Het grote medische vragen-topic #3

Knoflookteentje doormidden snijden en daarmee insmeren. Elke dag, is het zo weg

2 likes

Mijn broertje heeft dit gehad, ik kan hem vragen doorgeven als je dat fijn zou vinden? Precieze leeftijd zou ik ook even moeten navragen

2 likes

Bij mn broertje was het wel ivm de groei, om te voorkomen dat de groeischijven al snel dicht zouden gaan zeg maar. Dus dat is dan wel wcht anders

3 likes

Ik ga er op basis van dit antwoord vanuit dat het om een kind gaat dat zich transgender indentificeert en jullie de stap willen nemen om hen hierin te ondersteunen. In de meeste gevallen wordt de behandeling zo snel mogelijk rond de periode dat de puberteit begint gestart, kenmerken die al tot ontwikkeling komen kunnen namelijk niet weggenomen op deze manier natuurlijk (doen ze ook niet op jonge leeftijd). Normaliter blijft de behandeling duren tot er een definitieve beslissing wordt genomen om hormoontherapie op te starten, dit is al snel een traject van meerdere jaren natuurlijk. Als de remmers gestopt worden zal de puberteit ook gewoon beginnen.
Sowieso zullen ze je bij de zorginstelling ook bij staan met al je vragen en opties, radboud heeft ook een goede site net zoals transgenderinfo.be (al ken er wel wat verschil zijn in behandeling tussen NL en BE).

Als het niet om bovenstaande gaat heb ik niets gezegd, dan weet ik er niets van :stuck_out_tongue:

4 likes

Oh ja dan kan ik het niet echt zeggen maar ik zou wel vermoeden dat het iets zal zijn van een paar jaren als ik het probleem snap?

1 like

Ik heb in beide ogen ontsteking en was door de verhalen hierboven al beetje bang dat ik ook zo’n beestje in m’n ogen zou hebben, maar ben vandaag bij de oogarts in 't ziekenhuis geweest dus ben nu wel gerustgesteld haha :see_no_evil:. Was wel een spannende dag, ben gisteren bij de opticien geweest, die gaf aan dat beide ogen ontstoken waren, en toen is er een meting gedaan. Toen moest ik vandaag terugkomen en meting zonder lenzen gedaan en ten opzichte van gisteren waren m’n ogen behoorlijk achteruit gegaan (rechts zag ik 80% en links 50%). Toen dacht ik al aaaaaah eng. Dus van de opticien moest ik direct door naar de huisarts, daar einde van de ochtend geweest en die heeft vandaag nog een afspraak bij de oogarts weten in te plannen. Ik dacht al helemaal in doemscenario’s maar t viel gelukkig allemaal mee. Het is een oppervlakkige ontsteking aan beide kanten en ik heb nu een gel meegekregen om te druppelen

8 likes

Misschien een stomme vraag, maar ik ontdek net op mijn rug 3 moedervlekken die er naar mijn weten eerder niet zaten, weet iemand of moedervlekken altijd blijven ontstaan, ongeacht je leeftijd?

De hypochonder in mij sloeg al op tilt. Maar het zijn verder wel normale, maar vrij donkere, rond moedervlekjes van ongeveer 2 millimeter.

2 likes

Ik heb het volgens mij laatst hier ook al benoemd, maar ik ben een paar weken terug met een moedervlek naar de huisarts geweest en die vertelde dat je hele leven er nog nieuwe kunnen ontstaan. Maar als je je zorgen maakt om een moedervlek, kun je het beter even laten checken.

3 likes

Bij zorgen kun je altijd laten controleren. Als je wilt weten of ze groeien, gewoon fotos maken en vergelijken.
Dat doe ik op dit moment ook voor een nieuwe moedervlek.

1 like

Ik heb laatst toevallig ook weer een paar nieuwe moedervlekken ontdekt! Die blijven er bij mij af en toe bijkomen.

1 like

Ik vraag me echt af: gaat dit geleidelijk aan en bijna ongezien of is het ineens plots na een nacht slapen een moedervlekje erbij haha. Ik heb er later ook nog twee bij gekregen en weet echt zeker dat ik het niet heb zien aankomen

Heb even de huisarts gebeld en beide assistenten wisten niet of het normaal is om moedervlekken later nog bij te krijgen. Dus, nu moet ik maandag komen om de huisarts ernaar te laten kijken. Jaartje of 12 is er ook eentje weggesneden op mijn rug. Was verder niks kwaadaardigs.

Maargoed, mijn vader is inmiddels overleden omdat hij een kwaadaardige moedervlek bleek te hebben, dus ik ben wel op mijn hoede.

6 likes

Goed dat je zo snel terecht kon!

2 likes

Ik heb 2 weken geleden een suikertest gedaan, en die was iets verhoogd. Toen kreeg ik dus meteen te horen dat ik zwangerschapsdiabetes heb. Nu prik ik mijn glucosewaardes. Heb 4 dagen volledig geprikt (als in 4 keer per dag) en af en toe ‘extra’ in de avond als ik nieuwsgierig was. Was tot nu toe prima. Vaak ruim onder de 7, wat het moet zijn.

Een dietist controleert mijn waardes. Maar ik vraag me nu sterk af of ik ĂŒberhaupt zwangerschapsdiabetes heb of dat de suikertest een ‘slechte’ momentopname was?

Nee die suikertest is een stresstest voor je lijf en als die afwijkend is dan betekent dat gewoon dat je lijf onder invloed van de zwangerschapshormonen onvoldoende (grote) hoeveelheden suiker kan verwerken. Dat je met je eigen dieet goed zit qua glucose is supermooi maar dat betekent alleen dat je lijf met jouw porties/maaltijden om kan gaan op dit moment. Maar het kan het onvoldoende met de gestandaardiseerde test (als je m weer zou doen is ie weer gestoord), dus de diagnose staat daardoor vast.

Leg ik dat duidelijk uit zo? Ben heel moe dus kom even niet tot een betere uitleg haha maybe later een tweede poging

10 likes

Haha nee is echt heel duidelijk! Dankjewel! Nu snap ik het wat beter. Maar ik heb alsnog wel het idee dat de lijn (eigenlijk waarde) tussen wel of geen zwangerschapsdiabetes heel dun is? Nouja ik ben blij dat het goed gaat en hopelijk blijft het zo.

Ik was ook bang dat ik niks ongezonds meer kon eten maar gisteren heb ik na de lunch een stuk chocolade gegeten en zelfs daarna was het prima. Niet dat ik dit natuurlijk nu altijd ga doen.

Ja dat is zo, maar dat komt gewoon omdat er een afkapwaarde is bepaald obv wetenschappelijk onderzoek. Zit je eronder ben je oké, zit je erboven dan beschouwen we dat als zwanferschapsdiabetes. Is idd een kwestie van 0,1 afwijking soms, maarja een grens is een grens zegmaar

1 like

Pffff ik krijg net ineens zo’n enorme kramp in het midden van mijn rug en ik kon ook niet meer goed ademen. Inmiddels lig ik plat en de pijn trekt niet weg. Kan niet fatsoenlijk rechtop zitten. Diep inademen is ook pijnlijk. Ik denk dat het mijn middenrif is. Iemand tips om dit te verhelpen?

1 like

Als het een spiertje is zou ik goede pijnstilling proberen, 1000mg paracetamol met 400mg ibuprofen. Als het niet gaat de huisarts bellen.

2 likes

Paracetamol heb ik al ingenomen. Ik ben allergisch voor nsaid’s, dus ontstekingsremmers gaan hem niet worden.

Ik wacht nog even een uurtje af of de paracetamol wat doet. Man zoveel pijn heb ik echt nog nooit gehad.