Het grote medische vragen-topic #3

Ik heb helaas geen inlog daarvoor. Het gaat om 2015-2017 en als ik met mijn DigiD inlog is het profiel leeg. Ik ben gewoon een beetje ongeduldig, maar ook als het drie maanden duurt, is het niet erg.

Ik heb vandaag een ecg en ben op een of andere manier toch zenuwachtig terwijl het eigenlijk niets voorstelt :sweat_smile:.

1 like

Je kan even bellen voor een activatiecode en om te vragen of het wel klopt dat je dossier leeg is! Lijkt me gek dat het leeg zou zijn als je ergens wel gezien bent. Hoewel, misschien is het in het oude systeem geweest en zijn die aantekeningen/brieven niet zichtbaar zoals de aantekeningen die nu geschreven worden.

1 like

Ik loop nu stage bij de dermatoloog en normaal wordt meestal een hormoonzalf gegeven ivm die branderigheid bij evide die jij ook beschrijft. Hormoonzalven heb je ook in verschillende sterktes trouwens dus dan is het kijken naar welke werkt mer zo min mogelijk bijwerkingen. Is ook zeker iets waar de dermatoloog goed bij kan helpen dus ik zou idd gewoon een doorverwijzing vragen :slight_smile:

2 likes

Ik heb mijn pols meer dan een week geleden overbelast bij sporten. En ik kom er niet vanaf. Ik probeer 'm zo min mogelijk te belasten maar ik vergeet het de hele tijd. Kan 'm ook moeilijk de hele dag stil houden. Maar kan ik nog iets doen of moet ik gewoon geduld hebben? (ik ben heel ongeduldig zoals jullie merken).

1 like

Ik heb sinds een weekje ā€œlastā€ van hartkloppingen en het gevoel dat mn hart een paar keer overslaat. Maak me verder niet meteen zorgen, maar vind het het wel een irritant gevoel. Bij het googlen naar wat de oorzaak kan zijn, stond ook: verblijf in de bergen. En nu ben ik wel benieuwd hoezo dan? Bedoelen ze gewoon dat je hart harder gaat slaan om de lagere zuurstofhoeveel op hoogte op te vangen? Of toch iets anders? Ik kom namelijk wel recent terug van een periode in de bergen, maar zit al weer even op 0 hoogtemeters.

4 likes

Resultaat van bloed uitslagen, een biopt of een echo?

1 like

Ik begrijp dat je het graag wil weten, maar ik zou je persoonlijk afraden om zelf nu op zoek te gaan naar de betekenis. Je hebt voor dit soort uitslagen vaak echt een arts nodig om deze te interpreteren en in de juiste context te plaatsen van je nichtjes situatie. Helaas hebben een aantal ziekenhuizen geen beveiliging beveiliging op lab uitslagen staan, waardoor deze inzichtelijk zijn voor de patiƫnt voordat deze de uitslag via de arts heeft ontvangen. Ik vind dat persoonlijk heel kwalijk, aangezien dat om relatief onschuldige uitslagen als een ijzertekort kan gaan, maar bijvoorbeeld ook om kanker diagnoses kan gaan, waarvan je echt niet wil dat iemand die zelf leest voor de arts gesproken te hebben.

4 likes

Mijn ziekenhuis doet ook uitslagen in m’n dossier verwerken voordat ik een consult heb… en ik weet dat, dus ga ik kijken. Eigenlijk is dat heel erg raar van het ziekenhuis.

2 likes

Besef je wel dat je dit vraagt op een openbaar forum waar iedere ā€˜gek’ kan reageren op jouw vraag. Dat lijkt me niet heel wenselijk als het over zoiets belangrijks gaat. Ik zou gewoon even geduld hebben.

2 likes

Ja niet over nagedacht!
We gaan het gewoon afwachten.

Ik heb het even verwijderd. Bedankt voor de reacties in ieder geval!

OkƩ algemene info: de halve wereld heeft cystetjes in de schildklier, dat is heel normaal en niets engs aan. Zijn gewoon holtes met vocht. Bij echo schildklier maak je een score waarop je baseert of je nogmaals een echo moet maken over een bepaalde tijd of een punctie moet doen. Ik zie heel vaak dit soort neven bevindingen (maar dan in een ander orgaan) en heel vaak is het niets maar als je het twee keer met een langere periode hebt gemeten, weet je beter dat het niets ergs is dan bij een momentopname.
Verder zou ik het ziekenhuis morgen even bellen. Als ze je dit zomaar per mail sturen mogen ze ook in begeleiding voorzien :sweat_smile:

5 likes

Ik heb dat ook wel eens en bij mij komt het vrijwel zeker door te veel stress. Vind dat overslaan wel een irritant en ook wel eng gevoel trouwens!
Geen idee wat de bergen er verder voor invloed op zouden kunnen hebben trouwens

Ik zou niet snel mensen met keelpijn adviseren naar de huisarts te gaan, maar na 2 weken zonder verbetering is het nu wel tijd!

1 like

Ze gaat vandaag bellen dus hoop dat daar wat uit komt. Bedank voor d’r info!

1 like

In hoeverre zijn mentale ongesteldheidsklachten normaal? Ik ga bijna elke maand door 1-2 dagen heen waarop ik echt dood wil. Voel me dan echt mega neerslachtig en zie het gewoon niet meer zitten.

Als ik dan een dag later weer opsta is er niets aan de hand. Sterker nog, dan lach ik mezelf en mijn dramatische gedoe vierkant uit. Maar op het moment dat ik daar in zit kan ik het TOTAAL niet relativeren. Ook al weet ik dat het hormonaal is. Ik weet dat veel vrouwen last hebben van pms, maar in hoeverre is het normaal?

5 likes

Klinkt wel als PMDD, een extreme vorm van PMS. PMS komt veel voor, PMDD een stuk minder maar wordt wel serieus genomen. Als je zulke heftige klachten hebt zou ik het zeker met de huisarts bespreken om te kijken wat de opties zijn.

10 likes

Ik heb vermoedelijk een blaasontsteking, op zich niet zo spannend, maar krijg nu rugpijn en echt een naar gevoel bij plassen… niet zo’n zin om zo het weekend in te gaan. Kan ik de doktersdienst hiervoor bellen? En moet ik dan langskomen denk je met een potje (en heb je dan snel uitslag of kan ik dan net zo goed wachten tot maandag bij mijn eigen huisarts😜)? Ik heb geen idee hoe zoiets werkt, wil ook niet onnodig bellen.

1 like

Kan je zeker voor bellen en waarschijnlijk vragen ze je dan inderdaad een potje urine mee te nemen. Niet te lang mee blijven lopen hoor, kan je zo beroerd van zijn.

1 like

Kan richting nierbekkenonsteking gaan, heb ik zelf gehad en het was echt verschrikkelijk. De spoedarts zei toen dat ik eerder had moeten aankloppen dus zeker bellen. Ik moest daar in een potje plassen maar gewoon vragen hoe het gaat daar.

1 like

Daar zou ik voor bellen, je blaasontsteking kan met een optrekkende beweging bezig zijn richting je nieren. Wat het mee te brengen plasje betreft zou je dat even aan de telefoon kunnen vragen en voor je bezoek aan de dokter even wat drinken zodat je makkelijker kan plassen.

2 likes