Het grote medische vragen-topic #2

Dan ga ik nog het andere ziekenhuis proberen.
Nu heb ik een particuliere dermatoloog geïnformeerd. Daar heb ik eerder goede ervaringen mee. Maar hiermee dus niet.
Snap echt niet waarom ik dan 50km moet rijden.

Maar goed, wacht nu nog wel een paar maanden tot de corona weer rustig is (en anders volgende winter haha)
Zomer is bij mij altijd rustig maar het is weer feest op mijn huid.

1 like

Hoop dat je snel toch terecht kunt voor de prikken. Ze hebben mij zo geholpen, moet voor jou ook kunnen :blush:

Mag ook wel na 15 jaar!

1 like

Mij hemel, hoe houdt je het vol… ik heb er in totaal 7/8 maanden last van gehad en werd echt gek.
Kan het me zo goed herinneren, die jeuk en opgezwollen gezicht.

Ik heb het voornamelijk op mijn romp en soms mijn gezicht. Het is te doen met genoeg cetirizine
Ben er eigenlijk wel aan gewend tegenwoordig.
Maar heb het amc en VU vanbinnen gezien. En xolair was dus nog niet zo bekend blijkbaar

1 like

Hier ook niet echt bekend, had toevallig een Dermatoloog die er via een arts in het EMC over had gehoord. Maar ik was de tweede geloof ik waarbij ze het gingen doen.

Xolair is veelgebruikt bij astma, ik denk dat elk perifeer ziekenhuis dat wel kan toedienen eigenlijk.

1 like

Ja klopt, een bestaand medicijn waar uit blijkt dat het ook bij urticaria helpt.
Maar dermatologen hebben nog niet voldoende ervaring blijkbaar.

Misschien een paar keer in een UMC en als je het blijft gebruiken over naar kleiner ziekenhuis? Is inmiddels vrij veel gebruikt bij astma zoals @Merel zegt.

Ja is ook een goeie
Na deze corona storm ga ik eens rondbellen naar de mogelijkheden!

Misschien niet helemaal het goeie topic, maar ik had een tijdje terug last van mijn buik. Hiervoor kreeg ik uiteindelijk zakjes met een laxeermiddel van mijn huisarts, en het ging ook over. Maar nu heb ik weer een paar dagen af en toe ontzettende krampen. Echt niet normaal veel pijn voor een beetje gas, echt zweten en puffen en moet ook gaan echt liggen (ik denk dat het gas is en geen verstopping want ik heb gewoon elke dag ontlasting).
Heeft iemand hier misschien tips & tricks voor? Ik lees van alles zoals geen tarwe, zuivel, of appelazijn en suppelementen, maar zoveel verschillende dingen dat ik niet zou weten waar ik moet beginnen.

Vervelend! Ik herken je klachten (ik heb PDS, weet niet of de huisarts het daar over heeft gehad?). Ik zou om te beginnen nog een keer naar de huisarts gaan. Als het bijv. PDS is, dan zou je met FODMAP kunnen beginnen. Daarmee kan je er achter komen waar je niet zo goed op reageert.

Ik weet ook niet of het het goede topic is, maar ik kom heel moeilijk in slaap. Zodra ik m’n ogen dicht doe, begin ik te ‘dromen’ en dat kost super veel energie. Het is niet echt dromen, want ik ben wel echt wakker. Ik stuur die dromen zelf en het is ook altijd in dezelfde ‘wereld’ die ik heb ‘gebouwd’, maar toch kan ik er niet mee stoppen en nergens aan denken. Daardoor duurt het vaak wel 1,5-2 uur voordat ik in slaap val. Iemand enig idee hoe ik dit kan oplossen?

2 likes

Hahaha ik heb dat ook die dromen, maar je moet je daar gewoon aan overgeven! Nu blijf je er over denken en je eigen dromen creeëren. Ik had er in het begin ook last van

1 like

Kan je dit niet zelf injecteren? Dat doe ik ook bij iets soortgelijks

Dankjewel voor je antwoord! De huisarts heeft het daar niet over gehad! Hij dacht toen aan een blindedarmontsteking, maar dat was het niet. En de pijn is steeds ook heel heftig en na misschien 10 minuten is het ook wel voorbij (totdat het weer opkomt). Ik ga maar weer eens een afspraak maken als het niet weggaat.

is het hoog of laag in de buik? Zou eventueel ook koliek aanvallen kunnen zijn?

Ik snap heel goed wat je bedoelt met die ‘dromen’. Ik heb dit ook wanneer ik niet moe genoeg ben, alsof mijn fantasie overuren gaat draaien. Ik dacht eerst dat het een soort piekeren is, maar het zijn soms ook hele positieve gedachten/dromen. Mijn enige oplossing is naar bed gaan wanneer ik echt moe ben, want dan is er geen ruimte om te ‘dromen’. Niet per se de allerbeste oplossing haha.

1 like

@Juuldie, ja, het schijnt goed te kunnen werken of helemaal verdwijnen. Het is bij @colalight gelukt. 100% zekerheid heb je niet.
In mijn periode bij een UMC heb ik zelfs ciclosporine gekregen, eigenlijk troep. Men gebruikt dat bij transplantaties ivm afstotingsverschijnselen. Het legt je immuunsysteem wat plat. Maar had zoveel bijwerkingen!
Jammer dat ze xolair (omalizumab) toen nog niet als medicijn voor urticaria kenden.

Ik wacht de coronaperiode nog even af maar dan ga ik er voor!

Info: https://www.urticaria.nl/behandeling/hoe-ziet-het-behandelproces-eruit/

@Pax, ik heb echt geen idee?!

2 likes

Succes! Want het soms echt horror.

Kleine tips van mij, van la roche posay hebben ze een Lipikar stick. Stop je zo in je tas en dat helpt wel wat tegen de jeuk en goed vettend.

Verder werkt bij mij warmte erop beter dan koelen :wink:

En hoeveel cetirizine gebruik jij?
Ik mag er 3 op een dag. Minder dan twee is mijn minimum.

Ah dat klinkt hoopvol haha
Maar anders zou desnoods de huisarts het ook over kunnen nemen van het ziekenhuis lijkt mij toch?