Het grote medische vragen-topic #3

@Hippe_kikker hier sluit ik me bij aan. Mijn ervaring is ook heel positief en gelijk aan die van @Huismus. Ook geen inwendig onderzoek gehad, en merkte na 2 keer echt al flinke verbetering door de gerichte oefeningen. Ik zou gewoon eens bellen of mailen om jouw vraag neer te leggen.

Ik heb wel inwendig onderzoek gehad, alleen niet de eerste afspraak. Het zal ook een beetje aan de klachten liggen. Mijn klachten en voortgang zijn niet precies vast te stellen zonder onderzoek.
Maar als je dat niet wilt, zullen ze het ook niet opdringen. Alles gaat heel zorgvuldig en rustig en met consent en goed aankondigen.

1 like

Je kunt het altijd overleggen, niemand zal een inwendig onderzoek doen als jij dat niet wilt. Volgens mij hoeft dat bij pijn aan je stuitje ook niet.

Ik heb zelf heel veel pijn gekregen aan mijn stuit na gewichtsverlies (nog steeds een gezond gewicht hoor) doordat ik nu meer op mijn stuitje zit :sweat_smile: Kwam het op tiktok tegen en iemand beschreef het alsof ze nu een staart had waar ze op zat :cold_face: zitten, liggen en vooral lange autoritten zijn echt pijnlijk…

Heeft er iemand ervaring met bloedwaarden? Mijn bezinking is 68, te hoog volgens normale waarden. Maar mn CRP is 15,7 dus die is maar licht verhoogd.
Vorig jaar was mijn CRP hetzelfde en de bezinking 44. Die is dus omhoog gegaan maar ik krijg geen verder onderzoek, is dat erg?

En mijn TSH is voor de vierde keer op rij rond de 8,27, aardig te hoog volgens normale waarden. De T4 vrij is redelijk normaal. Mijn vriend kreeg met een lagere TSH waarde al medicijnen voor de schildklier en de waarde is sindsdien genormaliseerd. Is het normaal dat ik niet die medicijnen krijg? In mijn dossier staat wel subklinische hypertheroidie.

Ja ik merk wel dat ik meer (of sneller) verstopt zit met die kinderversie, vooral als ik wakker word sochtends. Indd ook een neusgat meer dan de ander. Jij was cold turkey gestopt he? Hoe gaat dat?

2 likes

Die eerste is echt heel moeilijk buiten de context te beoordelen.

Bij schildklierwaarden is de T4 leidend, daar hebben mensen uiteindelijk klachten van. Je TSH is een soort draaiknop die de schildklier stimuleert. Bij jou is die vrij hoog afgesteld maar daarbij is je schildklierhormoon (T4) normaal. Daarom is het een subklinische (niet relevant voor de uiteindelijke schildklierwaarden) HYPOthyreoidie. Het is een ‘hypo’- want je schildklier moet meer dan normaal gestimuleerd worden (met TSH) om voldoende hormoon (T4) aan te maken. Dat behandel je in principe niet.

2 likes

Dankjewel!!

1 like

Wat irritant! Misschien een keer zon neusdouche proberen? Dan spoel je het helemaal door. Ik vind het wel echt knap van je, diepe buiging dat je zo gestopt bent.

3 likes

Over die bezinking is eigenlijk alleen iets te zeggen als je weet waarom het is geprikt. Als het zonder rede gewoon standaard is meegeprikt heb je er verrekte weinig aan. De interne werd ook altijd boos als ik het meeprikte want het is echt heel erg aspecifiek.

Heel aspecifiek, maar er is bij een duidelijke verhoging wel altijd echt wat aan de hand. Ik prik het meestal na 4-6 weken over en als het dan nog te hoog is zonder verklaring dan heb je wel recht op verdere analyse vind ik.

3 likes

Vorig jaar is nadat er meerdere keren rond de 44 uit kwam een veel uitgebreider bloedonderzoek door de internist gedaan maar die waarden waren allemaal redelijk normaal. Verder onderzoek is er toen niet gedaan. Ik ga toch maar even overleggen met de huisarts weer…

1 like

Ja absoluut mee eens hoor! Maar meer dat het je diagnostisch an sich niet zoveel verder brengt en dat daarom de interne bij ons (in klinische setting dan wel) er niet zo happig op was.

Maar wel goed dat je het wel vervolgt, nadat ik mn diagnose coeliakie kreeg gingen er pas achteraf kwartjes vallen, waaronder een verhoogde bezinking.

2 likes

Ik heb oxazepam voor angstaanvallen en nu moet ik maandag 3 kiezen laten trekken bij de kaakchirurg. Mag ik dan wel een oxa icm de verdoving enzo?

Sorry ik heb alleen maar slechte raad, maar bij gebrek aan een mesje zou ik zelf met een nagelschaartje kijken wat je weg kan knippen. In principe is een eksteroog eelt = dood weefsel, zou geen pijn mogen doen als je daar aan gaat pulken en het hoort ook niet te bloeden. Er is vast wel een YouTube of TikTok video van!

@Westwood
Als het gewoon lokale verdoving wordt (spuiten in je mond) lijkt het me geen probleem.

3 likes

Bij mij lieten ze uit zichzelf los. Of hij zat dan in de pleister als ik die af deed. Misschien kun je kijken of hij los zit?

2 likes

Check het dan aub bij de operateur zelf, niet bij de huisarts! Hoe moet die nu weten of de kaakchirurg dat goed vindt! Die weet niet eens wat die gaat doen! #beldehuisarts

7 likes

Als het echt onder een drukpunt van je voet is is het bijna altijd een likdoorn, maar kan soms wel veel op een wrat lijken, want die loop je eigenlijk ook “naar binnen”, maar doen meeeestal wat minder pijn.

3 likes

Ja het was wel een likdoorn, had dezelfde klachten als jij, dat van jou klinkt meer als een likdoorn dan een wrat. Ik heb ze wel ruim een week op moeten hebben voordat hij eraf viel.

2 likes

Likdoorns verwijderen doen wij sowieso niet, is werk voor een pedicure, die heeft daar veel betere apparatuur voor. Maar self management middels YouTube of TikTok: ik vind het allemaal prima hoor!

4 likes

Zijn er nog andere dingen die ik kan doen om keelpijn te verzachten naast iets van strepsils/strepfen/trachitol nemen?