Het grote medische vragen-topic #3

Wil hier over mijn eigen ervaring delen. Had in 2019 ook zwangerschapsdiabetes en deze zwangerschap bij de 1e glucose test (15 weken?) goede waarden en bij de 2e glucose test (20 weken) weer verhoogde waarde. Zelfs ietsje hoger dan in 2019. Met diëtist aan de slag gegaan met niets aanpassen in dieet en 4 punt curves prikken om te kijken waar ik dan vooral door zou pieken, dus niets aangepast. En flink provoceren (dingen eten die echt je waarden flink verhogen, veel koolhydraten etc) maar kwam met geen mogelijkheid meer boven de 6,7.

Zowel diëtist als verloskundige gaven aan dat dit kan gebeuren, dat de glucose test omdat het een moment opname was bij mij wellicht verkeerde uitslag gaf. Ik heb nu geen diagnose zwangerschapsdiabetes en prik preventief elke week een 4 punt curve zonder dieet aanpassingen om te monitoren en waarden blijven allemaal netjes. Gemiddeld tussen 4,5 en 5,5. In 2019 was mijn glucose test echt net boven de grens maar moest ik wel flink dieet aanpassingen doen omdat met zelf prikken mijn waarden tussen 7 en 8 bleven zitten.

Er zit dus wel wat nuance in die glucose test, gek genoeg. @Vloeistof

2 likes

Dat klopt natuurlijk. Maar voordat iedereen zijn eigen anekdotes over foutpositieven gaat delen: geen enkele test is 100%. Afkapwaardes worden gesteld op basis van een gemiddelde van alle mensen en de kansen dat je bij een bepaalde waarde zwangerschapsdiabetes hebt. Daar zit altijd een marge van 1/2/5% (?) oid in. Dat geldt voor alle testen en afkapwaardes. Dus ja, het kan dat je een fout positieve suikertest hebt, maar die kans is derhalve klein ingeschat dat de afkapwaarde zo is gesteld zoals hij is. Dus het is absoluut niet zo dat iedereen met een afwijkende OGTT met daarna normale glucose géén zwdiabetes heeft, maar het is niet onmogelijk.

10 likes

Nou, het zakt nauwelijks met paracetamol. Ademhaling doet minder pijn gelukkig. Dokter zegt paracetamol nemen en als het erger wordt kunnen ze tramadol voorschrijven, maar dat vind ik echt een last resort. Echt haat aan die nsaid-allergie.

2 likes

Plaveisel epitheel zijn de cellen van de bekleding van je urinewegen, amorf zout zegt me zo niks, maar als ik Google vind ik een artikel uit 1990 waarin staat dat dat ontstaat na het afkoelen van urine, dus dat lijkt me iets normaals dan.

2 likes

Voor de zoveelste keer een verstopte speekselklier waardoor ik weer niet kan eten. Ben er zó klaar mee. Al die stomme tips hebben nog nooit iets uitgemaakt (behalve mn tandglazuur verpest). Las ergens dat ze die klier kunnen weghalen maar dat dat best ingrijpend is ivm alle zenuwen die daar lopen.

Iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen? Dit grapje komt inmiddels maandelijks terug dus echt niet leuk meer en ben er echt x 1000 klaar mee

1 like

Er zijn er al twee verwijderd bij mijn dochter. Kleine ingreep. Geen complicaties

4 likes

Ik heb nog nooit gehoord dat ze de hele speekselklier verwijderden bij terugkerende stenen eigenlijk, maar eigenlijk ook nog nooit gehoord dat iemand het zo vaak krijgt. Heel irritant! Ben je wel al bij de KNO-arts geweest? Is er een oorzaak bekend van dat je telkens steentjes krijgt?

1 like

Zijn hier mensen die medicatie tegen migraine gebruiken en welke is dat dan?

1 like

Ik heb sumatriptan, heb dat gekregen voor menstruele migraine maar precies die maand werd ik zwanger :laughing: dus geen migraine meer gehad. Doosje ligt nog dicht in de la

Edit: je kunt ook even in t migraine-topic kijken daar wordt wel vaak over medicatie gesproken

2 likes

Ik heb ook sumatriptan. Al neem ik eigenlijk bijna altijd exedrin, die werkt beter voor mij. Gewoon bij Kruidvat te koop

2 likes

Ik heb sumatriptan gehad in 2 sterktes, fovatriptan en nu eletriptan. Die laatste doet iets, maar mag ook tramadol nemen als het niet te houden is.

1 like

Ik voel me oud met deze vraag maar

Heeft iemand hier al eens behandeling gehad voor een triggerfinger? Ik denk dat ik dat heb in m’n pink (afspraak huisarts staat) en ben benieuwd naar ervaringen met injecties of evt OK qua hersteltijd en klachten…

1 like

Ik had het door de hormonen in de zwangerschap (beide middelvingers met name), vooral heel erg in de eerste weken na de bevalling, maar het is vanzelf weggegaan.

1 like

Oh wat interessant. Ik heb t nu ook dan in zwangerschap :nerd_face: wist niet dat dat een ding was

Ja dat wist ik, daarom reageerde ik even voordat je bij een chirurg zit. Ik vond het echt een flauw geintje, alsof je nog niet genoeg ellende hebt rondom die bevalling :joy:

Haha thanks. Dan laat ik t even z’n beloop

1 like

Op dit moment zijn wij op vakantie in Turkije.
Ik heb nu beginnende oorpijn, het is nog niet dermate heftig, maar ik voel wel een soort druk en kloppend gevoel. Vorig jaar in Spanje hebben wij allebei een ernstige oorinfectie opgelopen, waardoor wij allebei koorts hadden en aan 3 verschillende medicijnen (waaronder prednison :face_with_spiral_eyes:) moesten. Gelukkig werkte dit als een tierelier en waren we er net op tijd vanaf anders konden we niet vliegen. Heeft ± een week geduurd. Dit heeft een kleine trauma achtergelaten, dat ik nu bang ben dat het ook deze keer zo erg wordt en ik zaterdag niet naar huis kan vliegen. En ik wil zo graag naar huis.

Is er iets wat ik daar nu aan kan doen dat jullie weten? Ik ga sowieso morgen oordopjes kopen voor zwemmen (beetje mosterd na de maaltijd maar goed…). Ik heb hier dexofen liggen wat ik hier heb gekocht voor hoofdpijn maar zoals ik het lees werkt dat ontstekingsremmend.

Vanuit het duiken leerde ik, dat als je aan je oorbel naar beneden trekt, en het doet pijn, dat je dan een ontstoken middenoor hebt. Ik was na een (te) laat behandelde oorontsteking ook veel gevoeliger geworden en kreeg sneller een nieuwe oorontsteking. Daarom had ik Otalgan oordruppels bij me. Daar kon ik het soms op tijd mee redden, maar soms ook niet. Overigens helpen deze echt niet bij een echte middenoorontsteking. Misschien kun je morgen naar de drogist voor oordruppels? Maar als het pijn gaat doen, echt naar arts, want met een flinke oorontsteking in het vliegtuig is vragen om moeilijkheden.

3 likes

niet specifiek maar ik kan me wel voorstellen dat het verschil in ingreep al tot meer napijnen kan lijden, ookal is het op een ‘raar’ moment. Als je echt twijfelt zou ik gewoon naar kliniek bellen waar je hebt het laten doen en even kijken wat zij zeggen.

1 like

Hm, dit klinkt een beetje als toen ik een wortelpuntontsteking (dacht ik?) had. Mijn wortels lagen ook bij de zenuwen. Echt soort verlammende pijn die een aantal x per dag op kwam zetten en door mijn hele kaak trok. Kon wel 20 min aanhouden.

Ik weet niet of het in jouw geval kan hoor, misschien zijn die wortels dood nu er geen kies meer aan vast zit.

Als het zo’n soort ontsteking is, gaat het iig niet vanzelf over, maar kunnen ze je wel goed helpen. Ik heb een x een wortelkanaalbehandeling gehad en een verstandskies met dezelfde klacht laten trekken. Sterkte!!