Het grote medische vragen-topic #3

Ik zou een fysiotherapeut bellen, meestal raadt de huisarts dat ook aan tenzij je er andere klachten bij hebt.

De fysio kan onderzoeken wat er is en oefeningen doen/meegeven.

4 likes

Ben eigenlijk op zoek naar wat advies, misschien dat er iemand is die hier ervaring mee heeft.

Ben al wekenlang erg vermoeid. Energie is soms ineens op en mijn ledematen voelen zwaar. Uit een bloedtest laatst kwam weinig bijzonders, hb en b12 helemaal prima, alleen ijzer en ferritine erg laag. Maar dus gelukkig geen bloedarmoede.
Kan die vermoeidheid komen door een ijzergebrek en helpt het om te suppleren? Zo ja, wat/welk merk? Hoop dat die vermoeidheid snel weer over is, zelfs vakantie vieren helpt niet.

Een laag ferritine (en ijzer) lijken wel samen te hangen met vermoeidheid. Volgens mij is het bewijs niet zo hard maar in de praktijk doe ik in samenspraak dan wel eens een proefbehandeling met ijzertabletten (ferrofumaraat 200 mg 3 maal per week). Vaak met goed resultaat maar altijd lastig om dan te zeggen of het echt daardoor komt. Overleg het anders met de huisarts? Ijzer bij de drogist is vaak een stuk lager gedoseerd dan hierboven maar zal je waarschijnlijk zonder problemen kunnen proberen. Succes!

2 likes

Ik zat op het randje van bloedarmoede, maar de huisarts vond het nog te vroeg om ijzerpillen voor te schrijven. Zij adviseerde om floradix te nemen maar zei er wel bij dat je daardoor last van verstopping kan krijgen. Ik heb 't zelf nog niet geprobeerd omdat ik eerst met de verloskundige wilde overleggen. Maar misschien heb je iets aan deze tip. En veel groene bladgroenten waaronder spinazie eten.

Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Onze huisartsenpraktijk is ontzettend overbelast, waardoor ik het lastig vind om tijd te claimen voor dit soort onschuldige dingen die niet veel prioriteit hebben.

Ik zal mij eens verdiepen in die tabletten. Wel vraag ik mij inderdaad af of er een causaal verband is tussen weinig ijzer en vermoeidheid, maar baat het niet
 Ben van nature een energiek persoon, dus herken dit aanhoudende slappe gevoel niet.

Floradix ken ik, dat heb ik inderdaad na de bevalling veel door de (soja)yoghurt gegeten. Misschien kan ik inderdaad ook eerst eens wat Roosvicee Ferro of Floradix gebruiken.

Groene bladgroenten eet ik al in overvloed, dus dat komt goed.

Ik kreeg na mijn vorige bevalling waarbij ik net geen liter bloed verloor (is veel) de tip om dingen als groene bladgroente te combineren met bv vers sinaasappelsap omdat het ijzer dan beter opgenomen zou worden. Gaat dan geloof ik om de combinatie met vitamine c.

En ik zou wel gewoon bellen, grote kans dat je het telefonisch kan vragen en dat zij even overleggen en je dan advies kunnen terugkoppelen en je dus niet langs hoeft te komen :wink:

En ik ben na de tweede bevalling ook veel langer moe gebleven, terwijl de nachten prima gingen. Heb tot einde verlof iedere middag moeten slapen, anders viel ik om 4u letterlijk op de bank of aan tafel in slaap. Na 6 weken was mijn ijzer wat aan de lage kant, maar net binnen de grens en na 4 maanden nog een keer later checken en toen was het weer keurig en voelde ik me ook echt beter.

2 likes

Paprika is ook een goede bron van vitamine C en is vaak wat makkelijker of smakelijker te combineren in een gerecht!

5 likes

Dat is waar, kan ook even een e-consult vragen.

Mijn laatste bevalling is al lang geleden, maar die vermoeidheid kan ik mij nog goed voor de geest halen.

En dank Tessel en anderen voor de vitamine c tip. Zal er rekening mee houden bij de maaltijd planning deze week.

1 like

Nou van die ijzerpillen kun je anders ook niet naar de wc.

1 like

Echt duizend maal erger dan Floradix nog, ben blij dat je ze tegenwoordig maar 2/3x per week hoeft te nemen i.p.v. 3x per dag :sweat_smile:

Ik had hetzelfde als jij trouwens @Axioma en heb wel eens eerder heel erge bloedarmoede gehad, maar nu dus ook net niet. Heb uiteindelijk wel ferrofumaraat voorgeschreven gekregen en weet nog niet of het helpt want hoef het maar 2x per week te nemen dus het gaat nog niet heel regelmatig, haha. Maar ze kunnen het dus wel voorschrijven! Ik had eerst ook Floradix maar vond het niet te zuipen en vergat het ook vaak, dus vind dit veel fijner.

1 like

Ja het is echt een ander soort vermoeidheid he!

ik heb al een half jaar last van een zeer droog oog in combinatie met een herpesinfectie, de infectie zelf is nu al twee maanden weg/onder controle maar door het droge oog blijf ik netvliesloslatingen en/of simpele wondjes op mijn netvlies krijgen. Een tijdje terug heb ik daarom al een verbandlens voor drie weken gehad wat op dat moment goed hielp en heeft de oogarts geadviseerd om te blijven druppelen met kunsttranen en voor het slapen een gel in te doen die het oog gesmeerd houden tijdens de slaap.
Ik merk nu echter sinds het begin van deze nieuwe behandeling dat het smeren van de gel niet genoeg is om de nacht door te komen (ik doe een hele lijn langs mijn wimperrand aan de binnenzijde), mijn oog stoot het ook echt af merk ik en als resultaat wordt ik nu al twee weken (sinds dit eigenlijk is gestart) iedere nacht wakker na een paar uur omdat het dan toch extreem droog is en het beschadig door een knipperbeweging of dergelijk (rem slaap vermoed ik omdat het altijd tussen 3-5 u is) waardoor ik weer wakker wordt met pijn. Ik druppel dan nog eens en doe opnieuw de gel in maar ik merk dat het alleen maar erger en feller wordt.
Ik weet eigenlijk niet zo goed wat ik nog moet doen, mijn oogarts zegt iedere keer dat ik moet afwachten en het de tijd geven om te helen maar mijn beeld van het verloop is nu dus vooral dat het net niet genoeg op zijn eigen geneest waardoor ik dus bezig blijf, vind het daarom ook vervelend dat ik weer terug zou moeten gaan terwijl ik al 10+ keer ben geweest mét een second opinion omdat hij op vakantie was. Ik weet dus niet zo goed wat ik nu moet doen? Naar mijn gevoel gaat het volgende week weer een netvlieslating zijn maar de oogarts reikt geen alternatieven aan

sorry, lang verhaal, eigenlijk gewoon een rant :upside_down_face:

Maar echt! Een vermoeidheid die de hele dag aanwezig is, maar je alsnog kan overvallen doordat het ineens veel erger wordt. Het is wel eens voorgekomen dat ik met mijn baby aan het wandelen was en op de terugweg op een halve kilometer van huis bijna niet meer vooruitkwam en de moed bijna opgaf. Inderdaad veel bloedverlies en daarna gebroken nachten.

Ik ga die gore Roosvicee Ferro nu bestellen bij de boodschappen. đŸ« 

Vergelijkbare situatie hier, en idd ook deze tip gekregen.

Super makkelijk recept dat ik lekker vond: rauwe spinazie met gebakken bacon en stukjes sinaasappel erdoorheen. Echt mega simpel en veel ijzer in een combi waarin het dus schijnbaar beter wordt opgenomen.

2 likes

Deze vraag is niet medisch, maar weet niet waar ik hem beter kan stellen.

In de zomer krijg ik regelmatig enkele uren na het sporten hoofdpijn/lichte migraine. Niks helpt echt, maar bruistabletjes elektrolyten direct na het sporten lijkt wel enigszins te helpen.
Alleen ik vind het echt zo smerig, de smaak maar vooral de textuur van water met een opgelost bruistablet erin. Ik drink het al met een rietje helemaal achterin m’n keel en toch moet ik kokhalzen.

Nu dus de semi niet medische vraag: kun je een bruistablet bijvoorbeeld ook ‘gewoon’ in stukjes eten in een lepel vla oid? Of ‘werkt’ het tablet dan niet of gaat het dan pas bruisen in je maag en krijg je buikpijn ofzo? :sweat_smile:

1 like

Ik weet het antwoord op je vraag niet, maar je zou misschien ook een gel kunnen proberen?

2 likes

Die kon ik zelf niet vinden, alleen die gels met koolhydraten. Ik zie nu wel dat ze ook potten poeder hebben, dat zal niet bruisen denk ik. Maar als je aanraders hebt altijd welkom!

1 like

Wij hebben voor een kind zetpillen vd huisarts gekregen en echt 15 minuten nadat we die toe hebben gediend werd er gepoept.

Zou die zetpil dan al goed opgelost zijn of is er grote kans dat hij er weer uit is?

1 like

15 minuten is wel op ‘t randje denk ik.