Het grote medische vragen-topic #3

Vorig jaar heb ik een nierbekkenontsteking gehad, met daarna antibiotica waarop allergisch reageerde en toen heeft het allemaal lang geduurd. Sindsdien ben ik er nogal huiverig voor. Sinds vorige week maandag heb ik last van een brandend gevoel in mijn blaas en vaak moeten plassen. Woensdag heb ik mijn ochtendurine naar de huisarts gebracht. Nitrietbepaling was negatief. Maar de klachten werden alleen maar erger. Vrijdag weer de urine weggebracht en wederom negatieve uitslag. Sinds het weekend zijn de klachten aanzienlijk minder maar nog niet helemaal weg. Maar nu heb ik sinds vandaag rugpijn. Dit verloop doet me erg denken aan mijn vorige nierbekkenontsteking. Zou dat kunnen ondanks de twee negatieve testen? Ik baal nu ervan dat ik er vrijdag niet op heb aangedrongen dat ze het op kweek zouden zetten. Is dit iets om de huisartsenpost voor te bellen? (waarschijnlijk vragen ze dan toch om de ochtendurine…)

Edit: momenteel heb ik geen koorts

Ik spreek mijn arts over twee weken weer, zo dringend is het natuurlijk niet. Dan vraag ik het gewoon volgende week aan de fysio, maar ben gewoon benieuwd omdat ik zoveel napijn heb.

1 like

Anatomisch gezien liggen die twee dingen behoorlijk ver van elkaar af.

Dat groene puntje is het onderste deel van je sacrum en dat roze bolletje je baarmoeder en dan lopen er die rode banden van je baarmoeder naar je sacrum (in de richting van navel naar rug zeg maar) en dat zijn die sacrouteriene banden.

2 likes

Oh super, dan kan ik iig 1 oorzaak wegstrepen! Bedankt!

1 like

Misschien zegt de fysio wel dat er nog een of ander ligament of iets loopt wat het wel kan verklaren hoor, ik heb er te weinig verstand van!

1 like

Zonder koorts/algemeen ziek zijn is de kans niet zo heel groot dat het een opstijgende urineweginfectie is, maar als je erg ongerust bent helpt de HAP je hier wel mee hoor. Anders morgen huisarts bellen en vragen of er een urinekweek gemaakt kan worden.

1 like

Ik heb op meerdere plekken endo natuurlijk en wie weet zit er op die spier ook wel wat. Maar ik dacht ineens aan die ophangband en dacht oh zou dat misschien er bij zitten? En voor je het weet zit je een half uur naar medische afbeeldingen te kijken zonder super duidelijk antwoord haha. Maar die spier zit wel bij je bekken vast natuurlijk en mijn bekken is niet blij… dus niet gek dat het pijn doet maar de verklaring van die ophangband zit er miss dichtbij was even zo enorm verklarend geweest. Maar ook niet per se een leuke of goede verklaring, wie weet is de pijn in de spier te behandelen! Heel erg bedankt iig! Kan ik ophouden met het googelen haha

2 likes

Ik kende het verloop van die specifieke spier niet uit m’n hoofd maar heb t even opgezocht. En die heeft geen relatie met het sacro-uterine ligament. Heb het hieronder ingetekend, dat gele is de sacro-uterina. Vervelend dat je zoveel last hebt zeg :mending_heart:

Edit: lol zie nu de posts hierboven pas. Spuit11 sorry. Zitten wel heel erg op één lijn @Krabsalade haha ook exact dezelfde afbeelding gebruikt om in te tekenen :clown_face:

3 likes

Ahh lief van je, dankjewel! Het voelde echt even als mogelijke duidelijkheid (weet sinds 2,5 jaar vd endo maar heb al zo’n 9 jaar last van een zere heup wat mogelijk uit die spier komt maar ook verband kan houden met de endo/adeno) maar kan best dat die nooit komt, niet leuk maar is oké, kan het alweer meer loslaten, het hele gebied is nou eenmaal aangedaan en niet blij/gespannen/ontstoken.

1 like

Warm houden en insmeren met van die warmespieren-crème

4 likes

Eventueel pijnstillers zodat je zachtjes kunt blijven bewegen! Hoe meer verkrampt je je nek gaat houden, hoe erger het wordt. Bij mij voelt warmte dan wel lekker, maar ik weet niet zeker of dat ook echt iets doet eigenlijk.
En als het lukt heel zachtjes stretchen.

2 likes

Oh en @grace als je hier vaker last van hebt: zoek eens streches op voor je trapezius. Het klinkt alsof het die spier is die verkrampt zit?
Ik had dit ook vaker, maar nu let ik erop dat ik die spier regelmatig eens stretch (gewoon zittend aan m’n bureau bv) en sindsdien amper nog gehad. Wanneer ik geen last heb dus, maar juist preventief.

5 likes

Inderdaad warm houden en als het lukt een voorzichtige mobiliteitsoefening zoals “zagen” (om en om met je arm reiken en romp meedraaien) zodat je klein beetje in beweging blijft. Fysio zal je waarschijnlijk meer van zulke oefeningen geven!

2 likes

Ik heb zondag nauw contact (oa langer dan een halfuur in de auto samen) gehad met mensen die de dagen erop Corona kregen. Ik heb tot nu toe negatief getest. Soms denk ik me wel wat ziek te voelen maar anderzijds ben ik zo’n meid die altijd kwaaltjes heeft dus ik weet niet of ik het me in beeld… Nu weet ik dus niet goed of ik toch beter nog even andere mensen vermijd of dat ik waarschijnlijk wel safe ben. Heb tot nu toe nog nooit covid gehad dus ik begin al te denken dat ik misschien immuun ben?

1 like

Mijn handen zijn beide echt flink aan het vervellen aan de binnenkant, iemand idee hoe dit zou komen?
Ik draag regelmatig handschoenen en was ze misschien ook meer dan andere maar zelfs tijdens corona had ik dit niet.

foto

Heb je toevallig van dat bubbeltjes eczeem gehad? Als ik dat heb gehad dan gaat het ook zo vervellen.

Dat heb ik alleen een beetje tussen mijn vingers gehad, maar dat heb ik ook wel vaker.

Mijn handen voelen nu ook heel “kwetsbaar” alsof mijn beschermlaag eraf is ofz :joy:

Ik heb dit dus ook al paar weken! Geen idee waar het van komt. Geen eczeem of niks gehad. Ook geen jeuk. Alleen maar vervelling

1 like

Als het niet weggaat na een paar dagen goed handcreme smeren zou het ook een schimmel kunnen zijn.

2 likes

Ik heb dit ooit eens een periode gehad en het ging uiteindelijk vanzelf weg!

2 likes