Het grote medische vragen-topic #3

Dit! Menstruatiepijn knalt bij Ibu er dwars door heen, doe mij maar Naproxen, enige wat echt helpt.

7 likes

@PrincessPeach

Nou dit heb ik dus ook tegen mn moeder gezegd ooit, zij had zelf altijd heel veel menstruatiepijn.

Ik denk ikzelf redelijk/gemiddeld menstruatiepijn? Ik gilde het vroeger wel eens uit maar wie niet. Ik merk dus wel dat die aleve (naproxen) beter de golven van krampen en zo’n enorme samentrekking het wel beter onderdrukt in vergelijking met ibuprofen. Ze appt mij ook altijd heel lief wanneer ik er weer 1 moet innemen etc.

Ik heb denk ikzelf redelijk/gemiddeld menstruatiepijn? Ik gilde het vroeger wel eens uit maar wie niet. Ik merk dus wel dat die aleve (naproxen) beter de golven van krampen en zo’n enorme samentrekking het wel beter onderdrukt in vergelijking met ibuprofen. Ze appt mij ook altijd heel lief wanneer ik er weer 1 moet innemen.

3 likes

Ik ben het ff helemaal kwijt. Ik heb wel eens eerder gepost dat ik een erg knakkende kaak heb, als ik hem overstrek. Kaak fysio voor gehad wat niet hielp. Echter merk ik dat het steeds erger aan het worden is en dat het echt mijn eetgedrag beinvloed. Het is namelijk zo dat als ik hem tijdens het eten niet knak er zich een spanning op an het bouwen is wat ik goed voel, het is een soort ‘ontladen’ Vaak merk ik aan het gevoel en de knak wanneer ik moet stoppen met eten, omdat ik dan vlak daarna de knak niet voel en een erg vervelend gevoel krijg met mijn mond openen, dit is heel angstig, ik ben dan bang dat hij ineens zwaar uit de kom schiet (wat niet is gebeurd nog) maar ik ontwijk dus vanalles qua eten. Kan geen pizza meer eten, koekjes niet, harde broodjes en ga zo maar verder. En dat terwijl ik mijn mond niet HOEF te knakken, echter voel ik dan die spanning waardoor het toch een soort van moet. In juli kan ik eindelijk naar een gnatholoog, maar de klachten worden steeds erger en het beinvloed me met de dag meer, dus was al naar enkele tips aan het kijken online. Daar zeggen ze terecht : Open je mond niet meer tot knakken aan toe en hou dat zeker 3 maanden vol. Maar ik durf dat niet, ik voel zo erg die drang om na elke hap te knakken, dat ik het gewoon eng vind om niet te doen. Wat als ik gaap en het schiet dan ineens uit de kom? Als ik een dag minder heb geknakt is het ook echt kei en kei hard, ben echt bang dat ik wat beschadig. Is er iemand hier die hier vanaf is gekomen oid? Ik weet het gewoon niet meer. Sporten durf ik ook niet meer, door het aanspannen van mijn spieren krijg ik mn bek helemaal met moeite open.

** Ik neig met dit soort dingen ook echt naar een dwangneurose toe. Dwangmatig knakken, niet kunnen stoppen en het geen plek kunnen geven om te rusten.

1 like

Zo hé, bedankt voor het delen. Ik wist dit niet

3 likes

Ja ik vind het echt schandalig van aleve wat zou vragen voor hun medicatie! :rage:

1 like

Vraag een verwijzing naar een kno-arts of raadpleeg je tandarts (geen idee wie zoiets medisch verder oppakt) of pak dat dwangmatige aan op psychisch vlak als je denk dat dit je meer dwars zit.

Tandarts verwijst me naar de gnatholoog door, zij hebben pas in juli tijd. Verder zijn de wachttijden voor eventuele hulp op dat dwangmatige gebied nog langer. Huisarts doet overigens niks aan het probleem, heb ik de afgelopen maanden al 2x gezeten voor die kutkaak. Ik wil er gewoon vanaf en hoop dat er wellicht iemand met een succesverhaal zit hier.

2 likes

Naproxen mag toch helemaal niet in de zwangerschap? Had dat anders graag genomen :sweat_smile:

1 like

Het mag in de eerste twee trimesters op strikte indicatie en in zo laag mogelijke dosering, volgens Lareb is af en toe en kortdurend gebruik waarschijnlijk veilig.

1 like

Ik had zulke zware hoofdpijnen, maar iedereen (vk, gynaecoloog) zei me dat ik alleen paracetamol mocht :cry:
Nouja, is nu achter de rug.

2 likes

De gnatholoog heeft mijn problemen opgelost met een bitje. Wat ik zelf ook altijd doe is zorgen dat ik niet met mijn mond ver open gaap, dus zorg dat je je kin ondersteunt en zelf je kaak tegenhoudt. Ik vermijd harde dingen zoveel mogelijk, geen kauwgom en sindsdien gaat het bij mij een stuk beter. Heb je toevallig veel stress? Soms klem je onbewust met je tanden en dat zet druk op je kaken. Probeer zoveel mogelijk tussendoor je kaken te ontspannen. Magnesium slikken kan ook wat helpen.

2 likes

Ik heb al een week of 2/3 een vervelend pijntje aan de buitenkant van mn pols. Alleen bij bepaalde bewegingen en niet zo pijnlijk dat ik beperkt wordt in mn leven, maar wel vaak op een dag dat ik denk ‘oh dit doet pijn’. Ik vermoed dat het komt door een nieuwe sport die ik een maand geleden ben gaan doen, omdat de pijnklachten na een training erger zijn.
Het voelt niet alsof de pijn vanzelf weg gaat maar op welk punt ga je naar de fysio? Nu, of als het echt je activiteiten gaat beperken? Wil daar ook niet als een zeurkous met een pijnlijk polsje zitten.

Edit; en ik wil liever geen rust moeten houden, daarom overweeg ik ook nu al naar de fysio te gaan

Ik kan a.s. donderdag naar de pedicure. Denk dat het een ingegroeide nagel is. Kan niet wachten, de pijn is echt niet fijn. De ontsteking is nu redelijk weg maar de pijn en druk blijft dus moet haast wel een ingegroeide nagel zijn. Hoop dat ze het redelijk pijnloos kan verhelpen. Daar zie ik nu al tegen op :sweat_smile:

@anon41596379 zou juist wel nu al gaan. Niet pas als het je dagelijks functioneren beïnvloedt. Dan kan de fysio een plan met je opstellen en juist zeggen of je wel rust moet houden of bijv oefeningen kan doen die de pols sterker maken. En ze zullen je heus geen zeurkous vinden. Je geeft zelf al aan dat het een vervelende pijn is, dus dan is het meer dan terecht dat je naar een professional gaat om het te checken

2 likes

Menstruatie-vraagje: ik slik de pil (al zo’n 100 jaar) en slik deze normaal gesproken door waardoor ik 2 a 3 keer per jaar licht ongesteld wordt. Nu was ik op vakantie en was vergeten de volgende strip mee te nemen (had alleen de huidige strip mee met nog maar twee pillen erin). Dus dat werd een stopweek. Waar ik normaal gesproken licht ongesteld ben moet ik nu wel echt elke paar uur de maxi tampon verwisselen, wordt na 5 dagen nu ook nog niet minder. Ben zelfs voor het eerst in jaren weer doorgelekt snachts. Nu had ik de vorige ronde als ik me goed herinner ook al een stopweek ingelast vanwege een kleine doorbraakbloeding. Of misschien was dat twee maanden geleden.

Zou het daarom zijn, twee keer kort op elkaar weer een stopweek, dat ik nu hevig ongesteld ben? Ook heb ik ineens last van enorm zweten 's nachts. Dat herken ik wel uit de borstvoedingsperiodes. Ik lees ook dat ik met mijn 37 jaar al in de peri-menopauze zou kunnen zitten, maar ik weet niet of het pilgebruik daar invloed op heeft.

Lang verhaal kort: hoe zou het komen en wat moet ik hiermee? Is het slim een dokter te raadplegen of gewoon afwachten en weer verder gaan met de pil (na dag 7 uiteraard) zoals gewend?

Zeker naar de fysio gaan, bij dit soort klachten is het vaak veel makkelijker als je er op tijd bij bent! Wel goed in de gaten houden wat ze met behandelen doen en of het nuttig blijft. Zodra ze alleen maar een beetje masseren of zo iedere keer is het tijd om zelf weer aan de slag te gaan is mijn ervaring, haha.

Ik postte hier een tijdje geleden ook al met mijn 6 weken durende terugkerende griep. Nu was ik eindelijk 2 weken helemaal fit en blij, en nu WEER wakker met keelpijn/niet lekker.

Ik heb nu al zo’n 3 kwart jaar heel veel last van amandelontstekingen en dan niet lekker etc. Ik dacht dus dat mijn amandelen de oorzaak waren en die zijn er in februari uit gehaald, maar ik ben nu nog bijna vaker half ziekig en elke keer weer die keelklachten. De dokter heeft aangeraden nu bloed te laten prikken om mijn immuumsysteem te checken.

Ik ben zo’n hypochonder en heb mezelf nu al helemaal gek gemaakt en ik voldoe natuurlijk ineens aan alle symptomen van leukemie en zie mijn ziel al dwalen :cry: Vind het zo eng allemaal ineens.

2 likes

Volgens mij heerst er ook veel en zijn er veel zieken steeds. Heb het idee dat door corona ieders weerstand omlaag is gegaan (doordat je twee jaar bijna nergens mee in aanraking bent gekomen). Hier zijn we ook om de haverklap verkouden/grieperig en hoor het echt veel om me heen ook. Kan zeker geen kwaad om bloed te laten checken. Maar dit even als tegenhanger van het symptomen googlen :wink:

2 likes

Dit helpt al! Dankjewel voor je relativering :heart:

3 likes

Het blijkt toch geen griep :sweat_smile: de pijn en koorts bleven aanhouden en toen is er nog meer onderzoek gedaan en nu zijn er wel hoge ontstekingswaarden en andere gekke dingen. Ze weten nog niet wat het precies is, ik moet deze week een PET-scan. Ze denken aan een spierziekte, reumatische aandoening of auto-immuunziekte.

6 likes

Jemig :pensive: wel fijn dat het nu uitgezocht wordt! Sterkte met de uitslagen afwachten!

3 likes

Ik ben vanochtend gevallen en heb daarbij mijn hand open geschaafd. Ik heb geprobeerd de wond schoon te maken maar nu zie ik dat er echt nog veel zand in zit. Ik probeer mijn hand nu te weken in de hoop dat het schoon wordt maar hoe erg is dit?

Ik vraag mij af of ik hiervoor naar de dokter moet om het schoon te laten maken of dat ik het wel even aan kan kijken.

Samenvatting

Het gaat om een flapje huid waaronder het vuil zit, de huid zit nu weer redelijk vastgeplakt aan mijn hand en het vuil zit daar dus tussen

1 like