Het grote medische vragen-topic #3

Heeft iemand ervaring met een uitwendige schimmelinfectie? Vooral jeukende schaamlippen. Ik heb standaard schimmelzalf, miconazol ofzo. Na hoeveel dagen daarmee smeren zou het weg moeten zijn?

Heb je het low fodmap dieet al eens geprobeerd? Ik kad op het gegeven moment het idee dat ik niets meer zonder klachten kon eten, had geen idee waar het allemaal door kwam. En nu weet ik dat wel :stuck_out_tongue_winking_eye:

Voorbeeld: kan niet tegen lactose dus ging soja yoghurt eten. Maar daar kon ik ook niet tegen.
Brood ging niet altijd lekker, probeerde ik spelt. Maar daar zat lupine in, ik weet inmiddels dat ik wel tegen spelt kan maar niet tegen lupine. En inuline en lupine zit ook in heel veel glutenvrije producten.

1 like

Nee, ga me er eens in verdiepenā€¦ thanks!

3 likes

Ja dit is een goeie tip @Espoir. Ik heb dit een aantal jaren geleden gedaan, onder begeleiding van een diƫtist, want het is ff wat gedoe met groepen uitsluiten etc. En ik ben er toen achter gekomen dat suikervervangers de grootste boosdoener zijn bij mij. Die kreeg ik stiekem best vaak binnen met af en toe een smintje, of kauwgum, of snoep met minder suiker etc.

Er is ook een Fodmap-topic!

2 likes

Omg had mijn verhaal kunnen zijn. Twee weken terug ook een afspraak bij de KNO arts duurde 4 minuten denk ik. Binnen een minuut zat er 1 of andere camera in mn neus. Heb blijkbaar een scheef neusschot maar operatie helpt niet tegen hoofdpijn ofzo. Stond daarna alweer buiten ik dacht voor een rontgen foto maar is het blijkbaar ct scan over een maand. Zo random ervaring

2 likes

Ik heb twee a drie maanden geleden eczeem (en schimmel?) op mijn hand gehad en naja veel wonden dit dat dus heb nu een best wel grote litteken op mijn hand. Trekt zoiets nog een beetje weg? :pensive: Het lijkt nu meer alsof ik een brandwond heb gehad ofzo.

Foto hand

1 like

goed vit c en a binnenkrijgen (pompoen, wortel, citrusfruit) en littekencrĆØme smeren zou ik vanuit mijn niet professionele oogpunt aanraden.

3 likes

Ik zou beginnen om het een poosje goed ingevet houden met cetomacrogol-vaseline.
En er verder heel lief voor zijn, dus niet met blote handen afwassen en niet te heet water gebruiken, niet in de felle zon en geen geparfumeerde zeep etc.

Als het lang aanhoudt zou ik het aan de ha laten zien.

2 likes

Ik heb dit ook heel erg. Maar de laatste tijd minder en ik heb het idee dat dit komt doordat ik meer ben gaan bewegen op een dag, dus wandelen. Misschien doe je dit al dus dan heb je er niks aan. Maar ik had zelf een rooskleuriger beeld van hoeveel ik bewoog vergeleken met hoeveel het echt was (ik sportte wel af en toe maar er waren ook dagen dat ik bijna alleen maar zat).

2 likes

Week later, maar ik heb er goede ervaring mee!
Had ook al maanden last van galbulten en alles eromheen, het enige wat uiteindelijk hielp waren die injecties. Die heb ik geloof ik ook 4 maanden moeten gebruiken in totaal. Weet even niet meer hoe snel het werkte na eerste gebruik maar was er zooooo blij mee, echt al van alles geprobeerd en die was het enige wat hielp

Andere vraag; ik heb nog steeds last van jeukende rode dikke ogen. Af en toe minder geweest, op vakantie bijna helemaal weg en nu weer helemaal terug. Zit er echt aan te denken om morgen de HAP te bellen als het niet minder wordt vannacht, ik wil echt mā€™n ogen eruit krabben, kan er niet meer tegen. Weet iemand of de HAP Dexamethasob oogdruppels voorschrijft of andere soort prednison druppels?
Mā€™n eigen huisarts zit altijd vol.

De reden mijn eigen huisarts zit altijd vol is niet een goeie om dan maar de HAP te bellen. Want die zit ook altijd vol. Maar als je klachten dusdanig erg zijn zou je natuurlijk altijd kunnen bellen. Mijn ervaring is dat ze moeilijk doen met dingen voorschrijven, wat eventueel ook door je eigen huisarts voorgeschreven kan worden. En terecht. Sterkte met je klachten!

2 likes

Ah dat is hoopgevend! Misschien toch even geduld hebben voor de volgende injecties dan (zit nu op bijna drie maanden). Enige wat verder bij mij helpt is prednison maar dat kun je niet eindeloos gebruiken natuurlijk (al drie kuren gehad dit jaar en vond de bijwerkingen op zeker moment best pittig en heb nog steeds zoā€™n bult in mā€™n nek :ā€). Dank voor je reactie nog!

1 like

Dat is ook absoluut geen reden voor mij om de HAP te bellen, weet dat zij het ook enorm druk hebben. Meer dat als ik maandag de dokter bel, ik waarschijnlijk woensdag pas geholpen kan worden en dat ik het niet trek om morgen hier ook nog mee te lopen. Werk zelf in de zorg, weet van de ellende helaas.
Thuisarts gaf aan toch te bellen, dat dus ook gedaan, online fotoā€™s gestuurd en krijg zalf voorgeschreven door hun, gelukkig!

2 likes

Oh zo herkenbaar! Prednison was echt mā€™n lifesaver, wilden ze eigenlijk niet voorschrijven en dat begrijp ik maar dat was bij mij ook het enige wat hielp.
Hou vol met de prikken! :muscle:t3:

3 likes

Wat voor matras heb je, en wanneer heb je die voor het laatst vervangen?

Wat een bijzonder advies al ben ik natuurlijk geen doktersassistent. Je kunt naar de fysio zonder doorverwijzing, toch? En meestal is een aantal behandelingen vergoed (even checken voor jezelf) ik zou de fysio toch even bellen voor een afspraak. Sterkte met de pijn!

3 likes

Heel raar advies van de assistente. Je hebt geen doorverwijzing nodig voor de fysio, dus als het in je pakket zit wordt het ook zonder doorverwijzing vergoed. Ik zou lekker een afspraak maken bij een fysio dichtbij. Ik ga heel vaak voor mijn onderrug en geloof me maar dat een fysio daar echt wel iets aan kan doen!

2 likes

Ik sluit me aan bij wat al is gezegd. Zou een fysio bellen, heb je idd geen doorverwijzing voor nodig. Als de fysio er niks mee kan zeggen ze dat echt wel eerlijk na de intake, maar met een paar goede tips, een keer goed los masseren of de juiste oefeningen ben je wellicht al een heel eind geholpen.

4 likes

Ik heb denk ik alle soorten rugpijn wel gehad dus ja dit ken ik ook wel ja. Kan aan je matras liggen maar hoeft niet (ik heb al meer dan 10 jaar hetzelfde matras en heb dit ook wel gehad dat ik soms zoveel rugpijn had dat ik er niet van kon slapenā€¦ dat heb ik nu niet en ik slaap nog steeds op hetzelfde matras).

In mijn geval zit het dan gewoon enorm vast. Het kan dan ook meer pijn gaan doen als je gaat wandelen/bewegen, en dan daarna ineens beter voelen. Bij mij komt het dan altijd wat los. Maar een fysio kan je hier echt enorm bij helpen. De laatste keer deed een fysio bijv. dry needling wat bij mij enoooorm heeft geholpen. Ik merk echt verschil.

Dat van die 1e keer weet ik niet want dat is voor mij al zo lang geleden, maar volgens mij klopt dat niet hoor!

2 likes

Ik vind het niet echt raar advies @ZusjevanJoost @ciselering, dat is namelijk ook wat er op thuisarts staat en dat houden ze toch aan? (Ik heb pijn onder in mijn rug | Thuisarts.nl). Maar als het erger wordt zou ik zeker nog een keer bellen en vragen om advies @Shadina.

3 likes