Het grote medische vragen-topic #3

Rook je toevallig? Bij rokers komt dit vaker voor dus dan advies stoppen met roken. Wat je doet is denk ik goed, met name antibacteriële zeep gebruiken en iets om te exfolieren.

Misschien kun je ook nog experimenteren met andere stoffen ondergoed, bijv bamboe broekjes (meer ademend, minder broeien) en een langer model zonder rand op je bil (minder wrijving).

En weet niet of je veel haartjes in dat gebied hebt, maar ik denk dat de manier van ontharen ook nog wel invloed kan hebben.

1 like

Bedankt voor de tips!
Ik rook niet, draag enkel katoenen ondergoed (maar bamboe is wel antibacterieel geloof ik? Dus daar ga ik eens naar kijken!) en heb er ook geen haartjes. Ik heb gewoon heel grote billen wat denk ik voor wrijving zorgt :sweat_smile: Langere onderbroeken is ook nog een idee, ga ik eens naar kijken :slight_smile: Thanks!

1 like

Sommige mensen hebben ook gewoon pech. Misschien is dit wat, vind ik wel fijn.

1 like

Ja ik ben gewoon gevoelig voor ontstekingen denk ik, zit ook een beetje in de familie. En wellicht is het een hormonaal ding ook nog. Thanks voor de link :slight_smile:

1 like

Jij hebt ze begrijp ik? Is het pijpje lang genoeg om de bovenste wrijving tussen je bovenbenen te voorkomen? Bij wijde broeken hangt het kruis bij mij te laag waardoor het echt dramatisch zit :joy:

Edit: dus niet zozeer het schuren van je bovenbenen met een rokje maar waar je bovenbeen aan de binnenkant wat dikker wordt

Ja ik heb ze en ik vind ze fijn en lang genoeg (maar ik ben wel klein), al ga ik ze volgende keer maat kleiner kopen, want nu rollen ze soms iets op.

1 like

Ik heb een keer een borstontsteking gehad (wat meestal voor een borstabces komt) en toen lag ik klappertandend met 41 graden koorts doodziek in bed, geen haar op m’n hoofd die toen op reis had gekund.
Het klinkt alsof de puist (of wat het dan ook is geweest) beterend is? Dan zou ik zelf niet verwachten dat daar je koorts vandaan komt. Maar je kan altijd overleggen met de HAP, dat je in ieder geval weet waar je op moet letten.

1 like

Bij mij werkt BHA beter dan een AHA (wat glycolic acid is)tegen pukkels: Ik vind de 2% bha body Cream van Paula’s choice heel fijn.

Zit het ook in je oksels? Het zou ook hidradenitis suppurativa kunnen zijn. Zo klinkt het een beetje namelijk. Misschien eens een keer langs de dermatoloog hier voor? Er zijn namelijk ook meer behandelingen voor. Iets wat wel echt kan helpen is laserontharing, mocht je dat willen.

3 likes

Nee het zit niet in mijn oksels, maar lijkt idd wel op dat inderdaad. Had dat ooit al eens gevonden maar niks meer mee gedaan, maar als het zo door blijft gaan toch goed denk ik om even naar de huisarts weer te gaan. Al is het maar eventueel voor een zalfje :sweat_smile: Of een doorverwijzing zodat er eens goed naar gekeken kan worden inderdaad. Dank!

@ciselering ik zou deze van The Ordinary willen aanraden: https://www.douglas.nl/nl/p/3001043635
Echt een fantastisch spulletje

1 like

PC of TO?

3 likes

:sweat_smile: zat vast met mn hoofd ergens anders. Zal het aanpassen

1 like

Over het dragen van lenzen maar wellicht ogen willen laten laseren. Misschien hebben mensen ervaringen hiermee.

Achtergrondverhaal: Ik draag al sinds de middelbare school harde lenzen en sinds een paar jaar harde nachtlenzen. Vroeger zei die opticien destijds dat die harde lenzen altijd een paar jaar mee gaan met goede verzorging, alleen deed ik er nooit super lang mee want ik raakte er wel eens een kwijt. Nu heb ik al jaren nachtlenzen omdat een collega toen het ook had en er heel tevreden mee was, hij zei dat hij ze ook altijd een paar jaar gebruikte voordat hij weer nieuwe kocht. Maar de opticien toen zei dat ze elk jaar vervangen moesten worden wat een erg duur grapje zou zijn. Nouja, dat heb ik dus niet gedaan want waarom zou de ene harde lens wel jaren mee kunnen en de andere niet?

Nu mijn dilemma: ik merk aan mijn ogen dat deze lenzen niet meer de juiste sterkte hebben. Een oog past zich niet meer goed aan waardoor ik minder scherp zie, terwijl het wel gewoon nog goed is met de lens. Nu kan ik natuurlijk weer naar de opticien gaan (sowieso een ander want ik durf niet terug naar de persoon waar ik ze vandaan heb lol) maar ik wil eigenlijk ook mijn ogen laten laseren. Waarschijnlijk moet ik dan minimaal 2-3 weken zonder lenzen slapen zodat mijn ogen kunnen herstellen zodat ze goed opgemeten kunnen worden, alleen heb ik ook geen bril meer want dat gaat sowieso niet samen met nachtlenzen. Dus dat zou betekenen dat ik heel slecht ga zien voor een korte periode.

Vraag: kan ik het beste gewoon bij een oogkliniek langs gaan want er zit niks anders op dan 2-3 weken ontwennen van de lenzen en daarna zou ik dan gelaserd kunnen worden?

OF is het mogelijk dat een opticien makkelijk een bril kan maken a.d.h.v. de sterkte van de lenzen en dat ik die kan gebruiken voor 2-3 weken en dat mijn ogen daar aan kunnen wennen en dán gelaserd worden? Ik vraag me af of dit laatste nuttig is als ik direct na de overstap van nachtlenzen naar een bril op sterkte daar toch nog niet scherp mee kan zien omdat mijn ogen dan nog niet terug in de normale vorm zijn. Dan is een bril namelijk weggegooid geld want daarna heb ik het ook niet meer nodig.

Ik denk eigenlijk dat ik gewoon a.s.a.p. naar een kliniek moet gaan en dan kunnen zij het me vertellen (en dat ik waarschijnlijk 2-3 weken wazig ga moeten zien), maar het is toch fijn als iemand hier hetzelfde heeft gehad en het dan kan bevestigen. :smiley:

Geen directe ervaring maar toevallig dit jaar wel een vooronderzoek laten doen voor laseren. Voor het vooronderzoek moet je ook al een tijdje geen lenzen dragen, houd daar rekening mee.

" Als u een contactlensdrager bent dan dienen uw contactlenzen uit te zijn.
Zachte lenzen: 2 weken voor het vooronderzoek uit doen en uitlaten.
Harde lenzen: 4 weken voor het vooronderzoek uit doen en uitlaten."

Stond er in mijn mail voor het vooronderzoek. Het ligt helemaal aan jouw sterkte natuurlijk (ik heb al een bril en draag geen lenzen omdat ik er niet meer tegenkan), maar kun je niet bijv. ergens een goedkopere bril laten aanmeten? Bijvoorbeeld iets als Polette? Of Ace & Tate? Want je zult dus 2x4 weken geen lenzen mogen dragen. Maar dit ligt dus ook echt aan je sterkte en hoe vervelend je het vind. Zelf heb ik -7 dus ik zou het me niet kunnen voorstellen dat je het ook maar overweegt om geen bril te doen :joy: Maar dat is wat ik gewend ben natuurlijk!

En een bril moet je echt laten opmeten, want je lenzen zitten dichter op je oog en hebben dus een andere sterkte dan een bril. En daarvoor moet je ook weer even je lenzen uit doen natuurlijk (maar ik geloof maar een dag ofzo? Niet zo lang!).

Goed, hoop dat je iets aan deze informatie had.

En ik denk ook: een goedkopere bril valt in verhouding ook weg bij de kosten van laseren. Ik zou dat gewoon zien als onderdeel van de investering!

4 likes

En eventueel een wat groter model bij ace en tate dat je er daarna zonnebril glazen zonder sterkte in laat zetten!

7 likes

Ik denk ook dat je er niet onderuit komt om voor tijdelijk een bril aan te laten meten. Zonde geld wel, zou bij een opticien duidelijk aangeven dat je de allergoedkoopste glazen en montuur wil.

2 likes

Dit is idd wel slim!

2 likes

Zijn al hun brillen niet groot? :joy: (Ik ga er standaard altijd heen trouwens haha) Maar zeker goede tip!

Ik heb bij hans anders een goedkope bril en dat was 60 euro ofzo. Ik heb - 3 en een cilinder. Nog steeds zonde maar tis niet zo duur als bijvoorbeeld laseren. Je kan ook nu al een bril nemen en al direct stoppen met lenzen dragen, dan maak je daar geen kosten meer op.

3 likes