Het grote medische vragen-topic #3

Ik zou even het tuutje schoonmaken en de eerste (twee) spraytjes in de wasbak spuiten om te voorkomen dat je allemaal bacteriën je neus in spuit, maar verder zou ik het gewoon gebruiken, werkzaamheid zal echt nog niet zo snel achteruitgegaan zijn.

3 likes

Ik weet er wel iets van, dus je mag me pb’en!

2 likes

Mij ook evt!

3 likes

Je mag t mij ook vragen

1 like

Ik heb een vraag. Ik ben op vakantie en heb het gevoel dat ik een blaasontsteking heb. Gistermiddag kon ik langs een huisarts om urine te controleren maar hij vond niets, waarschijnlijk omdat ik niet normaal veel heb gedronken. Hij heeft me toch een recept gegeven voor zo’n zakje antibiotica dat je dan oplost in water en eenmalig voor de nacht inneemt. Heb ik gedaan gisteren, alleen moest ik vannacht (ong 3 uur na inname) plassen. Heeft het dan z’n werk wel kunnen doen? Volgens mij heet het middel Fosfomycine.

1 like

Ik ben verslaafd aan neusspray (rhino spray, geen idee of jullie die ook hebben in NL) en ben nu aan het proberen afkicken met physiomer met eucalyptus. Een beetje vroeg om al te juichen maar het gaat de goeie kant op. Weet iemand hoe lang het kan duren alvorens mijn neusslijmvlies weer hersteld is? Zijn er andere dingen die het herstel kunnen bevorderen?

1 like

Hoi! Iemand ervaring met een laag hb van 5,4 (en mcv, ferritine e.d.) tijdens zwangerschap (nu 24 weken) en het eventuele verband met positief op parvo getest met 20+5 weken. Heb een doorverwijzing naar gynaecoloog maar hoor daar maar niks van en vraag me af of ik me zorgen moet maken, vooral over de gezondheid van de baby.

1 like

Eens met @Ovenschaal . Dit kan best wel ingewikkelde materie zijn. Zou je huisarts of verloskundige bellen die je heeft doorverwezen en je vragen bij hen neerleggen. Zij kunnen ook evt bellen met de gynaecoloog om alvast wat informatie in te winnen en bv jouw bloedarmoede alvast gaan behandelen.

3 likes

Ja jullie hebben ook helemaal gelijk! Helaas konden de verloskundige en huisarts me niet veel meer vertellen en is het echt wachten op de afspraak met de gyn. Thanks voor t meedenken!

2 likes

Ik heb alleen ervaring met laag HB

Kan de verloskundige de gyn niet bellen om te checken wanneer ze je in plannen? Zou er iig even achteraan gaan want het duurt nu al best lang en je hebt nog niks gehoord over wanneer je mag komen toch?

Ik ben gynaecoloog io, misschien kan ik wat van je algemenere vragen beantwoorden? Maar ga je absoluut geen antwoord op al je vragen kunnen geven want dat ligt bij je eigen gynaecoloog en is veel te casusspecifiek. Maar wellicht kan ik wel wat stress/onrust bij je wegnemen in afwachting van je afspraak? Je mag me iig dm’en als je behoefte hebt.

2 likes

Ik heb behoorlijk vaak blaasontstekingen gehad en ook Fosfomycine gebruikt. In principe als je je blaas leeg hebt geplast voordat je het hebt opgedronken ben je al een heel eind! Denk dat 3 uur zeker wel voldoende moet zijn, ik moet vaak van het drankje ook plassen in de nacht. Fosfomycine is wel echt een instapkuur, blijf goed controleren of je klachten weg zijn. Bij mij was het meestal niet afdoende en vraag daardoor tegenwoordig wel een 5-daagse kuur. Maar aangezien je zoveel hebt gedronken zal het misschien toch voor jou voldoende zijn!

3 likes

Bij mij werkt het om opkomende blaasontsteking te onderdrukken/voorkomen met D-Mannose. Ik weet niet waar je op vakantie bent, maar er is in veel landen gewoon te krijgen bij de drogist (DM in Duitsland/Oostenrijk/Tsjechië, Holland & Barret in de UK, in Israël heb ik het eens bij de apotheek gekregen). Wellicht helpt het jou ook!

1 like

Ik vraag me af of hier mensen zijn met ochtendstijfheid? Sinds een jaar of twee kom ik s’ochtends gewoon absoluut niet vooruit en heb ik 0 kracht. Lopen gaat heel stijf en ik heb het gevoel alsof ik elk moment kan struikelen. Las op internet dat je dan te weinig beweegt, en dat klopt nu wel. Maar toen ik vorig jaar een personal trainer had en daarnaast ook nog 3x per week 5km hardliep had ik er ook last van. Vind het ook echt een beetje eng aanvoelen. Zodra ik een uur of twee wakker ben begint het weg te trekken.

Met dat hardlopen vorig jaar redde ik in de ochtend ook met moeite, half jankend en strompelend de kilometer en s’avonds rende ik er makkelijk 8

1 like

Waar ben je juist stijf? Gaat het gepaard met pijn snachts en in de ochtend?

Voornamelijk bij mijn armen en benen. Het lijkt wel alsof al mijn kracht weg is ook. Heb overigens geen pijnen!

2 likes

Zou zeker eens langs de arts gaan. Eerst huisarts voor wat onderzoeken en evt verder. Wil je geen ziektes aanpraten, maar je leeftijd is wel iets waarbij auto immuun ziektes zich kunnen openbaren.

1 like

Hallo,

Weet niet of deze vraag hier moet of in het TMI-topic maar ik kies voor hier.

Vraag over slijmprop menstruatie met meer (vieze) details:

Samenvatting

Ik slik sinds ruim 10 jaar weer de pil. Ik wilde deze 6 strips doorslikken maar na ongeveer 5 en een half werd ik vanmorgen wakker met een doorbraakbloeding. En net ging ik naar de wc en toen kwam er een hele grote slijmprop uit, het was meer een lapje (brr sorry hoor) van ongeveer 8 cm lang, 0,5 cm dik en 3 cm breed. Echt groot! Is dit normaal?! Ik heb ongeveer 2 maanden geleden een uitstrijkje laten maken voor baarmoederhalskanker en alles was goed, maar ik schrok net toch best wel. Of komt dat door het doorslikken van de pil?

Komt waarschijnlijk door het doorslikken
Heb het ook wel eens gehad na een strip of 6/7.
Is je baarmoederslijmvlies wat gewoon in 1x loskomt.
Zolang er geen vieze geur/rare kleur meekomt (pussig) dan zou ik me niet teveel zorgen maken.

3 likes