Wil hier over mijn eigen ervaring delen. Had in 2019 ook zwangerschapsdiabetes en deze zwangerschap bij de 1e glucose test (15 weken?) goede waarden en bij de 2e glucose test (20 weken) weer verhoogde waarde. Zelfs ietsje hoger dan in 2019. Met diëtist aan de slag gegaan met niets aanpassen in dieet en 4 punt curves prikken om te kijken waar ik dan vooral door zou pieken, dus niets aangepast. En flink provoceren (dingen eten die echt je waarden flink verhogen, veel koolhydraten etc) maar kwam met geen mogelijkheid meer boven de 6,7.
Zowel diëtist als verloskundige gaven aan dat dit kan gebeuren, dat de glucose test omdat het een moment opname was bij mij wellicht verkeerde uitslag gaf. Ik heb nu geen diagnose zwangerschapsdiabetes en prik preventief elke week een 4 punt curve zonder dieet aanpassingen om te monitoren en waarden blijven allemaal netjes. Gemiddeld tussen 4,5 en 5,5. In 2019 was mijn glucose test echt net boven de grens maar moest ik wel flink dieet aanpassingen doen omdat met zelf prikken mijn waarden tussen 7 en 8 bleven zitten.
Er zit dus wel wat nuance in die glucose test, gek genoeg. @Vloeistof