nu ook inclusief uitslag bijna drie weken op heb moeten wachten) en dan eventueel op een wachtlijst voor operatie als blijkt dat stabiliteit dan onvoldoende is. Ik wil echter het liefst meteen al op een wachtlijst voor operatie omdat dat in mijn ogen de beste uitkomst kan geven en niet eerst 6-8 weken wachten, dan 3 weken op mri wachten en dan nog min. 8 weken op wachtlijst voor operatie. Dan ben ik straks 5 maanden verder voor ik geopereerd kan worden en dan nog het hele herstel erachteraan…
Heb wel een second opinion aangevraagd om een tweede mening van een andere orthopeed te horen, maar daar kan ik pas over 2,5 weken terecht. Vandaar dat ik zelf al info aan het verzamelen ben.
Bij ons moet je nu nog wel bellen vanwege corona. Alles is op afspraak en ze willen geen mensen zomaar aan de balie.
Verschilt per huisartsenpraktijk! Even bellen voor de zekerheid
Ja lijkt wel op eczeem, en het lijkt ook in de elleboogsplooi te zitten. Dat is een typische plek voor eczeem.
Ik ken niet alle normaalwaarden uit mijn hoofd maar volgensmij ff zo snel bekeken alles binnen de normale range. Het zijn je eigen gegevens dus denk dat delen mag.
Oké heel erg bedankt en fijn om te weten!
Alleen je ferritine =ijzer is aan de laag-normale kant maar je maakt nog voldoende rode bloedcellen aan. Rest lijkt in orde. Volgt er geen consult met je eigen arts?
Ik bedacht me dat ik helemaal niks heb afgesproken daarover dus ik heb geen idee, ik zal straks voor de zekerheid nog even bellen.
Ik vind het zo lief dat er hier altijd gelijk mensen met verstand van zaken op zulke dingen reageren. Hartjes voor jullie
Ik ben vanmiddag gestruikeld en heb mezelf opgevangen tegen een muur. Daarbij kwam mijn duim in een vervelende positie en hoorde ik een krak richting mijn pols. Nu heb ik een soort zeurende pijn in het midden van mij pols, die verergerd zodra ik mijn duim beweeg of een wringende beweging maak. Ook blijft er iets kraken/klikken bij elke beweging. Is het overdreven om hier morgen de huisarts voor te bellen? Of wellicht een kwestie van een paar dagen rust gunnen?