Toen ik bij de KNO arts stage liep raadden zij allemaal aan aan mensen met een droge neus of neiging tot bloedneuzen aan om met een vinger wat vaseline in je neus te smeren elke ochtend en avond. Heb je niet per se speciale dure creme oid voor nodig
Dan ga ik dit eerst eens proberen en anders daarna een crème halen! Thanks allemaal! ![]()
Kan je tramadol samen slikken met ibuprofen? Ik lees wat wisselende verhalen.
Ja dat kan, maar ik neem aan dat je tramadol op recept hebt? Als je dan twijfelt zou ik sowieso eerst even overleggen met je arts
Ja klopt! Ik ga zo even bellen ![]()
Vraagje… Mijn litteken van de knip/hechtingen van mijn bevalling was altijd een netjes een duidelijk voelbaar streepje. Nu merkte ik net dat het streepje er niet meer is maar juist een soort gat. Tenminste, de huid is intact en glad, maar eronder voelt het veel zachter/leger dan eromheen. Ik voel ook wel wat meer druk de laatste tijd in mn bekkenbodem, denk ik nu. Is dit iets om even te laten checken of is het normaal?
Edit: litteken is een jaar oud en de genezing duurde destijds wat langer ivm een ontsteking.
natuurlijk even laten checken als je twijfelt!
Vooral als je druk voelt zou ik zeker naar een bekkenbodemfysio gaan. Is niet echt leuk, maar ze kunnen je zo goed helpen. Misschien is het alleen maar een kwestie van meer ontspannen.
Ja, ben ik bekend. Maar altijd goed idd. Ik zat zelf meer aan de huisarts te denken in dit geval. Maar zal wel horen of dat juist is.
@Bertha Ik denk ik check eerst even of dit normaal is. Over dit soort dingen wordt helaas nog weinig geschreven/gedeeld. Zal maandag even bellen!
Hier wordt idd vrijwel nooit iets over gedeeld. En als wel, dan meestal om te zeggen dat er niets aan de hand was. Terwijl er bij genoeg vrouwen wel wat is.
Maar ik hoop natuurljk dat het bij jou ook niets ernstigs is! Misschien is het wel gewoon een normale ontwikkeling van littekenweefsel daar.
Ja, precies! Dankjewel
Vraagje over kind van bijna 4. Is gebeten door konijn op kinderboerderij. Het is niet groot maar wel klein tandafdrukje en klein beetje gebloed (ze hoefde er niet van te huilen). Moet ik dan naar de huisarts met oog op tetanus / hondsdolheid? Mn vriend zei het net pas anders had ik even mn huisarts gebeld.
Edit: vond net dit:
Volgens mij zijn ze daar al voor ingeënt als je het vaccinatie programma gevolgd hebt.
Ja, las idd net over dktp. Die heeft ze vorige maand nog gehad. Dus iig tetanus. Rabies is hele kleine kans hier (sws met weinig bloed)?
Ik ben geen dokter. Durf ik niet te zeggen. Bij twijfel gewoon even huisarts bellen.
Ja bellen toch HAP voor zekerheid…
Tetanus is geen ziekte van geïnfecteerde wonden, dus die prik heeft niks gedaan tegen de roodheid of zwelling, dat zal gewoon met de tijd (of mogelijk met antibiotica?) genezen zijn.
Tetanus is een (gigantisch zeldzame) ziekte waarbij de bacterie een toxine maakt dat zorgt dat al je spiercellen in je lichaam gaan samentrekken. Dat begint met trekjes aan je kaken, en kan eindigen bij het zo hard samentrekken van al je spieren dat je je eigen ruggengraat of andere botten breekt. Gelukkig hebben we er goede behandeling tegen en is ernstige tetanus in Nederland dus vrijwel onbestaanbaar.
@dontgiveup ja advies was ook gewoon aankijken. Met name op ziek worden of infectie (dan antibiotica). En ze heeft sowieso alle dktp vaccinaties.
Vriend is geopereerd aan een eenvoudige peri-anale fistel. De wond hebben ze open gelaten (ca. 4 cm) en er zit dus geen slangetje in. Op zich gaat alles goed. Hij draagt nog wel verband tegen bloeden/wondvocht.
Ik lees op verschillende ziekenhuis websites dat je sowieso niet mag zwemmen zolang de wond open is. Hoe lang duurt het voordat zo’n wond dicht is? Want je raad het al: we gaan op vakantie naar een warm en zonnig land.
Mijn vriend is nogal onverschillig en heeft hier niet naar gevraagd bij de chirurg. Hij beweert dat chirurg heeft gezegd dat hij gewoon alles mag doen. Hij is dus van plan te gaan zwemmen…
Is lastig te zeggen. Dat varieert per persoon en ook afhankelijk van bepaalde factoren (wel of niet roken bijv). Hebben jullie geen extra informatie / folder meegekregen over de behandeling? Zou anders gewoon maandag de polikliniek chirurgie nog even proberen anders, voor advies.