Het grote medische vragen-topic #3

Rabiës is idd heeeele kleine kans (vooral bij honden, vleermuizen, apen etc in het buitenland. In NL komt het ook vaker voor dan eerst, maar dan vaak bij zwerfhonden/geïmporteerde puppy’s vanuit het buitenland). Al kan navragen nooit kwaad.

Rabiës kan trouwens al overgebracht worden door een lik, schram, bijtwond.

Tetanus zou ik sowieso laten checken. M’n ma kreeg het eens toen 1 van onze ratten haar beet, kreeg al gauw een mega dikke en opgezwollen hand. Toen een extra prik tegen tetanus gehaald en was het binnen paar dagen weg.

1 like

Tetanus is geen ziekte van geïnfecteerde wonden, dus die prik heeft niks gedaan tegen de roodheid of zwelling, dat zal gewoon met de tijd (of mogelijk met antibiotica?) genezen zijn.
Tetanus is een (gigantisch zeldzame) ziekte waarbij de bacterie een toxine maakt dat zorgt dat al je spiercellen in je lichaam gaan samentrekken. Dat begint met trekjes aan je kaken, en kan eindigen bij het zo hard samentrekken van al je spieren dat je je eigen ruggengraat of andere botten breekt. Gelukkig hebben we er goede behandeling tegen en is ernstige tetanus in Nederland dus vrijwel onbestaanbaar.

8 likes

@Girasol ja advies was ook gewoon aankijken. Met name op ziek worden of infectie (dan antibiotica). En ze heeft sowieso alle dktp vaccinaties.

1 like

Vriend is geopereerd aan een eenvoudige peri-anale fistel. De wond hebben ze open gelaten (ca. 4 cm) en er zit dus geen slangetje in. Op zich gaat alles goed. Hij draagt nog wel verband tegen bloeden/wondvocht.

Ik lees op verschillende ziekenhuis websites dat je sowieso niet mag zwemmen zolang de wond open is. Hoe lang duurt het voordat zo’n wond dicht is? Want je raad het al: we gaan op vakantie naar een warm en zonnig land.

Mijn vriend is nogal onverschillig en heeft hier niet naar gevraagd bij de chirurg. Hij beweert dat chirurg heeft gezegd dat hij gewoon alles mag doen. Hij is dus van plan te gaan zwemmen…

3 likes

Is lastig te zeggen. Dat varieert per persoon en ook afhankelijk van bepaalde factoren (wel of niet roken bijv). Hebben jullie geen extra informatie / folder meegekregen over de behandeling? Zou anders gewoon maandag de polikliniek chirurgie nog even proberen anders, voor advies.

3 likes

Vraagje. Nu al een tijdje last van links onder mijn ribben. Het is geen pijn. Maar het voelt alsof er ballon met lucht onder de ribben zit. ( ten grote van een waterballen) nu al een week en tis geen lucht wat je weg kan boeren/scheten. Ik merk dat ik er anders door ga ademen maar dat kan mijn angststoornis zijn. Het doet dus geen pijn maar geeft wel veel ongemak. Maar ik droom nu ook al een goede week erover en hoe nuchter ik ook ben… ga ik toch denken dat het een teken is… dat er wat is.

Ja ik kan er mee naar de dokter. Maar vind naar de dokter gaan voor mezelf lastig omdat ik altijd bang ben dat ik ze tot last ben met mijn kwaaltjes. Vandaar vraag ik het eerst hier.

3 likes

Zwemmen met een open wond? :joy:

3 likes

Geen idee of het medisch is. Maar ik heb af en toe last van een heel foggy hoofd. Ogen zijn/voelen wattig, heel niet scherp, alsof ik er niet helemaal bij ben, ogen lijken half dicht te vallen. Op zo’n moment kan ik geen zinnig gesprek voeren, heb ik het idee, dus een werk call houd ik dan af want het voelt alsof er onzin uitgaat komen.
Ik word er helemaal gek van :sob: Waar kan het door komen? Ik ben ook wel moe/slaperig, maar ik heb genoeg geslapen dus het is geen slaaptekort.

Hooikoorts? Daar krijg ik dit van

1 like

In een zwembad in een warm klimaat? :joy:
(Iedereen die wel eens een oorontsteking heeft gehad in zo’n zwembad, weet hoe “schoon” dat is…)

3 likes

Lage bloedsuiker?

1 like

Recentelijk Corona gehad?

1 like

Ik heb wat raars. Afgelopen dagen heb ik soms bovenop mijn hoofd, aan de linkerkant een soort drukkend, koud gevoel. Net alsof je een te strakke staart in heb gehad. Het doet verder geen pijn maar het voelt heel gek. Heb mijn hoofd verder ook niet gestoten. Gevoel is er ook niet continu maar met vlagen. Alsof er iets op die plek drukt.

1 like

Hoe is je afspraak gegaan?

1 like

Alles wat in het echoverslag beschreven staat is normaal, inderdaad. Fijn dat ze meer onderzoek aan t doen zijn, hopelijk haal je daar de nodige geruststelling uit :heart:

Wel ontzettend fijn dat ze alles nu zo uitgebreid onderzoeken. Hopelijk valt de afspraak volgende week ook mee en vind je hoop ik een beetje vertrouwen in je lijf! Dikke knuf voor jou in ieder geval :heart:

Ugh vanochtend na het lenzen indoen was ik mijn rechterlens opeens ‘kwijt’. Ik dacht dat ik hem had ingedaan, maar zag niets met rechts. Na voelen ook niets. Maar hij lag ook nergens in de badkamer :woman_shrugging: ik ben echt panisch nu dat ie toch ergens in de diepte van mijn oogkas zit. Normaal voel ik dat wel, maar nu heb ik natuurlijk ook zoveel gefrummeld aan mijn oog dat ik niet weet waar de irritatie precies door komt. Kan ik met zoiets naar de opticien of kom ik dan echt over als een gekkie?

1 like

Wat een absolute horror. yay modern medicine. Je zult maar in de oertijd leven en dit voor je kiezen krijgen😱.

1 like

Bij twijfel kun je altijd even langs de opticien gaan hoor, lijkt me helemaal niet gek. Ik heb het ook wel eens gehad en gelukkig kwam de lens dan vanzelf weer zo op mijn oog dat ik hem eruit kon halen. Zat aan de bovenkant onder mijn ooglid en soms hielp het om dan een paar over mijn gesloten ooglid naar beneden te wrijven/duwen. Sowieso heel naar en kut, hopelijk heb je er niet al te veel last van en is het snel opgelost

Ik heb ook wel eens gehad dat mijn lens kapot gegaan was. Toen hebben ze met speciale vloeistof het stukje lens in mijn oog gevonden. Neem aan dat dit ook werkt met een hele lens en ze daarmee kunnen controleren of hij nog in jouw oog zit.