Het grote medische vragen-topic #3

Haha thanks. Dan laat ik t even z’n beloop

1 like

Op dit moment zijn wij op vakantie in Turkije.
Ik heb nu beginnende oorpijn, het is nog niet dermate heftig, maar ik voel wel een soort druk en kloppend gevoel. Vorig jaar in Spanje hebben wij allebei een ernstige oorinfectie opgelopen, waardoor wij allebei koorts hadden en aan 3 verschillende medicijnen (waaronder prednison :face_with_spiral_eyes:) moesten. Gelukkig werkte dit als een tierelier en waren we er net op tijd vanaf anders konden we niet vliegen. Heeft ± een week geduurd. Dit heeft een kleine trauma achtergelaten, dat ik nu bang ben dat het ook deze keer zo erg wordt en ik zaterdag niet naar huis kan vliegen. En ik wil zo graag naar huis.

Is er iets wat ik daar nu aan kan doen dat jullie weten? Ik ga sowieso morgen oordopjes kopen voor zwemmen (beetje mosterd na de maaltijd maar goed…). Ik heb hier dexofen liggen wat ik hier heb gekocht voor hoofdpijn maar zoals ik het lees werkt dat ontstekingsremmend.

Vanuit het duiken leerde ik, dat als je aan je oorbel naar beneden trekt, en het doet pijn, dat je dan een ontstoken middenoor hebt. Ik was na een (te) laat behandelde oorontsteking ook veel gevoeliger geworden en kreeg sneller een nieuwe oorontsteking. Daarom had ik Otalgan oordruppels bij me. Daar kon ik het soms op tijd mee redden, maar soms ook niet. Overigens helpen deze echt niet bij een echte middenoorontsteking. Misschien kun je morgen naar de drogist voor oordruppels? Maar als het pijn gaat doen, echt naar arts, want met een flinke oorontsteking in het vliegtuig is vragen om moeilijkheden.

3 likes

niet specifiek maar ik kan me wel voorstellen dat het verschil in ingreep al tot meer napijnen kan lijden, ookal is het op een ‘raar’ moment. Als je echt twijfelt zou ik gewoon naar kliniek bellen waar je hebt het laten doen en even kijken wat zij zeggen.

1 like

Hm, dit klinkt een beetje als toen ik een wortelpuntontsteking (dacht ik?) had. Mijn wortels lagen ook bij de zenuwen. Echt soort verlammende pijn die een aantal x per dag op kwam zetten en door mijn hele kaak trok. Kon wel 20 min aanhouden.

Ik weet niet of het in jouw geval kan hoor, misschien zijn die wortels dood nu er geen kies meer aan vast zit.

Als het zo’n soort ontsteking is, gaat het iig niet vanzelf over, maar kunnen ze je wel goed helpen. Ik heb een x een wortelkanaalbehandeling gehad en een verstandskies met dezelfde klacht laten trekken. Sterkte!!

Een middenoorontsteking (eigenlijk elke ontsteking) is prut die blijft zitten op een plek waar het niet goed weg kan. Je middenoor heeft maar 1 uitgang: de buis van Eustachius naar je neus. Het enige dat je kan doen is zorgen dat de afvloed daar doorheen zo soepel mogelijk verloopt, dus xylospray, zoutoplossing, neusspoelingen, zo min mogelijk met je hoofd in de droge lucht van de airco, NSAID’s kunnen ook nog wel iets bijdragen denk ik (maar kunnen het soms ook erger maken, moet je bij jezelf aanvoelen).
Oordruppels en dergelijke blijven aan de andere kant van het trommelvlies (tenzij daar in gat in zit/je buisjes of een loopoor hebt), dus die kunnen niks doen.

5 likes

Mijn dochter heeft best aanwezige littekens op haar gezicht van de waterpokken, een soort deukjes. Iemand een tip voor een litteken zalf?

Bio-Oil of iets anders met vitamine E is altijd een goed idee.

3 likes

Succes, hopelijk kunnen ze je snel helpen! En sterkte tot die tijd :cherry_blossom:

2 likes

Ik heb voor operatielittekens deze siliconengel gebruikt van Fagron (Nourisil™ MD siliconen gel | Voor littekens | Fagron derma). Ik weet alleen niet of dit ook geschikt is voor kinderen. Anders is cicaplast van La Roche Posay misschien ook wel een optie (die bestaat volgens mij ook in een gelvariant)

3 likes

Goed beschermen tegen de zon is ook belangrijk tegen littekenvorming

2 likes

En @TanteBetje bedankt voor de reacties!
Het is nog steeds pijnlijk. Ik heb verschillende dingen meegekregen bij de apotheek, voor een infectie, om het oor droog te maken (?) en voor de pijn. Ik hoop dat dit nog aanslaat, voor nu is het niet heel veel beter geworden, maar ook niet slechter.
Ik ben inmens bang om morgen te gaan vliegen maar ik heb op dit moment geen keuze…

2 likes

Ik heb ook een keer moeten vliegen met een oorontsteking. Eerst langs de huisarts geweest en die zei dat het geen kwaad kon. In het ergste geval ontstaat er een gaatje in je trommelvlies maar dat groeit bijna altijd vanzelf weer dicht.
Ik vond het best spannend maar ik heb uiteindelijk nergens last van gehad, ook geen extra pijn ofzo. Dus probeer je er niet te druk om te maken, hopelijk gaat het bij jou ook gewoon prima.

1 like

Ik heb vorige maand een splintertje gehad, eruit gehaald alleen er blijft een pijnlijk en dik bultje op m’n hand. Ik kan m heen en weer bewegen maar dat doet best pijn. De splinter zat echt tegen m’n knokkel aan, tenminste zo voelde dat. Ik heb na het verwijderen m’n hand in soda gehad. Zal die plek nou alsnog ontstoken zijn onderhuids ofzo?

Ik heb van een brandwondenarts eens geleerd dat het eigenlijk geen ene hol uitmaakt waarmee je smeert, als je maar goed masseert. Dat masseren heeft meer invloed op het soepel houden van het litteken (waar het om gaat) dan het smeersel zelf. Al die dure crèmes waren onzin.

Maar ik zag laatst dat juist deze plastisch chirurgen van het RKZ ook zelf een crème op de markt hebben (Staudt) dus of de inzichten zijn veranderd of zij zagen ook dat er veel geld aan te verdienen is :joy:

1 like

Heeft iemand de gouden tip bij een vastzittende nek? Ik werd afgelopen maandag wakker met een nek die volledig vastzat. Kon geen kant op bewegen. Inmiddels gaat het wel beter, maar blijft er een knoop hoog in m’n nek zitten. Slik al paracetamol + soms ibuprofen, magnesium, gebruik warmtebalsem, loop met een sjaal om, doe yoga oefeningen speciaal voor nek/schouders en heb een speciaal hoofdkussen. O en ik heb niet as maandag maar die maandag erop een afspraak bij de chiropractor, ga nog proberen die naar voren te halen… Iemand nog een aanvullende tip? Word er gek van dat het niet weggaat… heb wel vaker nekpijn maar niet zo extreem

Is het echt alleen je nek of eventueel vanuit kaak of schouders?
Mij helpt het om div YouTube filmpjes op te zoeken en oefeningen te doen, heel heet te douchen. Maar als echt niks helpt, boek ik een rug-schouder nek massage en vraag ik haar om specifiek mijn nek los te masseren

Fysio!

1 like

Een nekverzwaringskussen. Eentje die je in de magnetron kunt stoppen.
Heerlijke diepe warme ontspanning.
Ik heb deze:
ICEHOF Warmtekussen nek / schouder met lavendel - knuffelzacht - langdurige warmte door natuurlijke kleikralen en begeleidende aromatherapie, ergonomisch gevormd https://amzn.eu/d/dIfbJi0

2 likes

@Scorpiovibes @JustinBieber Thanks! Ik heb alleen heeel slechte ervaringen met (meerdere) fysio’s, jammer genoeg. Mijn nek laat zich niet echt masseren, dat heeft een averechts effect. Ipv beter wordt het dan alleen maar slechter/pijnlijker. Zodoende ben ik jaren geleden bij een chiropractor beland en dat gaat juist heel goed. Helaas is zij heel druk, waardoor ik dus niet a la minute terecht kan.

@Madam-Mikmak Thanks voor de tip, dit vind ik wel het proberen waard! Ik heb een klein pittenzakje voor in de nek maar dit ziet er wel wat anders uit! Heeft het jou goed geholpen met nekklachten en gebruik je het dan standaard?

3 likes