Het grote medische vragen-topic #2

Ik denk dat je je schaambeen en de spieren van je bekkenbodem voelt. Misschien dat dit plaatje het duidelijker maakt, dat witte rechts in beeld is het schaambeen, daaraan hechten zich een aantal spieren van de bekkenbodem, daar ligt de plasbuis in, maar die voel je volgens mij niet als aparte structuur.

Op jouw plaatje lijkt het alsof je vagina een soort brede gang is waar de wind zo naar binnen kan waaien en het schaambeen kilometers verderop ligt, dat is niet echt zo.

6 likes

Geen dokter, medische achtergrond of iets in die richting.

Ik wilde alleen zeggen dat ik precies hetzelfde heb! Alleen ben ik er nooit vanuit gegaan dat het mogelijk niet ‘normaal’ zou zijn, omdat ik het al heb zolang ik me kan herinneren.
Mijn vriend merkt het ook in bepaalde posities tijdens de seks en ik voel dan ook dat hij er een soort van tegenaan komt.
Als ik dan mijn heupen naar voren duw dan gaat dat harde weg/zo goed als weg. Dan heb ik ook minder het gevoel een bochtje om te moeten.
Datzelfde gebeurd ook als ik bijvoorbeeld op mijn rug lig en mijn benen naar me toe trek.

Ben benieuwd of jij hetzelfde ervaart (als je het wilt delen uiteraard).

Goede uitleg van @Merel ik heb ook het gevoel dat het met o.a. het schaambeen te maken heeft. Zeker omdat het hard voelt. Net zoals bijvoorbeeld je knie hard is.

1 like

Weg.

2 likes

Dank voor jullie reacties!!

@Merel ja, op dat plaatje is het echt een open buis haha, maar daar kon ik goed mijn situatie in tekenen. Ik weet dat het inderdaad allemaal wat dichter op elkaar zit. Dit is ook hoe de gynaecoloog het ongeveer uitlegde. Dus dan is het normaal dat er echt iets naar binnen drukt op dat punt, wat veel harder is dan de rest van de vaginawand?

@FrozenFlame fijn om te horen dat je het herkent en als normaal ervaart! Ik eigenlijk ook, het is bij mij ook altijd al zo geweest. Alleen heb ik ook al mijn hele leven pijnklachten en ben ik dat aan het proberen oplossen. We hebben met medicatie het hele gebied uitwendig rustig gekregen. Alleen inwendig nog niet. En de pijn zit echt alleen op die bobbel. De rest van de vaginawand is pijnvrij. Daarom begon ik me af te vragen of er dan niet iets met die bobbel was…

Wat je beschrijft met je heupen naar voren duwen (als je op je rug ligt naar boven?) herken ik niet, maar ga ik wel even uitproberen. Als ik mijn benen naar me toe trek dan maak je van het geheel (onderrug, billen, bovenbenen) volgens mij een halve cirkel en je vagina wijst dan naar boven en gaat het op in die vorm. Ik geloof dat het dan inderdaad ook niet meer ‘uitsteekt’. Ga ik ook even onderzoeken! :slight_smile:

@Hippe_kikker toch ook spanning… Er zit bij mij een veel te hoge basisspanning in mijn onderbuik en bekkenbodem. Maar vanwege de pijn kunnen we de spanning niet meten, omdat dat alleen inwendig kan… Maar die spanning zal dan waarschijnlijk ook meespelen met dat die bult/bocht pijnlijk is. Ik werk nu aan de spanning en het emotionele stuk. Seksuoloog heeft me niet geholpen (ik heb er 2 in het ziekenhuis gehad en vond dat ronduit vernederend: alsof ik een frigide kleuter was). Ik doe nu zelf veel ontspanningsoefeningen, heb een psycholoog en ga op zoek naar een nieuwe bekkenfysio. Wat rot dat jij ook klachten hebt. Het kan zo ontzettend veel impact op je leven hebben, relaties en kinderwens. Ben je nog op zoek naar een oplossing of heb je geaccepteerd dat het nu zo is?

Ik heb dat ook

1 like

Wat vervelend om te horen dat je pijnklachten hebt. Kan me voorstellen dat je dan inderdaad gaat twijfelen aan het normaal zijn ervan. Zeker als de rest van de vaginawand pijnvrij is.

Met mijn heupen naar voren bedoel ik inderdaad wat jij zegt. Dus als je op je rug ligt je heupen naar boven.
En inderdaad met je benen naar je toe trekken maak ik ook een halve cirkel en wijst mijn vagina naar boven.

Overigens weet ik niet of jij die pijnklachten constant hebt, maar ik merk wel (sorry voor de mogelijke tmi) dat als mijn vriend te snel wilt tijdens de penetratie en hij tegen die bult komt dat, dat echt pijnlijk is. En bepaalde posities zijn voor mij ook echt niet prettig vanwege die bult en (ik denk) de stand van mijn heupen daarbij. Reverse cowgirl bijvoorbeeld.

Hiermee wil ik trouwens niet jouw pijn vergelijken met die van mij, maar ik hoop dat je zo wat verder kan komen met het onderzoeken waar jouw pijn vandaan komt.

1 like

Mijn ogen gaan heel erg snel achteruit in sterke. Betekent dit, dat ik blind kan worden? Of werkt dat niet op die manier. Durf het niet echt aan de opticien te vragen. Veel te bang dat het een super domme vraag is en Google geeft geen antwoord.

Superlief dat je uitlegt hoe het bij jou werkt en voelt! Dat helpt me inzicht te krijgen in wat normaal is en wat niet. En inmiddels is voor mij niks meer tmi!

Mijn pijn is drukpijn: pijn bij aanraking, iets naar binnen brengen en dus bv ook fietsen en als ik een minder soepele broek optrek. En als ik jou zo hoor, kan die plek sowieso wat gevoeliger zijn. Dus dan is het ook weer niet gek dat de pijn die ik nog heb juist daar zit.

En er is echt al veel verbeterd en ook mentaal heb ik het gevoel dat ik op de goede weg zit, maar ik barstte net bij die vriendin in huilen uit. De paniek dat het misschien toch nóg ingewikkelder zou zijn en er medisch nog iets aan de hand zou zijn en ik weer terug zou moeten naar het ziekenhuis, vloog me even aan.

En wat is het dan fantastisch dat er een forum is waar ik schaamteloos een plaatje van een vagina kan posten en dat er dan direct allemaal lieve meiden zijn die uitleg komen geven en ervaringen delen. Echt dankjewel allemaal, het is zoveel waard dat ik die angst nu weer los kan laten. :heart:

1 like

Ik voel heel heel heel diep in mijn oksel en ronde bult. Ik moet echt in een hele rare houding zitten om het soms te kunnen voelen. Kwam er net achter en ben nu kotsmisselijk van angst.

weg.

1 like

Is het een harde bult die je niet kunt verschuiven? Of een zachtere bult? Iig veel sterkte!

Ik kan hem niet meer vinden. Heb hem vannacht twee keer gevonden en de ene keer kon ik hem verschuiven, de andere keer niet. Heb natuurlijk ook alles al af gezocht op internet :roll_eyes: Zit nu met een mega pijnlijke oksel van het voelen iniedergeval. Was overigens niet echt hard hard. Ook kon ik het niet voelen met mijn arm omhoog, moet echt heel diep wroeten wil ik het met geluk tegen komen. Echter lijkt het dan steeds een andere plek. Ben ook war grieperig en het zit er volgensmij nog niet zo lang.

Is het niet gewoon een gezwollen lymfeklier? Dat is normaal als je grieperig bent

5 likes

Een iets zachter bultje kan ook een vetbultje of een opgezette lymfeklier zijn omdat je grieperig bent. Maar als je het niet vertrouwd altijd naar de huisarts gaan!

2 likes

Naar de huisarts gaan vind ik altijd lastig, sta daar “bekend” als hypochonder en ben dit jaar zeker al 4 keer geweest voor iets. Vind het altijd lastig om dan te bellen en zeggen “Ik voelde gister iets onder mijn oksel maar nu kan ik het niet vinden”

Snap ik heel goed! Zo voel ik dat zelf ook altijd. Alsof ze denken heb je haar weer te zeuren. Maar aan de andere kant. De huisarts is verplicht om je serieus te nemen en zou iedere nieuwe afspraak serieus moeten nemen zonder oordelen van de vorige afspraken. Helaas gebeurd dat niet altijd… ben benieuwd of je het bultje nog vind als je je weer wat beter voelt. Dan was het waarschijnlijk gewoon de lymfeklier. (Maargoed ik ben geen dokter natuurlijk)

1 like

Ik had een tijdje geleden hetzelfde, bultje zat er al maanden. Ook zelf geprobeerd open te maken maar dat deed teveel pijn en lukte dus niet. De huisarts heeft het toen meteen uitgedrukt, en ook met een naaldje een beetje open gemaakt (naaldje voelde ik niks van maar het drukken deed wel even veel pijn).

Het is niet leuk maar je bent blij als je bent geweest. Bij mij was het een ingegroeid haartje (heeel diep) met heel veel vuiligheid erbij.

1 like

Ja, bij mij is die plek ook gevoeliger inderdaad!
Alleen heb ik er geen last van met fietsen etc.
Het is wel om die reden dat ik bijvoorbeeld geen tampon gebruik en al niet eens nadenk over zo’n cup.

Wat fijn dat er al wel veel verbeterd is en dat je zo je gevoel kan tonen bij een vriendin! Hopelijk zit er snel nog wat meer verbetering in voor je.

Maar inderdaad, dat vind ik ook zo fijn aan dit forum! Er is (bijna) wel altijd iemand met of kennis van zaken of een soortgelijke ervaring! :heart:

1 like

Bult in je oksel gaat je HA je niet raar voor aankijken hoor! Dat kun je ook gewoon voelen en mss is het over een paar dagen weg, maar misschien ook niet. Gewoon een afspraak maken :)!
Heb het zelf ook gehad, bleek een ontstoken kliertje/haarvaatje te zijn. Ze hebben ‘t weggesneden toen in het ziekenhuis. Komt kennelijk wel vaker voor bij vrouwen en ‘kan geen kwaad’ en kans is ook groter als je overgewicht hebt of rookt bijv. Dat werd mij toen iig verteld! Want de arts keek me vuil aan omdat ik te dik ben en dat mijn risicofactor was :woman_shrugging:

1 like

Oh trouwens @Amarens ik heb heel lang flink last gehad van vaginisme, als je even je ei kwijt wil, weet me te vinden!

1 like