Het grote medische vragen-topic #3

Helaas niet alleen iets van de oertijd maar ook in t heden nog in ontwikkelingslanden aan de orde van de dag :cry: heb in Oeganda een vrouw behandeld die zwanger was en een tetanusinfectie had en daardoor hele extreme spasmen
 sindsdien zeg ik tegen iedereen “neem die tetanus prik nou gewoon want tetanus wil je Ă©cht niet hebben”

1 like

Tijdens COVID waren er ook een aantal patienten die anti-vax waren maar dus ook dus geen tetanus vaccinatie wilde, want 1 pot nat natuurlijk. SUCCES ERMEE dacht ik continu.

6 likes

Ja echt joe succes met je tetanus :+1:t3::+1:t3::+1:t3:

3 likes

Ik heb een keer iemand gezien met tetanie na electrocutie bij een bedrijfsongeval, die lag af en aan zo op de brancard:
image
Dat was echt geen feest, want hij was wel volledig bij kennis.

4 likes

Ik moet morgen bloedprikken maar ik gebruik nicotine pleisters. Die doe ik normaal op als ik uit bed kom maar ik moet eind van de ochtend prikken. Ik hoef niet nuchter te zijn dus dan kan ik mijn pleister gewoon plakken toch?

Als ik het opzoek staat er alleen dat je niet mag roken in de ochtend voor het prikken als je nuchter moet zijn. Dat hoef ik niet dus dan zit ik safe lijkt me?

1 like

Ja hoor, geen zorgen. En goed bezig, hoe verloopt het stoppen inmiddels? đŸ«¶đŸ»

Je wil eigenlijk voordat je begint even zeker weten dat er geen gaatje in het trommelvlies zit, dat bekijkt de assistente als het goed is voordat ze beginnen. Dat kun je zelf niet. Ik denk dat dit wel kan werken, maar vraag me af of de straal krachtig genoeg is. En dan is misschien de douchekop als telefoon op het oor houden een stuk makkelijker. Die lepeltjes bij die ene zou ik zeker zelf niet gebruiken, daar kun je echt heel makkelijk schade mee maken.

2 likes

mijn vader kreeg die spray ook aangeraden van de huisarts en werkt heel goed

Late reactie, maar mocht dit weer eens gebeuren:

Een lens kan nooit achter je oogkas belanden. Meestal zit hij onder je ooglid in een hoek. Je kan je ooglid proberen op te trekken en vaak valt ie er dan al uit, of hem met een wattenstaafje naar beneden te schuiven.

Mocht het echt niet lukken of je kan hem niet vinden kun je altijd bij de opticien terecht en halen zij hem voor je eruit.

5 likes

Juist heel fijn, dankje!!

1 like

Hopelijk iemand hier in de farmaceutische hoek

Ik ben op vakantie in Spanje en bleek gisteren via urine testje ( met stokje) een blaasontsteking te hebben. Ik had eerst geprobeerd het af te wachten gedurende 3 dagen maar gisteren moest ik elk kwartier plassen en had echt teveel pijn ondanks pijnstilling.
Alhier in Spanje dus een arts gezien die mij Ciprofloxacine heeft voorgeschreven 2x per dag gedurende 7 dagen.

Daarbij de nadruk om niet teveel ( en helemaal niet op het heetst van de dag) in de zon te gaan. Hier baal ik natuurlijk ontzettend van, we hebben 3 jonge kinderen die dolgraag zwemmen / op het strand spelen, maar ook nog niet allemaal kunnen zwemmen, dus alleen mijn man is de hele week nu in de weer met ze. Wat best stressvol is.

Nu las ik óók op het farmacotherapeutisch kompas dat deze medicatie in Nederland redelijke terughoudendheid biedt vanwege resistentie, en dat dit soms maar maximaal gedurende 3 dagen 2x of pd wordt aangeraden. Dit zou om veel redenen ontzettend fijn zijn. Nu wil ik vandaag naar Nederland bellen voor advies, maar weet even niet of ik dan de huisarts of de apotheker moet bellen

Wie kan mij adviseren?

Ciprofloxacine 500mg 2dd1 gedurende 7 dagen is in Nederland de eerste keus bij een urineweginfectie met tekenen van weefselinvasie

5 likes

Het is een goed antibioticum voor deze indicatie (wat @Opheliac ook zegt), en ik zou niet korter behandelen, zeker niet omdat je nu in het buitenland bent en resistenties daar nog wel eens heel anders cv liggen dan hier in Nederland. Als je koorts krijgt kan het zomaar zijn dat je opgenomen moet worden met antibiotica in een infuus, dan ben je veel verder van huis.

Cipro maakt je gevoeliger voor zonlicht, dus je verbrandt (veel) sneller, het is niet dat je paars wordt. Het komt niet heel vaak voor. Dus ik zou maximale voorzorgsmaatregelen nemen, misschien een uv-shirt en zo’n pet met nekflap kopen, maximaal insmeren (en dan opletten dat er goede UVA-bescherming in zit, want die geeft de reactie), en dan op de heetste uren wel uit de zon blijven. En bij de eerste tekenen van verbranding dan wel helemaal uit de zon blijven, je wil niet onder de blaren komen te zitten.

7 likes

@Merel @Opheliac @Broodrooster bedankt voor jullie reacties.
Ik ga de kuur afmaken. Goed insmeren, zo veel mogelijk in de schaduw en na 15.30 met Uv shirt, pet én SPF even met de kinderen zwemmen.

Het is niet anders :frowning:

Ik was even bang dat ik 14 dagen binnen moest blijven maar nu alle informatie bij elkaar gespaard lijkt mij dit een redelijke oplossing.

4 likes

Nou het antibiotica avontuur heeft een hele andere wending genomen.
Na 3 pillen merkte ik ineens dat ik mega duizelig / tintelingen in voeten en handen / enorm gejaagd/ zenuwachtig/ angstig gevoel/ kon niet slapen. Voelde constant als een non stop hyperventilatie aanval. Als ik wel mijn ogen dicht deed kreeg ik hele naar beelden/ nachtmerrie achtig. Vlekken voor m’n ogen. Ik dacht dat ik gek werd.
Mijn man las in de bijsluiter dat dit een hele kleine kans is, maar al deze dingen stonden erbij.
S’ nachts nog een arts gebeld, ik trok het niet meer, gevoel dat ik haast in een psychose zat. Ik was totaal mijzelf niet meer.

Die is meteen gekomen, valium prik gekregen en mag vandaag een kuur fosfomycine ophalen en hopen dat dit helpt en die klachten weggaan.
Ik merk wel dat ik ondanks de valium nog steeds het hypere / gespannen gevoel heb.

Ik vond het zĂł naar, heb me nog nooit zo ongelukkig gevoeld.

Wat vervelend, en ook vooral dat je je nu zo’n zorgen maakt en niet bij je arts terecht komt. Ik denk dat als je vaker/langer koorts krijgt je wel aan de bel moet trekken maar dat in de andere gevallen twee weken wachten niet heel erg is. In de bijsluiter staat dat dit een bijwerking kan zijn.

Oh ik baal als een stekker! Gisteren ben ik ziek geworden en ik heb het gevoel alsof mijn hele hoofd dicht zit (en hoofdpijn/keelpijn). Aanstaande zondag heb ik een lange vliegreis voor de boeg, maar volgensmij mag ik niet vliegen als dit zo blijft :sweat_smile:. Heeft iemand enig idee of er nog andere manieren zijn om het herstel te bespoedigen, naast paracetamol, stomen en heel af en toe een neusspray?

Slapen en je hebt nog bijna een hele week om bij te komen. Zal wel goed komen hoor, beterschap!

5 likes

Waarom zou je niet mogen vliegen?

En je hebt inderdaad nog ruim 5 dagen om uit te rusten. Veel water / bouillon drinken en rustig aan doen! Beterschap !

1 like

@Philo @Uprooted Bedankt voor jullie tips/geruststelling. Ik moet eerlijk bekennen dat ik al een beetje in paniek was geraakt :sweat_smile:. Maar ik moet het wat realistischer bekijken inderdaad, ik heb nog een aantal dagen om op te knappen.

Oh en @Uprooted ik weet niet of er strikte regels voor zijn wat betreft vliegen met een verkoudheid, maar volgensmij is het niet verstandig. Ik heb dat een keer gedaan en toen zo ontzettend pijn achter mijn oor gekregen bij het dalen. Alsof alles uit elkaar zou knappen.

1 like