Ik heb sinds mijn zwangerschap (2 jaar geleden) last van reflex/maagzuur. Soms zo erg dat ik er ook maagpijn van krijg. Ik heb tijdens mijn zwangerschap omeprazol geslikt. Daarna even niets, tot het weer erger werd en toen via de huisarts omeprazol 40mg die ik later heb afgebouwd naar 20mg en toen naar 10mg per dag. Met die laatste dosis was ik nog steeds klachtenvrij. Het voelde alleen niet goed dat ik chronisch aan de medicijnen zat dus weer naar de huisarts die toch een ontlastingonderzoek wilde doen. Daarvoor moest ik van de omeprazol af (ivm onbetrouwbare uitslag) en dus kreeg ik famotidine 20 mg. Die slik ik 1 keer daags en helpt niet optimaal. Ik heb er veel rennies bij nodig. Uitslag van het onderzoek was helaas negatief op een bepaalde maagbacterie (die ze hoopten te vinden) dus waarom ik hier sinds de zwangerschap last van heb is nog steeds een raadsel. Ik heb wel een doorverwijzing naar de MLD-arts in het ziekenhuis maar daar kan ik pas in januari terecht. Heeft iemand soortgelijke ervaringen en weet iemand hoeveel kwaad het kan om dit soort maagpillen chronisch te slikken?
Ik denk dat van alle patiënten op mijn afdeling 80% chronisch maagbeschermers slikt, de meesten zonder duidelijke reden en sinds de jaren ‘80 ofzo. Zeer zelden zie ik een keer iemand met een magnesiumgebrek dat mogelijk door de maagzuurremmer veroorzaakt is, verder ken ik weinig bijwerkingen. Ik zou me zeker niet druk maken om die maagzuurremmers te slikken tot je bij de MDL-arts terecht kan en hopelijk kan die dan een oorzaak vinden.
Ik ben dus een beetje bang dat die niets gaat doen, althans dat voorspelde mijn huisarts. Optie is een onderzoek waarbij ze via een slangetje in de slokdarm en maag gaan kijken, maar de vraag is of ze dat doen. Ik ga dat zeker niet zonder roesje doen, want ik heb zelf vrij grote angst om over te geven. En stel dat ze zien dat er een breukje in het middenrif of zo zit, dan zal ik sowieso chronisch aan de medicijnen moeten denk ik? Mag ik vragen op welke dosis die patiënten meestal zitten? En weet jij misschien wat ‘beter’ is: een H2 Blokker of een PPI als maagzuurremmer? Of misschien weet je dat helemaal niet en werk je op een compleet andere afdeling haha
Waarom zou het niet gaan helpen als t je eerder wel geholpen heeft?
De meeste mensen op mijn afdeling zitten op 40mg, soms zelfs 2x daags 40mg.
Een PPI is een stapje verder dan een H2 remmer, dus de werkzaamheid zal beter zijn. Welke qua bijwerkingen ‘beter’ is om langdurig te gebruiken weet ik niet zo goed, beide worden in sommige gevallen levenslang gebruikt.
Ik denk wel dat het wel weer helpt hoor, ik ben alleen een beetje angstig geworden vanwege het chronische aspect. Ik weet niet, ik vind dat eng en ben bang voor bijwerkingen op de lange termijn. Maar goed, die zuurbranden zijn ook vreselijk en niet bepaald goed voor je…
Dank je wel hiervoor. Mijn huisarts zei ook al: liever die h2 blokker dan omeprazol als die ook werkt. Maar dan heb ik zo’n h2 blokker denk ik twee keer per dag nodig. Lees op internet dat zo’n h2 blokker 8 tot 12 uur werkt (PPI 24 uur) dus opzich klopt dat dan ook wel…
Heeft iemand hier verstand van leucocyten? En waarde van 2.1 en mogelijk nog lager? Moet ik mij zorgen maken? Huisartsen zijn met vakantie.
En kan dat negatief effect hebben op je menstruatie cycles?
Het is laag, daar wil je wel een verklaring voor (kan superonschuldig zijn, ook véél minder vaak iets serieus), maar dat is onmogelijk hier allemaal uit te pluizen, daarvoor moet je met de huisarts verder.
Leukocyten hebben zelf geen invloed op je menstruatiecyclus, maar als ze laag zijn bijvoorbeeld omdat je net een enorme infectie hebt gehad dan kan wel die infectie een effect hebben op je cyclus, beide symptomen van hetzelfde probleem dan.
Dit soort tabletten worden door heeel veel mensen al heel lang gebruikt dus ik zou me niet teveel zorgen maken over (ernstige) bijwerkingen.
Kende je deze al? Wordt ook wel gebruikt om te kijken of een scopie wel niet/ niet wenselijk is en ik zie ook wat staan over medicatie.
Dank je wel voor de geruststelling, en dank je voor de link! Ik ga die even op mijn gemak doen morgen
Wat ik gewoon zo gek blijf vinden is dat ik nooit last had van maag of maagzuurklachten, tot in m’n zwangerschap. Al hebben dat er wel meer natuurlijk. Alleen is het bij mij gebleven.
Bedankt voor je uitgebreide antwoord!
Ik werd vorige week vrijdagavond op gebeld door de huisartsenpost met de mededeling dat de uitslagen van het bloedprikken niet goed waren. En in het speciaal dus mijn witte bloedcellen. Ze nog lager waren dan de laatste keer dat ik was wezen bloedprikken (2.1 uitslag was van afgelopen juli). Kreeg verder geen gedetailleerde info want dat was aan mijn huisarts om aan mij mede te delen. En hele vragenlijst kreeg over hoe ik mij lichamelijk voelde en meerdere keren de vraag of ik echt geen koorts had. Want dan moest ik direct naar het ziekenhuis komen.
Ik had het naast mij neergelegd tot begin deze avond omdat mijn menstruatie na 17 dagen weer begonnen was. En ik mij afvroeg of dat misschien dus met elkaar verbonden is. Waarvoor ik onder controle bij de gynaecoloog loop omdat ik nu al 2 jaar zeer onregelmatige menstruatie cyclus heb. En op Google ging zoeken dom idee! Dus was een beetje in paniek.
Maar zover ik weet heb ik geen infecties gehad afgelopen periode. Zit niks op dan tot volgende week maandag te wachten.
Ik heb een middenrifbreuk en moet gewoon levenslang pantoprazol 40mg, 1 of 2 keer per dag naar eigen inzicht nemen. Daarbovenop soms nog omeprazol 40mg als ik even snel verlichting nodig heb. Er is nooit iets gezegd over bijwerkingen of dat ik dit niet voor altijd kan blijven nemen.
Ik heb dit ook, tijdens m’n zwangerschap heel erg en daarna bleef het. Heb ook dat onderzoek gehad voor die darmbacterie, waar niks uit kwam.
Bij mij verergert het door druk op de buik (zowel met sporten als met te veel kracht zetten bij naar de wc gaan). Daarnaast ben ik toch voedsel gaan bekijken en het lijkt erop dat ik niet goed tegen ui kan.
Geheel ongevraagd advies, maar bij mij heeft het letten op deze twee dingen de situatie wel echt heel erg verbeterd en heb ik er nu heel weinig last van.
Ik snap je zorgen, misschien helpt het je de mogelijke bijwerkingen van de maagzuurremmers op een rijtje te zetten en de mogelijke gevolgen van constant maagzuur wat omhoog komt voor je slokdarm, maar bv ook je gebit (met bv de arts?). Zodat je je dan prettiger voelt bij het gebruik ervan?
Mijn gebit heeft echt geleden tijdens zwangerschap door het vele maagzuur. Zelfs de tandarts schrok van de zomer hoe spontaan de gaatjes op kwamen zetten. Ene afspraak nog niks te zien, 2/3 weken groot gat en dat echt meerdere malen zo. Heb de tandarts bijna net zo vaak gezien als mn gyn (en ik heb een medische indicatie dus kwam daar ook veel). Denk als ik al mijn tandartsrekeningen van 2022 bij elkaar optel ik me rot schrik van het totaal. En ben nog niet klaar want vlak na nn zwangerschap controle gehad en weer 3 gaatjes (waarvan 2 heel zichtbaar die er 2 weken voor mn bevalling nog niet zaten, want toen ben ik daar nog geweest). Nu is dit natuurlijk n=1, maar tandarts geeft wel aan dat het maagzuur grote boosdoener is).
Jeetje dat klinkt ook heftig. Dus dan kwam het bij jou echt helemaal terug tot in de mond? Dat is bij mij niet zo. Op een hele enkele keer na. Meestal blijft het branden in de slokdarm. Ben onlangs nog bij de tandarts geweest en alles was goed, die had dat na 2,5 jaar dan wel moeten zien denk ik. Heb jij het ook gehouden na je zwangerschap of was het bij jou daarna wel weg?
Dat op een rijtje zetten vind ik wel een goed idee. Want ik kreeg van de huisarts ook het idee dat het maagzuur an sich slechter is dan de medicijnen. Ik ben gewoon koppig en bang voor medicatie haha
Ah ja, hetzelfde dus! Is er bij jou ooit zo’n scopie gedaan? Ik krijg het idee dat je dan meer klachten moet hebben dan maagzuur alleen.
Ik kan zelf echt nog geen verband ontdekken. Het enige dat wel enigszins werkt is cola, dat neutraliseert de boel. Maar daar ga je ook geen liters van drinken. Ui zou op zich niet gek zijn, want daar reageert alles altijd wel heel erg op. Dat kan ik eens in de gaten gaan houden, thanks!
Is bij jou die middenrifbreuk vastgesteld met een scopie? Vervelend dat je zoveel moet slikken, maar wel ‘goed’ om te horen dat dat dus niet schadelijk lijkt te zijn. Ben wel een stuk gerustgestelder nu wat betreft het slikken van deze medicijnen, dus blij dat ik het even hier heb geplaatst!
Dit is even een andere vraag maar ik zie op tiktok vaak dit voorbij komen, even in een spoiler want dit gaat over abortus/miskraam, inclusief (niet heel schokkende) afbeeldingen.
TW:miskraam
What a pregnancy actually looks like before 10 weeks – in pictures | Abortion | The Guardian
Ik zie dit dus steeds, maar ik snap niet zo goed wat je ziet. Want ik ben net 15 weken zwanger en met 10 weken zag je echt al een spartelend minikindje, maar dat zie je hier niet? Ik neem aan dat ze met tissue ook het embryo bedoelen, toch? Ik wil hiermee verder niks over abortus zeggen trouwens, want voor mij is dat niet gerelateerd.
TW miskraam
Ik weet niet hoe snel een embryo zich ontwikkelt, maar onderaan het artikel staat (volgens mij) dat er voor 9 weken geen embryo waarneembaar is. Misschien dat het daarna gewoon heel snel ontwikkelt.
Ik heb zelf een miskraam gehad met 13 weken en dat was in elk geval wel echt al een kindje, met alle ledematen, vingers, een beginnend gezichtje etc.