Het grote medische vragen-topic #3

Daar dacht ik ook aan, maar kon niet op de term komen

2 likes

Oooh ja dat is precies wat ik net had! Wow wat bijzonder haha dat dat uit m’n lichaam komt. Bedankt voor jullie snelle reacties :heart: Stelt me weer gerust!

2 likes

La roche posay cicaplast

2 likes

Litteken crème van de Staudt.
Heeft bij mij top geholpen na mijn operatie.
Is ontwikkeld samen met het brandwondencentrum als ik het me goed herinner

4 likes

Biafine, op brandwonden dan, geen ervaring op littekens.

1 like

Ik heb die van Biodermal gebruikt, bevalt prima. In de link hieronder heb ik foto van hoe de plekjes er na 1 jaar uitzagen:

Alleen kijken als je tegen bloed kunt hoor

2 likes

Volgens de huisartsenrichtlijn is er geen bewijs voor dat er cremes zijn die de genezing van kleine brandwonden bevordert (Ik wil mijn brandwond behandelen | Thuisarts.nl). Dus zorgen dat er geen vuil in komt, en als je t moet verbinden is vettig gaas handig zodat het niet aan de wond plakt.

Ook voor cremes om te zorgen dat je een minder dik litteken krijgt is volgens de huisartsenrichtlijn geen bewijs. Wat ik me echter herinner van mijn coschap dermatologie is dat ze adviseerde littekens te masseren zodat het weefsel soepel blijft. En dat kan dan met een vettige zalf, zodat het makkelijker te masseren is. Het gaat dan dus helemaal niet om wat voor extra dingen er allemaal zijn toegevoegd aan die cremes, het gaat er puur om hoe makkelijk het te smeren is.

Mijn conclusie zou dus zijn je geld te besparen met dure cremes die van alles beloven, en als de wond dicht is voorzichtig te masseren met bv cetomacrogol of vaseline oid.

5 likes

Masseren kan ook juist voor extra hypertrofie zorgen toch? Of is dat enkel als het litteken al hypertrofisch is?

2 likes

Oe, zo goed heb ik niet opgelet haha. Volgens mij was het belangrijkste vooral afblijven totdat het helemaal dicht is, en voorzichtig (dus niet een net gesloten wond superhard in gaan lopen duwen), maar of er bepaalde wonden zijn wanneer het wel en niet kan durf ik niet te zeggen.

1 like

Eens. M’n zoontje was paar maanden geleden op z’n gezicht gevallen. Echt een groot litteken op z’n neus. Was wel beetje in paniek. Ik heb nadat het wondje opgedroogd dagelijks lichtjes ingesmeerd en gemasseerd met vaseline 2x per dag en 2x per dag litteken crème van Biodermal (wilde toch wat extra) erover vw de vitamine E (dacht ik). En er is niks meer van te zien.

Weet iemand hoe belangrijk en waarom het belangrijk is om vitamine D icm eten in te nemen? Ik kan op google vinden dat dat met het vet oplosbare van vitamine D te maken heeft. Ik zag het vandaag ineens op het potje staan, maar neem het al jaren gelijk na het opstaan (uur voor het ontbijt). Is het belangrijk om dat te veranderen?

1 like

Hoe masseer je een litteken dan? Of is insmeren en er overheen wrijven genoeg? Ik zie niet voor me hoe ik het kan masseren.

3 likes

Is er iemand hier die anesthetist, anesthesie medewerker, chirurg of iets anders is waarbij je tijdens operaties aanwezig bent? Zou ik daar een vraag aan kunnen stellen? Eventueel privé.

Ik heb dat wel langere periode gedaan tijdens mijn opleiding

1 like

Is het oké als ik je het hier vraag?

Ik ben gisteren geopereerd en werd al wakker uit mijn narcose terwijl de chirurg net begon met de interne hechtingen. Ik heb ontzettend veel pijn gehad en heb het als behoorlijk traumatisch ervaren. Ik krijg nog wel een gesprek hierover, maar de chirurg bleef in het eerste gesprek heel ontwijkend. Is het normaal om al zo vroeg te ontwaken?

3 likes

Oh dat klinkt heel naar.

Er is altijd overleg tussen de chirurg en anesthesioloog/anesthesiemedewerker wanneer de narcose afgebouwd moet worden. Als ze beginnen met sluiten van de wond is het vaak het wel een goed moment om te beginnen met afbouwen. Je wil mensen niet te lang onder narcose houden en je maakt efficiënter gebruik van het personeel en operatiekamer. Maar het streven is uiteraard om mensen pas wakker te laten worden na dat het sluiten van de wond al klaar is!
Hebben ze het doorgehad? Want je ziet ook als mensen pijn hebben tijdens de operatie (bewust of onbewust) door een reactie in hartslag en soms bloeddruk. Daar moet direct op gereageerd worden.

2 likes

Ze hebben het door gehad want ik was direct klaar wakker. Aanspreekbaar en ik heb gejankt en gegild van de pijn. Het is ook bekend dat ik moeilijk weg te krijgen ben. Heb net een medewerker gesproken die erbij was en die zei hetzelfde als wat jij zegt, alleen dat ik dus direct wakker werd toen ze de narcose begonnen af te bouwen… waarom ze niet ingegrepen hebben en me weer weg gemaakt hebben kon hij niet echt zeggen. Ik heb er echt een hele nare ervaring en angst aan overgehouden

1 like

Vind het eerlijk gezegd ook raar hoe is het gelopen. Ze kunnen best snel nog wat erbij geven. Heb je een nagesprek?

1 like

Ja je zou gewoon moeten ingrijpen als ik het zo lees? Anesthesioloog erbij en zo nodig opnieuw anesthesie opstarten…

Ik heb geen verstand ervan, maar wat vreselijk voor je. Ook dat de chirurg zo reageerde. Angst hierdoor lijkt me ook normaal. Ik hoop dat er goede nazorg voor je is’