Het grote medische vragen-topic #2

Bultjes vind ik altijd eng.
Het kan een vetknobbel zijn, een cyste of iets totaal anders. Ik zou het door je huisarts laten controleren.

1 like

Is het niet gewoon een talgbultje? Mijn vriend heeft altijd van die talgbultjes achter zijn oren. De ene wat groter dan de ander.

1 like

Iemand die hier ervaring mee heeft.
Slik een lichtere pil ivm hoofdpijn. Ik mocht van de huisarts doorslikken. Nu heb ik vanaf de stopweek (die ik dus niet heb gehad ) al een doorbraak bloeding. Nu al 9 dagen lang :expressionless:.
Net de huidarts gebeld en de assistente zegt dat ik nu even wel stopweken moet gaan houden. Is dit een kwestie van wennen ? En is er wel een kans dat mijn lichaam hier aan went en ik op den duur wel eens kan doorslikken
(Doorslikken doe ik om migraine te voorkomen).

Of is de pil gewoon te licht :expressionless:?

Zonder pil heb ik inderdaad geen migraine. Maar wil graag beschermd zijn tegen een zwangerschap :rofl::face_with_hand_over_mouth:

Ik kan je niet helpen met een medische term hiervoor maar toen ik me zo voelde heb ik het aan de dokter uitgelegd als ‘ik voel me fysiek nerveus van binnenin’. Ze begreep me gelukkig wel maar kon er ook niet zoveel mee behalve een aantal tests. Is echt een rotgevoel.

1 like

Bij mij bleken mijn darmen niet helemaal lekker te werken, ze vermoedden de ziekte van Crohn. Goed idee om je te laten testen, je weet het nooit. Zo lastig als er gewoon geen goede woorden zijn om je symptomen te omschrijven.

1 like

Wat vervelend! Ik slik cetirizine of desloratadine zodra ik merk dat ik geprikt ben. Als ik dat niet op tijd doe, wordt de bult idd supergroot. Je kunt naar de huisarts voor zwaardere antihistaminica. Ik heb ook clemastine in huis voor ergere reacties. Toen ik een grote bult in een pees had door zo’n rotmug kreeg ik dexchloorfeniramine, maar dat schijnt echt zwaarder geschut te zijn.

Dank voor de tips! Cetirizine had ik wel gebruikt, maar ik denk dat het toen al te laat was. Was er ook niet op voorbereid omdat ik dit nog nooit eerder heb gehad. Een van de bulten zat in m’n knieholte en vooral van die werd ik best naar. Snap dus helemaal dat jij ook zwaarder geschut inzet. Heel vervelend om zoiets regelmatig te hebben.
Gebruik je ook nog iets van anti-mug als je naar buiten gaat? Ik heb er wel naar gekeken maar vind het zoveel gedoe om na zonnebrand ook dat nog te gaan smeren (bedrijven lezen jullie mee? Stop beide in een fles)
Gelukkig zijn de bulten inmiddels weg. Ik heb je tips wel opgeslagen voor een eventuele volgende keer

Edit: wat trouwens ook mega irritant was, was dat ze vooral geprikt hadden in m’n tattoo’s. Kon dus ook niet lekker alles kapot krabben

Weet iemand dit toevallig: Mag je bij een CT-scan wel een sport BH zonder ijzer aan?

Ja mag!

1 like

Ik heb een blaar van 1,5cm bij 2cm op mijn vinger doordat ik gister alle tegels van de muur heb geslagen. Zal ik 'm openprikken of laten zitten? Gister viel het nog mee qua vocht, maar vanmorgen is hij volgelopen. Ben altijd zo bang dat het gaat zweren en dat ik er langer last van heb dan dat ik wil haha.

Hij zit ook precies waar je de pen op rust als je schrijft. :expressionless:

Laten zitten! Het wondvocht gaat helpen met snellere genezing en zolang je m dicht laat heb je minder pijn en veel minder kans op infectie.

2 likes

Ik weet niet wat dit zou kunnen zijn, maar lijkt me een hele goede vraag aan een huisarts (en niet overdreven!) want:
-twee keer geen bloeding tijdens stopweek, dus niet toevallig eenmalig
-je hebt zelf nagedacht (zwangerschapstest)
-je hebt er andere klachten bij die je zelf niet kunt verklaren

1 like

Mag ik vragen hoelang je de pil slikte voordat dat gebeurde? Mijn menstruatie is de laatste maanden ook steeds korter en lichter. Ik zit nu hoogstens op 3/4 dagen met niet veel bloedverlies waar ik eerder altijd wel op 5 dagen sowieso zat.

Ik word soms (1x in 2-3 weken ofzo) 's nachts heel benauwd wakker. Beetje vervelend gevoel, maar gaat met diep in- en uitademen vaak binnen een paar minuten wel over. Mijn hartslag verhoogt wat en gisternacht moest ik er ook bij hoesten. Toen was het ook binnen vijf minuten weer over en kon ik weer slapen.
Twee maanden geleden was het heel heftig: benauwd, duizelig, druk op borst, mega hoge hartslag, zweten, tintelingen. Dacht echt dat ik dood ging en heb toen zelfs een ambulance laten komen. Voel ik me nog steeds bezwaard over, want na onderzoek concludeerden zij hyperventilatie / paniekaanval.
Nu vraag ik me af of het zin heeft om hiermee naar de huisarts te gaan. Als ik zoek op hyperventilatie, lees ik dat dit bijna altijd gepaard gaat met stress. Ik ervaar helemaal geen stress, dus dit zou alleen onbewust zijn. Overdag heb ik er ook geen last van.
De ambulanceverpleegkundige heeft me twee maanden geleden helemaal onderzocht, zelfs een hartfilmpje, en daar kwam niks uit.
Zou de huisarts hier verder iets mee kunnen?

Ik kan natuurlijk altijd even bellen, maar hing net alweer zo lang in de wacht (voor iets anders), dat ik het eerst hier even probeer :blush:

Geen medisch advies! Wel herkenning vanuit mn eigen ervaring. Ik heb dit ook gehad (en soms nog) en heb er ook een keer een ambulance voor gebeld omdat ik oprecht dacht dat ik doodging. Ik had verder niet veel stress, maar merkte na een tijdje dat ik onbewust bang was dat het nog eens zou gebeuren, wat het juist weer triggerde. Daardoor bleef ik echt een beetje in zo’n cirkeltje hangen… ik ben later een aantal keren bij een psycholoog geweest waar ik bijv oefeningen deed om kortademig te worden, zoals ademen door een rietje, om dat gevoel op te roepen en daar minder bang voor te worden. Dat heeft mij wel geholpen :slight_smile:

Klinkt vervelend!

Benauwdheidsklachten worden vaak afgedaan als hyperventilatie. Dat is het ook met regelmaat, maar ook regelmatig astma dat niet herkend wordt. Ben je ook allergisch voor huisstofmijt/gras- of boompollen? Ik vind het nachtelijke aspect niet helemaal bij hyperventilatie passen, om eerlijk te zijn. Bij astma worden mensen soms wel benauwd wakker.
Als je dit goed zou willen uitzoeken, is de eerste stap longfunctie metingen via een huisarts. Als je dan reageert op luchtwegverwijders, is dat de diagnose. Een groot deel moet toch naar de longarts en voor een provocatietest. Dat toont vervolgens aan of je sneller reageert op een prikkelende stof, zoals bij astma gebeurt. Huisartsen zijn niet snel geneigd mensen hiervoor door te verwijzen. Toch vind ik dat hyperventilatie of een heeel typisch verhaal moet zijn, of de rest van de oorzaken uitgesloten moet zijn. Allebei is in dit geval nog niet bereikt. Het is zonde om lange sessies met een psycholoog te betalen zonder effect terwijl je met een pufje beter af zou zijn.

3 likes

Bedankt voor je reactie, en @Denver ook!
Denk dat ik dan toch maar eens een afspraak ga maken om het te bespreken.

1 like

Ik denk dat een bezoekje aan de huisarts inderdaad wel slim is. Herken wat jij beschrijft en mijn huisarts gooide het ook altijd maar op hyperventilatie en stress. Ben toen bij de vervanger geweest van mijn huisarts en die liet mij wel een longfunctie test doen en daar kwam inderdaad astma uit. Hoeft natuurlijk niet zo te zijn voor jou, maar wie weet wat eruit komt :slight_smile:

2 likes

Wil hier even op inhaken. “Benauwdheidsklachten worden vaak afgedaan als hyperventilatie”. Dat is in de pre hospitale zorg (ambulance dienst) wel op basis van wat we constateren en meten. Mensen die met benauwdheidsklachten 112 bellen zijn acuut benauwd. Wanneer je dan een zuurstofsaturatie van 100% meet met een hoge ademhalings frequentie en een lage CO2 zonder lichamelijke oorzaak dan maken wij daar inderdaad een HVS van zoals bij @Fredje is gebeurd. Toen ik haar verhaal las dacht ik ook meteen aan HVS zonder nog verder gelezen te hebben. Bel je geen 112 maar ga je met deze klachten naar de huisarts en heb je tijdens de afspraak er geen last van, dan is het moeilijk te beoordelen en kun je andere dingen niet uitsluiten omdat je het op dat moment niet hebt. Daar zit wel een verschil in. Als mensen bij ons (ambulance dus) benauwd zijn obv astma/bronchitis of een ander luchtweg probleem dan constateren wij dat ook en worden ze zo nodig meegenomen naar het ziekenhuis.

2 likes