Het grote medische vragen-topic #2

Wel in omgeving Alkmaar/Amsterdam toevallig? Ik ben ook verpleegkundige, werk nog wel met patiënten maar mijn ziekenhuis is momenteel corona-vrij.

1 like

Haha, nou, injecteren is in principe niet zo heel moeilijk, wij leren het patiënten ook wel zelf aan. Maar het maakt wel een beetje verschil wat je injecteert en of het subcutaan (onder de huid) of intramusculair (in de spier) moet. Dat laatste is wel lastiger om bij jezelf te doen. En of je het durft natuurlijk, sommige mensen gruwelen al van het idee alleen.

Als het subcutaan is, kan ik wel even kijken of ik ons ‘protocolletje’ naar je toe kan sturen, daarin staan instructies en tips. Samen met Youtube moet het dan in principe wel lukken.

1 like

Intramusculair mag in bil, bovenbeen en bovenarm inderdaad. Bil is wel het prettigst. Maar goed, dat kun je natuurlijk nooit bij jezelf doen :joy: Bovenbeen zou bij jezelf in theorie wel moeten kunnen lukken. Intramusculair injecteren leren wij nooit aan aan mensen, ik vind dat ook iets ingewikkelder dan subcutaan, dus om daarvoor alleen af te gaan op een Youtube-filmpje vind ik wel een beetje tricky. Ik zou dan de eerste keer zeker er iemand bij willen hebben die er verstand van heeft, voor wat tips en tricks enzo.

Sinds gisteren heb ik vollaan veel pijn tijdens het plassen en sinds vandaag moet ik ook echt 20x achter elkaar plassen terwijl er 1 druppel uitkomt. De kans dat dit blaasontsteking is is natuurlijk 99,9%. Heb het dus nog nooit gehad en ik zei altijd zo leuk ‘ohja krijg ik nooit blablabla’. Maar nu dus waarschijnlijk wel en het doet pijn. Het is vooral wanneer ik heb geplast en ik ‘ontspan’ zegmaar alles, dat alles echt steekt en brandt. Is er iets wat ik nu ertegen kan doen of wordt het vannacht lekker spoken en hopen dat ik morgenochtend de dokter kan bereiken?

2 likes

Drinken drinken drinken, probeer het zoveel mogelijk uit te spoelen.
Bij mij helpt zuur sinaasappelsap drinken ook goed, het schijnt dat dat zuur de bacteriën kapot maakt. Of dat echt waar is weet ik niet, maar voor m’n gevoel helpt het wel

1 like

Veel water drinken! Op dit tijdstip ook nog.

@Broodrooster @Denver Oké ik ga over een uurtje naar bed denk ik en probeer nog even een liter water weg te drinken. Heb helaas geen jus in huis, maar vanmiddag wel ruim een halve liter jus gedronken, dus dat voelt al wel fijn

Je hebt het nu vast niet in huis. Maar cranberrysap werkt erg goed. Super vies maar het werkt. Ik haal meestal dit merk.

Waarom vind iedereen dat toch zo vies?? Ik bestel dat wel eens gewoon op het terras

8 likes

Auw.
Zoals gezegd: drinken!
Even doorbijten: de pijnlijke plasjes minder waarschijnlijk na een dag al. Hopelijk krijg je het zelf opgelost met veel drinken en plassen.

Drinken mensen dit serieus vrijwillig? Rillingen over mijn rug. Wist niet eens dat het te krijgen was op het terras :joy:

Huh dat is gewoon lekker?

3 likes

Nee

Dank allemaal! Update: ik heb nog niet naar de dokter gebeld. Ik werd vanmorgen wakker en de pijn was opeens weg/ veel minder. Ik moest ook heel erg haasten naar werk en dus niet meer gebeld. Ik zit letterlijk nu op de wc, en geen pijn. Wat moet ik nu?

Iemand?

Ik zou de huisarts bellen. Misschien kan hij je geruststellen, misschien is het toch verder onderzoek waard en dan moet je dat ook niet te lang vooruitschuiven.

1 like

ik zou toch wel even bellen naar de huisarts. Ik heb wel 100 blaasontstekingen gehad (overdreven) en soms dacht ik ook dat het weg was maar kwam het toch weer terug. Ik had ook een keer geen symptomen als in pijn maar toen plaste ik wel opeens superveel bloed

Okay thanks @Mhysa @Vloeistof Ik moet dus ook ongesteld worden, en heb vorige maand ook soort van pijn gehad voordat ik ongesteld moest worden. Toen was het opeens weer weg, maar wat ik gisteren had was wel echt next level.

UPDATE: moest weer plassen en doet weer beetje pijn. Ga nu bellen

Net bij de dokter geweest. Ze hebben het direct voor me kunnen testen en ze hebben iets gevonden. Straks kuurtje ophalen. Is gelukkig maar eenmalig. Toch wel fijn dat ik alsnog heb gebeld, haha.

3 likes

Goed dat je gebeld hebt, als het zo half / half aanwezig is kan het heel sneaky overslaan op je nieren. Daar ben ik zelfs eens mee op de eerste hulp beland :sweat: hopelijk gaat het snel beter!