Het grote medische vragen-topic #3

Het is vooral wenselijk omdat je een gezin hebt en je elkaar makkelijk kunt besmetten.

Drink je wel voldoende? In principe is een buikgriep vrij onschuldig alleen je hebt wel kans om uit te drogen. Daarom bouillon en ORS altijd in huis.

4 likes

Oh ja m’n man en dochter hebben dus deze week ookal buikgriep gehad. Dus dat komt dan wat minder nauw. Ik heb wel genoeg een eigen wc en was m’n handen. Maar ik word dus kotsmisselijk van de geur van bleek dus daar ga ik liever niet naar ieder bezoek mee aan de slag.
@Broodrooster oké dit is wel echt een geruststelling. Ik had daar ook helemaal geen zin in of om het langs te brengen.
Heb m’n ouders gevraagd ors te brengen morgen als ze m’n dochter op komen halen. Ik eet wel iedere dag dingen met zout (haha chips) en heb ook al 2 dagen boterhammen op en paar happen avondeten. Ik vertrouw er dan gewoon op dat dit ook weer over gaat.

Dankjullie voor de reacties faded en broodrooster!

3 likes

Heeft iemand hier een goede probiotica tip?

Ik ben heel slecht in het slikken van pillen, dus probiotica in capsule vorm is lastig.

Ik gebruik nu de kauwtabletten van Lucovitaal en die bevallen opzich goed, maar die worden zo snel ‘taai’ en bijna onkauwbaar.

Even een tip voor de capsules. Meestal zit er poeder in. Je kunt die gewoon openmaken door de twee helften van elkaar te schuiven en het poeder kun je in een klein beetje water opdrinken. Is ook nog beter voor de opname van de probiotica.
Ik gebruik op deze manier heel graag Orthiflor Original.

2 likes

Ohh top! Zal daar een achteraan gaan. Dankje!

1 like

Kefir? Maar ben er zelf nog over aan het twijfelen om daar mee te starten. Ik weet niet welke “goed” is.

3 likes

Arla is goed. Was een x bij keuringsdienst van waarde

1 like

Top! Misschien toch eens proberen. Vind het spannend want heb coeliakie en ben erg benieuwd hoe mijn darmen erop zouden reageren. Maar dat weten we pas als we het doen natuurlijk!

1 like

Heb je weleens een staart in?

1 like

Eerder een knot op mijn hoofd. De bult zit meer aan de zijkant, niet de plek van mijn staart of knot.

1 like

Ik dacht even - ik had een superpijnlijke plek op mijn hoofd, bleek mijn staart te zijn. Ik had toen een elastiekje met zo’n ijzertje.

2 likes

Voorhoofdsholteontsteking, week 3. Ben er echt zo klaar mee. Al lang niet meer verkouden, maar die knallende hoofdpijn wil maar niet over gaan. Zelfs het aanraken van mijn gezicht doet erg zeer. Inmiddels heb ik mij maar ziek gemeld op het werk, in de hoop dat wat rust helpt en concentreren lukt nu toch niet. Heeft iemand misschien nog een briljante tip? Stoombadjes, neussprays en antihistamine helpen dus blijkbaar niet echt. Het schijnt dat je sneller zo’n ontsteking hebt als je zwanger bent of hooikoorts hebt, dus ik heb blijkbaar de bingo wat dat betreft.

1 like

Je neus/holtes spoelen met zoutoplossing met zo’n speciaal flesje ervoor. Ik heb deze, vind die wel heel fijn.

Geen wondermiddel ofzo, maar het gaf wel verlichting bij mij en had het idee dat het ook wat sneller beter ging nadat ik dat een tijdje deed, paar keer per dag

2 likes

Thanx! Zal zo even kijken of ze die hier bij de drogist hebben.

Je hebt verschillende type antihistamine, heb je al verschillende typen geprobeerd? Dit is de enige die bij mij helpt voor voorhoofdsholte hoofdpijn levocetirizine | Apotheek.nl, cetirizine helpt bij mij dus niet.

Ik gebruik inderdaad standaard levocitirizine, cetirizine doet bij mij ook niets, net als desloratadine.

2 likes

Ik heb maandag bloed laten prikken en daar nu de uitslagen van binnen. De afspraak om de uitslag te bespreken is pas eind mei, dat is pas over een maand :tired_face: Ik heb heel erg last van extreme vermoeidheid. Er is een hele rits aan dingen getest en volgens mij zijn de afwijkende waardes wel passend bij mijn klachten. Maar is het op dat spectrum dan “een beetje” of “extreem”. Zou graag willen weten waar ik aan toe ben. :pleading_face:

Waardes

Hemoglobine 6,2 mmol/l
Ferritine 4 ug/l
IJzer 2 umol/l
Folaat 6,2 nmol/l
Transferrine saturatie 0,04

De waardes kan je op google intikken en dan zie je precies hoe ze “normaal” moeten zijn! Dan kan je een beetje vergelijken

Als ik alles zo bekijk diagnostiseer ik je met ijzertekort iig.

Maargoed, balen dat je zo lang moet wachten joh!

2 likes

Je hebt in elk geval een duidelijke bloedarmoede, niet extreem, waarschijnlijk op basis van ijzertekort, want je ijzervoorraad is vrijwel op, maar je foliumzuur (folaat, vit B11) is ook verlaagd en dit kan ook nog bijdragen aan je bloedarmoede.

Ik zou zeggen een milde tot matige bloedarmoede met een ernstig ijzertekort en een mild tot matig foliumzuurtekort. Heb je daar wat aan?

11 likes

Ja zo had ik alles idd al vergeleken, en dit sprong eruit qua afwijkende waardes.

@Krabsalade daar heb ik zeker wat aan, dankjewel! Geruststellend om te weten dat de vermoeidheid hieruit is te verklaren en dat het niet tussen m’n oren zit :blush:

1 like